Senaste nytt

Eurobonuskonto vid flytt från Sverige till Danmark

oermen

Medlem
ok. SINK var jeg ikke opmærksom på. Men @Agö hvad betyder det så for arbehdsgivaravgiften?

I øvrigt så har jeg selv flyttet fra Sverige til Danmark for en del år siden da jeg var EB medlem. Det var intet problem. Men den gang havde jeg heller ikke EB brandede kreditkort.
 

Agö

Medlem
ok. SINK var jeg ikke opmærksom på. Men @Agö hvad betyder det så for arbehdsgivaravgiften?

I øvrigt så har jeg selv flyttet fra Sverige til Danmark for en del år siden da jeg var EB medlem. Det var intet problem. Men den gang havde jeg heller ikke EB brandede kreditkort.
Vi ska inte gå så mycket mer OT men en förutsättning för att slippa skatta i Danmark (tro mig, det vill man undvika) är att du fullt ut omfattas av svensk socialförsäkring och att din svenska arbetsgivare således betalar sociala avgifter för dig (och det är ju det normala i Sverige till skillnad från många andra länder i Europa). De svenska och danska systemen är mycket olika i detta avseende (för arbetstagare vill säga). Men man kan väl lugnt konstatera att SINK är fördelaktigt.
 

Kris

Medlem
Rimelig off-topic. Men du som person skal fortsat betale svensk skat når du arbejder i Sverige men bor i Danmark. Det kan dog godt være at din arbejdsgiver kan slippe for arbetsgivaravgift. Det bør de nok lige undersøge.
SINK skatt är mumma som Agö noterat. Om jag förstått det rätt måste man dock vara socialt försäkrad i SE för att slippa betala skatt i DK. Således borde ett evt. borttrollande av arb.giv.avg. vara en förlust då all lön plötsligt skall skattas till max i DK.

OT. Gott att höra fler smidiga övergångar. Tack för feedback! Någon som vet om man kan "smygåka" på sitt Amexkort året ut eller om drt "dör" samma dag man flyttar? Håller på att skrapa ihop 2-4-1 i år igen och får det nog tidigast i december. Säg att jag ex flyttar i november, någon som vet om man kan fortsätta året ut med svenska Amex?
 

Perra

Medlem
OT. Gott att höra fler smidiga övergångar. Tack för feedback! Någon som vet om man kan "smygåka" på sitt Amexkort året ut eller om drt "dör" samma dag man flyttar? Håller på att skrapa ihop 2-4-1 i år igen och får det nog tidigast i december. Säg att jag ex flyttar i november, någon som vet om man kan fortsätta året ut med svenska Amex?

Flyttade till DK i augusti 2012 och nu kommer jag inte ihåg om jag hade fått de årest voucher redan innan jag flytta eller ej. Hur som helst hade jag kvar mitt Amex under hela tiden, flyttade tillbaka till SE i somras, och utnyttjade vouchern under min tid i DK. Tänk bara på att inte använda kortet i DK då danskarna är duktiga att lägga på avgifter på kreditkort.
 

Agö

Medlem
Flyttade till DK i augusti 2012 och nu kommer jag inte ihåg om jag hade fått de årest voucher redan innan jag flytta eller ej. Hur som helst hade jag kvar mitt Amex under hela tiden, flyttade tillbaka till SE i somras, och utnyttjade vouchern under min tid i DK. Tänk bara på att inte använda kortet i DK då danskarna är duktiga att lägga på avgifter på kreditkort.

Ja, ett av kraven från AMEX sida är ju dock att man är skriven i Sverige. Detta går dessvärre inte att förena med kraven för SINK (där man av naturliga skäl inte får vara skriven i Sverige). Det kan säkert vara så att AMEX inte uppmärksammar att man skriver ut sig från Sverige (eller att det tar viss tid) och in i t.ex. Danmark, Skatteverket gör det dock...

Högst upp på önskelistan står SAS AMEX i Danmark.
 

Kris

Medlem
Ja, ett av kraven från AMEX sida är ju dock att man är skriven i Sverige. Detta går dessvärre inte att förena med kraven för SINK (där man av naturliga skäl inte får vara skriven i Sverige). Det kan säkert vara så att AMEX inte uppmärksammar att man skriver ut sig från Sverige (eller att det tar viss tid) och in i t.ex. Danmark, Skatteverket gör det dock...

Högst upp på önskelistan står SAS AMEX i Danmark.

Pratade just med Amex per telefon. Fick info att man kan behålla sitt svenska Amex även vid flytt till Norge eller Danmark. Så åtminstone om man redan har ett svenskt Amex så går det att fortsätta med det. Blir ju fortfarande svenska kronor på faktura osv. Funkade enligt utsago fint att adressändra till en ex. Norsk eller Dansk adress också för framtida korrespondens med vouchers och nya kort etc. Vet inte om det är något som nyligen ändrats i avtalet i och med nya kortlanseringen dock. Tänkte jag delar med mig om någon annan är i samma sits.
 
Toppen