Senaste nytt

Eurobonus poängintjäning med Lufthansa (och codeshare)

Med LH, LX och OS kan man nuförtiden ha samma bokningsklass för flere olika biljettyper, så t.ex. restricted economy och full flex economy kan båda hamna i samma bokningsklass. Följaktligen får man lika många poäng för båda i EuroBonus, trots stora prisskillnader.

Skulle din SAS bokning vara med LH codeshares, eller någon annan routing med SAS-flyg? Kom ihåg att det inom Star Alliance alltid är det opererande flygbolagets bokningsklass som gäller, så det spelar ofta ingen roll om du bokar samma flyg via SK eller LH (från poängintjäningens synvinkel).

Tack Clifford

Jag beslutade mig för att skita i att mecka då jag märkte att ena benet blev U klass så blev 750x2 + 250x2, 2k totalt.
Är nöjd så.

Alternativet hade vart Cityjet som opererade GOT-CPH-DUS så hade fått 250 på nordiska benen av SAS.

Med dessa två resor är jag bara 4K poäng från EBG. Köper nog de sista för cash, hinner ej flyga MR.

Någon som vet vilken poängklass det blir när man får en plusgrade från eco till PE? Frankfurt - Seoul

Var kan jag hitta definitionen av Europa när det gäller att tjäna poäng på Lufthansa till Eurobonus?

Det framgår av SAS hemsida att intjäning på Lufthansa delas in i:
- "rutter över europeiska gränser" (ger en fast poängsumma, t.ex. 750 i P-klass och 1250 i Z-klass) och
- "flygningar över hela världen" (intjäning beräknas med avstånd, t.ex. 100% i P-klass och 150% i Z-klass).
EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS

I detta avseende, var ligger följande destinationer?
Baku, Tbilisi, Alger, Casablanca? Var framgår det?

Var kan jag hitta definitionen av Europa när det gäller att tjäna poäng på Lufthansa till Eurobonus?

- "rutter över europeiska gränser" (ger en fast poängsumma, t.ex. 750 i P-klass och 1250 i Z-klass) och
- "flygningar över hela världen" (intjäning beräknas med avstånd, t.ex. 100% i P-klass och 150% i Z-klass).

Eftersom det är Lufthansa som köper poäng av Eurobonus för att sätta in på ditt EB-konto så kan du titta på lufthansas zoner
https://www.lufthansa.com/us/en/price-zones
Där ser du att dessa räknas till Europe:
Algeria
Azerbaijan
Morocco
Tunisia
Turkey

Eftersom det är Lufthansa som köper poäng av Eurobonus för att sätta in på ditt EB-konto så kan du titta på lufthansas zoner
https://www.lufthansa.com/us/en/price-zones
Där ser du att dessa räknas till Europe:
Algeria
Azerbaijan
Morocco
Tunisia
Turkey

Det där vet inte jag om jag tror gäller i detta avseende, med fokus på tror. Jag skulle hellre titta på hur M&M hanterar detta, och Alger/Casablanca ligger i Nordafrika (så distansregel) samma med Baku som ligger i Centralasien. Tbilisi vet jag inte om hanteras som Europa eller inte.

Det bisarra dock är att jag har fått mer poäng på ARN-FRA sträckan jämfört med FRA-TUN när jag flög Lufthansa Business dit på grund av detta då FRA-TUN är 914 miles.

Toppen