Senaste nytt

Eurobonus Point vs Pris

Nja på den här punkten anmäler jag till del avvikande synpunkter. I de fall man bokar tidigt hos något annat bolag i *A än SAS är ofta prisskillnaden modest samtidigt som intjäningen stiger från 100% till 150%. Det finns absolut anledning att undersöka detta enligt min uppfattning. Hos t.ex United finns det dessutom möjlighet att göra en sökning på specifika bokningsklasser vilket jag tycker är en alldeles utmärkt funktionalitet.

Absolut, kan vara helt klart värt lite extra för att få 50% mer EB-poäng..

Hade varit intressant om cash priset reducerades om man klickar i ”jag vill inte tjäna poäng på denna resa”. Fast det skulle ju betyda att sas var tvungna att sänka priserna på alla biljetter.

Jag hade gärna sett att det fanns en valmöjlighet att betala lite extra för att tjäna dubbla poäng på flighterna. American Airlines (med flera) använder det mycket har jag sett. Tror man får frågan 2-3 gånger under bokning och inchecknkngsprocessen.

SAS har väl i praktiken redan den funktionen om man inte är beroende av incheckat bagage, man kan ta Köpenhamn-Stuttgart 17/7 kl 08.00 som exempel

-Betala 3613 kr för Go Light och få 100 poäng
-Betala 3783 för Go Smart och få 1000 poäng

man kan ta Köpenhamn-Stuttgart 17/7 kl 08.00 som exempel

-Betala 3613 kr för Go Light och få 100 poäng
-Betala 3783 för Go Smart och få 1000 poäng

Om man bara är ute efter poäng, så kostar alltså det här exemplet 170 kr mer, för 900 ytterligare poäng. Dvs knappt 19 öre per poäng.

Om man är i behov av baspoäng (för att uppnå status), så är det förmodligen en bra deal. SAS säljer baspoäng för 1 kr styck, så att "köpa" dem genom att boka dyrare biljett är betydligt billigare.

Men baspoäng är bara intressanta om man behöver dem för att nå en högre status. Ifall man t.ex. redan är guld, och inte har en chans att bli diamant oavsett med eller utan dessa 900, så är de inte mer värda än vanliga extrapoäng. Och extrapoäng kan man köpa för 17 öre styck från SAS vid ganska vanligt förekommande kampanjer (20 öre utan någon kampanj alls). Det finns även ett antal väldigt enkla och vanligt förekommande situationer där man kan få extrapoäng för betydligt lägre kostnad än 19 öre styck, så om det är extrapoäng man är ute efter är det inte lämpligt att boka den dyrare biljetten.

Det kan det göra, men bäst värde på poängen får man oftast genom partners och inte SAS, t ex AVIS förra året som gav 10.000 poäng för en helgs bilhyra för 650SEK.

På flygningar tjänar man sällan på att betala dyrare pris för en ekonomibiljett bara för att få mer poäng. Där handlar det mer om att flygpoäng också ger statuspoäng hos bolaget så att man kan uppnå guldkort = fri "mat" och sprit i lounger runtom i världen.

Hvilke partnere benytter I jer af? Hvis man finder en rejse igennem en partner er der så point på den rejse eller skal den opgraderes for at jeg optjener point?

Toppen