Senaste nytt

Eurobonus X 4 (apr-jun) tråden för "milage runs"

Ja, precis. I grund och botten så är det ju en vettig kampanj också från COVID-perspektiv - "flyg bara en fjärdedel av de flyg du skulle ha flugit annars, och få samma antal poäng". Problemet är ju bara att folk som oss istället kommer höra "flyg fyra gånger så mycket som du annars skulle ha flugit, och få 16x så mycket poäng!"... :)
Det är väl omkring 4-5M medlemmar i eurobonus och antalet som nu ska ut på mileage/segment run är väl omkring 100 kanske.

SAS gör inte denna kampanj for oss. Sen att detta forum sedan start har maximerat liknande deals till max i alla tider kan man inte riktigt beskylla sas för. Finns det en möjlighet att maximera något till max kommer vi att göra det.

I slutändan är det upp till var och en att ta ställning till sitt eget flygande. Det är inga beslut som sas tar åt oss.

Det är väl omkring 4-5M medlemmar i eurobonus och antalet som nu ska ut på mileage/segment run är väl omkring 100 kanske.

SAS gör inte denna kampanj for oss. Sen att detta forum sedan start har maximerat liknande deals till max i alla tider kan man inte riktigt beskylla sas för. Finns det en möjlighet att maximera något till max kommer vi att göra det.

I slutändan är det upp till var och en att ta ställning till sitt eget flygande. Det är inga beslut som sas tar åt oss.

Absolut, och jag förstår argumentet. Skillnaden är väl att när vi tidigare har maximerat sådana här kampanjer (och jag har gladeligen gjort det många gånger) så har det inte varit under en pågående global pandemi med direkta sundhetsmässiga konsekvenser (sen kan vi ju prata om miljön... men det är en annan konversation ;)). Precis som man kan se det som opassande att elektronikkedjor hade "doorbuster" Black Friday-deals i november som fick folk att riskera sin och andras hälsa för att score:a en billig TV, så tycker jag absolut att man kan ifrågasätta om SAS i det här läget ska belöna icke-nödvändiga resor. Även om det inte är så många som kanske sedan åker på en regelrätt mileage run så finns det ett kommunikationsvärde i att ha en sådan kampanj samtidigt som Tegnell & Co vädjar till folket att inte resa.

Men - detta var ett sidospår, och jag menar inte på något sätt att de som väljer att utnyttja den här kampanjen gör något fel.

Absolut, och jag förstår argumentet. Skillnaden är väl att när vi tidigare har maximerat sådana här kampanjer (och jag har gladeligen gjort det många gånger) så har det inte varit under en pågående global pandemi med direkta sundhetsmässiga konsekvenser (sen kan vi ju prata om miljön... men det är en annan konversation ;)). Precis som man kan se det som opassande att elektronikkedjor hade "doorbuster" Black Friday-deals i november som fick folk att riskera sin och andras hälsa för att score:a en billig TV, så tycker jag absolut att man kan ifrågasätta om SAS i det här läget ska belöna icke-nödvändiga resor. Även om det inte är så många som kanske sedan åker på en regelrätt mileage run så finns det ett kommunikationsvärde i att ha en sådan kampanj samtidigt som Tegnell & Co vädjar till folket att inte resa.

Men - detta var ett sidospår, och jag menar inte på något sätt att de som väljer att utnyttja den här kampanjen gör något fel.
Det finns ju inga restriktioner mig veterligen för att resa i dagsläget inom landet mer än att man ska avstå "onödiga resor". Vad som är en onödig resa är subjektivt och upp till egna tolkningar.
Kampanjen är ju riktade till de som måste flyga nu för att få dom att välja sas och inga andra. Att det sedan även träffar 0,002% av alla eurobonus medlemmar som ser det som en bra möjlighet att förlänga status må så vara.
Går inte riktigt att jämföra med Black Friday reor som riktar sig till alla kunder i förhoppning om att de ska handla mera. SAS kampanj är inte ämnad för att man ska flyga mer utan att de som måste flyga blir ordentligt belönade.

Att säga att sas inte får ha några kampanjer alls nu for att det riskerar att få folk att flyga i onödan känns inte som något som staten kan bestämma om. Då kanske inte amex ska få ge ut gratis brödpåsar eller avdrag på matinköp heller, för det riskerar ju då att några börjar snurra kort inom familjen och sedan ger sig ut och besöker massa butiker som de kanske inte besökt annars.
Restauranger kanske inte ska få ha erbjudanden kopplade till sin mat för då kommer fler gå ut och äta. Hotell får inte ha 5x kampanjer på poäng om man bor under pandemin för då kommer folk okynnesbo på hotell och vistas med massa folk under frukosten osv...

Poängen i det hela är enligt mig att ansvaret ligger på individen vad man väljer att göra. Inte företag som försöker överleva under rådande omständigheter.

Fick detta i ett mail från SAS avseende deras pågående kampanj:
Namnlös.png

Visste inte att det var dubbla poäng med SAS Mastercard under senaste kampanjen.

Har för mig att det ändrats så att man får intjäning för den nya klassen om man uppgraderat med pengar men ursprungsklassen om man uppgraderar med poäng.

Hittade detta i villkoren, verkar inte göra skillnad om man uppgraderar för poäng eller inte, så länge det är en betald biljett och inte en bonusresa:

”The new ticket class of the upgrade applies as the basis for earning points.” :)

Hittade detta i villkoren, verkar inte göra skillnad om man uppgraderar för poäng eller inte, så länge det är en betald biljett och inte en bonusresa:

”The new ticket class of the upgrade applies as the basis for earning points.” :)
Då kanske de inte har implementerat det ännu. De berättade iallafall på senaste (?) EBD-träffen i Frösunda att det var en ändring de skulle införa.

@Canadien Tack för bekräftelse att jag har tänkt rätt och vaknade på rätt sida om denna kampanj. :D

ARN-CPH-WAW blir lite för lågt och dessutom utgår jag ifrån GOT, men ska leta vidare.
Tack för inspiration till möjlig routing! :)

Får det till att bli 2812 (inkl EBD bonus) för t.ex. GOT-CPH-LHR x 2 x 4 = 22496 poäng så det är långt över målet för EBG och nästan hälften mot EBD.

Sedan var det ju det där med att komma in i landet också... Det kommer väl bli det största bekymret om man tänker sig att man ska ta sig utanför Sveriges gränser om man inte ska lägga till kostnaden för PCR-test.

GOT-ARN-CPH-WAW är ju ett alternativ.

Toppen