Senaste nytt

Eurobonus strategi med Amex Elite/MC Premium

Kör du Curve utomlands så är det normala att Curve gör själva växlingen och underliggande kort debiteras i SEK. Alltså inga utländska valuta-poäng men i gengäld får du de bättre avgifterna på Curve.

Amex Elite har iaf tidigare haft bättre reseförsäkringar än SASMC så jämför där innan du köper en resa.
Sen vad gäller att fortsätta använda Amex istället för MC (med GBIT/dubbelpoängshelg), så skulle jag rekommendera att vara lite lagom. Om du debiterar allting du kan på ett underliggande kort under 90 dagar, och sen på en dag ser de en återbetalning på varenda krona, och detta mönster upprepar sig, så löper man nog en viss risk att fastna i diverse kontroller. Det är förmodligen bättre att sprida sina transaktioner över flera kort, se till att man har en debitering på underliggande kort som ändå är "rimlig" efter att återbetalningar räknats av, och att inte överoptimera genom att flytta varenda liten transaktion. Och där kan det vara klokt att ändå ha Amex med i spel, och veta att man åtminstone får 20 poäng på de transaktionerna.

Stort tack för detta. Får nog lugna mig lite! Förstår nu varför folk passar på att göra stora inköp när poängkampanjen för SAS MC väl är igång.

Detta blir ju enkelt att hantera då man kan skapa en Smart Rule i Curve - t ex belopp över 2000 kr på icke-SAS-kort (så att de sparas till poängkampanj) och belopp under direkt till MC Premium! Därmed har man endast Amex Elite och Curve-kortet framme så hanteras allt automatiskt.

Ännu en tweakad strategi blir därmed det som jag antar att alla gör :p

• Spend inom Sverige:
    Så mycket möjligt av mindre belopp på Amex Elite. Det som ej går på Amex tas direkt via Curve på MC Premium
    Stora belopp "sparas" till poängkampanj via Curve på ett icke-SAS-kort, och flyttas under kampanjen till MC Premium
  • Spend i utlandet:
    Mindre belopp via Curve på MC Premium
    Stora belopp "sparas" till poängkampanj via Curve på ett icke-SAS-kort, och flyttas under kampanjen till MC Premium
  • Vid poängkampanj:
    GBIT på alla stora belopp från icke-SAS-kort till MC Premium & passa på att storhandla!
  • Resor:
    På det kort som erbjuder bäst försäkring - måste kolla upp detta igen, jämförde sist för typ 6 år sedan.
Jag är medveten om att 2-4-1 vouchers inte blir huvudfokuset, speciellt i utlandet - men är rätt övertygad om att jag kommer nå upp till minst 300k på Amex på detta vis ändå!

Last edited:
[..]Jag är medveten om att 2-4-1 vouchers inte blir huvudfokuset[..]

Jag tror att ganska många nya poängjägare fokuserar lite för mycket på 2-4-1 i början av sin "karriär". Spenderar man 300.000:- om året (60k EB-poäng med ett SAS Amex Elite) och det är enda källan till EB-poäng behöver man inte två st. 2-4-1 varje år utan snarare en om året om målet är att resa business class.

Med det sagt - jag har läst att du tror dig dra in 240k EB på enbart spend och då finns det så klart en poäng med SAS Amex Elite. Men vill ändå ge dig en sak att tänka på: att nedgradera från SAS Amex Elite till ett SAS Amex Premium när du fått dina 100k i signup-bonus och du spenderat 300k och fått dina två 2-4-1 nästa år. Detta ger dig tre fördelar: 1) Du kan dra in en tredje 2-4-1 på Premiumkortet om du villhöver en tredje voucher, 2) du sparar några tusenlappar i kortavgifter och 3) du kan dra nytta av uppgraderingskampanjerna till Elite och på så vis få mer poäng.

(Fine print: små nackdelar med att nedgradera är lite sämre reseförsäkring på Premium, bara 15p/100:- i spend om du satsar på en tredje voucher och att du kommer att få nya kortnummer varje gång vilket kan ställa till med lite extraarbete om korten är inlagda som betalkort för t.ex. streamingtjänster etc.)

Men vill ändå ge dig en sak att tänka på: att nedgradera från SAS Amex Elite till ett SAS Amex Premium när du fått dina 100k i signup-bonus och du spenderat 300k och fått dina två 2-4-1 nästa år.
Intressant idé vad gäller Amex Premium! Ska defintivt fundera på detta.

En liten uppdatering!

Satte mig och visade min plan för frugan som sällan är intresserad av mina nörderier men hon insåg snabbt fördelen med poängjakten. Är väldigt taggad på Shopping portalen som till hennes glädje har en kampanj på COS till och med midnatt (50p/100kr)

Vi har nu beställt ett Amex Elite även till henne! Då vi är i gemensam poängpool sedan innan hoppas vi att bonusen på 200k räknas in till Fly Premium (där hon har PointEarner).

Vi får nog köra separata spends till 150k var för att plocka hem var sin voucher till att börja med och därefter köra ett enda Amex Elite med extrakort.

Vi har nu beställt ett Amex Elite även till henne! Då vi är i gemensam poängpool sedan innan hoppas vi att bonusen på 200k räknas in till Fly Premium (där hon har PointEarner).
FlyPremium räknas inte på poängpolen, utan dem räknas för varje individ. Dvs du kan inte skaffa 2 amex elite i en poängpol och nå högsta nivån pga det.

FlyPremium räknas inte på poängpolen, utan dem räknas för varje individ. Dvs du kan inte skaffa 2 amex elite i en poängpol och nå högsta nivån pga det.

Ah synd, hade hoppats på det!

Oavsett så känns två Amex Elite värt till en början nu för att få de där extra 100k.

• Gilla
Reactions: M.K
Toppen