Senaste nytt

Eurobonus loyalty 3.0

Dags att presentera detta snart så man kan göra ett medvetet val kring nästa års poänginsamling. Vad jag vill se för EBD är en tydlig differentiering mot EBG och ett tydligt mervärde även för det fall man inte åker i SAS Go. Här är några tankar.
  • Uppgraderingsvouchers för EBD (två stycken, gärna med möjlighet till bekräftad uppgradering).
  • Högre baspoängbonus för EBD alt. sänkning för EBG
  • Förbättrad tillgång till bonusplatser i affärsklass på långflygningar. Kan genomföras t.ex. genom att endast Pandion och Diamond kan boka bonusresor i affärsklass med SAS Group fem månader fram i tid. Med mindre än fem månader till avgång kan biljetter släppas till "allmänheten" inom Eurobonus. Andra program har förstås samma tillgänglighet som tidigare.
  • Roll-over miles för EBD
  • Möjlighet att frysa EBD (men inte EBG eller lägre status)
  • Prioriterad servering i affärsklass på långlinjer (läs: möjlighet att välja mat först)
  • Hård seatblock på kortlinjer för såvitt flyget inte är fullt (svårt att genomföra med tanke på den enorma mängd Diamonds som finns och som reser på kortlinjerna)
  • Åtminstone funderingar på Pandion- och Diamonddel i guldloungerna på CPH, ARN och OSL
  • Ge EBD tillgång till SAS lounger på CPH, ARN och OSL även om man inte flyger med Star Alliance (idag en Pandionfördel)
  • Möjlighet att bli EBD For Life även utan att vara Pandion i tio år i sträck (kanske ska man införa en poängtracker över tid, ett visst mål kanske 2 000 000 baspoäng?)
Allt detta är förstås stökigt och bökigt. Därför bör gränserna för EBD höjas och/eller intjäningsreglerna ses över inkl. krav på SAS-metall (visst antal segment och/eller poäng) och hej då till AMEX-poäng.

Så, här har vi nu både gamla och nya upplagan av informationen (klicka för större bild).

Man kan notera att fri WiFi nu nämns som silverförmån och förlängd giltighetstid för poäng nu nämns som guldförmån. Däremot så, när man ser foldrarna sida-vid-sida, så är det inte alls orimligt att tro att det handlar om redigeringsfel när man ändrat om texten i vänsterspalten.

Däremot så ser man att gratis årsavgift för diners/MC inte längre står med. Diners är ju skrotat helt, men bara för att det inte står i foldern så är det inte säkert att förmånen med MC är borta.

Något mer förvånande är dock att EBD goodie-bag fortfarande är kvar.

Inte alls förvånande är att Eurobonus connect är borta :)

Gamla:
sas12.jpg

Nya:
sas11.jpg

Så, här har vi nu både gamla och nya upplagan av informationen (klicka för större bild).

Man kan notera att fri WiFi nu nämns som silverförmån och förlängd giltighetstid för poäng nu nämns som guldförmån. Däremot så, när man ser foldrarna sida-vid-sida, så är det inte alls orimligt att tro att det handlar om redigeringsfel när man ändrat om texten i vänsterspalten.

Däremot så ser man att gratis årsavgift för diners/MC inte längre står med. Diners är ju skrotat helt, men bara för att det inte står i foldern så är det inte säkert att förmånen med MC är borta.

Något mer förvånande är dock att EBD goodie-bag fortfarande är kvar.

Inte alls förvånande är att Eurobonus connect är borta :)

Gamla:
Visa bifogad bild 56824

Nya:
Visa bifogad bild 56823

Positivt att det är längre giltighetstid på poängen för guldmedlemmar, men nu har jag mindre incitament att försöka nå SAS diamant vid nästa kvalificeringsperiod eftersom det då är bara ökad möjlighet till courtesy upgrades som lockar.

Dags att presentera detta snart så man kan göra ett medvetet val kring nästa års poänginsamling. Vad jag vill se för EBD är en tydlig differentiering mot EBG och ett tydligt mervärde även för det fall man inte åker i SAS Go. Här är några tankar.
  • Uppgraderingsvouchers för EBD (två stycken, gärna med möjlighet till bekräftad uppgradering).
  • Högre baspoängbonus för EBD alt. sänkning för EBG
  • Förbättrad tillgång till bonusplatser i affärsklass på långflygningar. Kan genomföras t.ex. genom att endast Pandion och Diamond kan boka bonusresor i affärsklass med SAS Group fem månader fram i tid. Med mindre än fem månader till avgång kan biljetter släppas till "allmänheten" inom Eurobonus. Andra program har förstås samma tillgänglighet som tidigare.
  • Roll-over miles för EBD
  • Möjlighet att frysa EBD (men inte EBG eller lägre status)
  • Prioriterad servering i affärsklass på långlinjer (läs: möjlighet att välja mat först)
  • Hård seatblock på kortlinjer för såvitt flyget inte är fullt (svårt att genomföra med tanke på den enorma mängd Diamonds som finns och som reser på kortlinjerna)
  • Åtminstone funderingar på Pandion- och Diamonddel i guldloungerna på CPH, ARN och OSL
  • Ge EBD tillgång till SAS lounger på CPH, ARN och OSL även om man inte flyger med Star Alliance (idag en Pandionfördel)
  • Möjlighet att bli EBD For Life även utan att vara Pandion i tio år i sträck (kanske ska man införa en poängtracker över tid, ett visst mål kanske 2 000 000 baspoäng?)
Allt detta är förstås stökigt och bökigt. Därför bör gränserna för EBD höjas och/eller intjäningsreglerna ses över inkl. krav på SAS-metall (visst antal segment och/eller poäng) och hej då till AMEX-poäng.
Bra förslag tycker jag. Skulle verkligen vara uppskattat med separat Lounge för Diamond (kanske utan möjlighet att gästa, då får man ta Gold) där utbudet kunde vara bättre. Att få Lounge de gånger man tvingas flyga med andra skulle jag också uppskatta istället för att vara utan Lounge i Oslo ibland.

Så vilka egna perks skall EBD ha då?
Gratis dricka spelar ingen roll för oss som har en bra resepolicy som tillåter plus eller högre....
Eller när vi väl åker Go, åker på någon linje utan försäljning...

Många bra idéer @Agö - några kommentarer:
Förbättrad tillgång till bonusplatser i affärsklass på långflygningar. Kan genomföras t.ex. genom att endast Pandion och Diamond kan boka bonusresor i affärsklass med SAS Group fem månader fram i tid. Med mindre än fem månader till avgång kan biljetter släppas till "allmänheten" inom Eurobonus. Andra program har förstås samma tillgänglighet som tidigare.
Jag tycker snarare att det skall släppas nya platser när det närmar sig i tiden. Mitt problem är att jag inte kan planera 300 dagar framåt, och så är bonusresor med SAS en omöjlighet. Hade det släppts EBD-platser säg 4 månader innan avresa, hade poängen blivit mycket mer värda.
Den fria avbokningen verkar vara på väg bort. Det skulle kunna vara en EBD-förmån, att fortfarande kunna boka av bonusresor kostnadsfritt.
Åtminstone funderingar på Pandion- och Diamonddel i guldloungerna på CPH, ARN och OSL
Och börja med CPH. Där är det katastrof på riktigt. På ARN går det att hitta en lugn vrå efter renoveringen, men ståplats, som på CPH, är knappast tanken med en lounge. Att höja nivån på mat och dryck i EBD-delen skulle jag verkligen uppskatta. Och för att vara tydlig, jag syftar inte på exklusivare viner, utan på sådant som jag, och förmodligen många andra som reser ofta, uppskattar som ex. gott vatten på flaska. Och något ätbart som inte är salladskyckling i sås.

Angående förlängd giltighetstid för poäng... var det inte sagt att poängen inte skulle gå ut oavsett status (så länge det är årlig aktivitet på kontot)? Har för mig att Eivind Roald har sagt det i någon videointervju, men jag kan förstås ha otur med minnet...

Toppen