naeem
Medlem
Kör du Curve utomlands så är det normala att Curve gör själva växlingen och underliggande kort debiteras i SEK. Alltså inga utländska valuta-poäng men i gengäld får du de bättre avgifterna på Curve.
Amex Elite har iaf tidigare haft bättre reseförsäkringar än SASMC så jämför där innan du köper en resa.
Sen vad gäller att fortsätta använda Amex istället för MC (med GBIT/dubbelpoängshelg), så skulle jag rekommendera att vara lite lagom. Om du debiterar allting du kan på ett underliggande kort under 90 dagar, och sen på en dag ser de en återbetalning på varenda krona, och detta mönster upprepar sig, så löper man nog en viss risk att fastna i diverse kontroller. Det är förmodligen bättre att sprida sina transaktioner över flera kort, se till att man har en debitering på underliggande kort som ändå är "rimlig" efter att återbetalningar räknats av, och att inte överoptimera genom att flytta varenda liten transaktion. Och där kan det vara klokt att ändå ha Amex med i spel, och veta att man åtminstone får 20 poäng på de transaktionerna.
Stort tack för detta. Får nog lugna mig lite! Förstår nu varför folk passar på att göra stora inköp när poängkampanjen för SAS MC väl är igång.
Detta blir ju enkelt att hantera då man kan skapa en Smart Rule i Curve - t ex belopp över 2000 kr på icke-SAS-kort (så att de sparas till poängkampanj) och belopp under direkt till MC Premium! Därmed har man endast Amex Elite och Curve-kortet framme så hanteras allt automatiskt.
Ännu en tweakad strategi blir därmed det som jag antar att alla gör
- Spend inom Sverige:
Så mycket möjligt av mindre belopp på Amex Elite. Det som ej går på Amex tas direkt via Curve på MC Premium
Stora belopp "sparas" till poängkampanj via Curve på ett icke-SAS-kort, och flyttas under kampanjen till MC Premium - Spend i utlandet:
Mindre belopp via Curve på MC Premium
Stora belopp "sparas" till poängkampanj via Curve på ett icke-SAS-kort, och flyttas under kampanjen till MC Premium - Vid poängkampanj:
GBIT på alla stora belopp från icke-SAS-kort till MC Premium & passa på att storhandla! - Resor:
På det kort som erbjuder bäst försäkring - måste kolla upp detta igen, jämförde sist för typ 6 år sedan.
Last edited: