Senaste nytt

"EuroBonus Lifetime Gold Card" - ändrade krav efter sommaren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har SAS gjort en enhancement av Lifetime Gold redan innan lanseringen? Texten på nya sas.se är:

"Under 2017 kommer EuroBonus att introducera en ny programfunktion för att visa att vi uppskattar de mest lojala medlemmarna. Alla Guld- och Diamant-medlemmar från och med idag och framåt som har haft ett oavbrutet Guld- och Diamant-medlemskap under minst tio år kommer att belönas med livstidsmedlemskap på Guld-nivå. Guld-medlemskap som har givits bort av en Diamant-medlem kommer inte att vara kvalificerade. Vi kommer att lämna mer detaljerad information efter introduktionen och vi kontaktar medlemmar som är kvalificerade för Guld-medlemskap personligen."

Det där tolkar jag som att det inte kommer omfatta dom som haft EBG/EBD 10 år bakåt från idag, eller vad säger ni?
jag tolkar att det gäller bakåt i tiden. Varför skulle de annars skriva att de kontaktar berörda personligen? Börjar 10 år räknas från i år ligger ju första kundkontakten tio år fram i tiden.

Man skulle dock kunna läsa in i detta förtydligande att det inte fungerar att ha varit EBG t ex 2000-2010 men sedan halkat ner. Alltså att det krävs 10 år i följd med nu och framåt med i den sekvensen. Ja - jag vet att vi inte ska spekulera, men det är ju roligt... :)

Skulle inte bli förvånad om utredning pågår hos SAS och att de därmed inte har något definitivt besked att ge. Antar att de kommer räkna en hel del på vad det kommer att ge och vad det kommer att kosta att ge bort X antal guldkort årligen. Något som ju även sänker värdet på hela EB-programmet den dagen som SAS skulle vilja/tvingas sälja sitt bonusprogram.

Jag tror det gäller retroaktivt eftersom annars kommer de första Eurobonus medlemmarna få lifetime gold om cirka tio år.

"Under 2017 kommer EuroBonus att introducera en ny programfunktion för att visa att vi uppskattar de mest lojala medlemmarna. Alla Guld- och Diamant-medlemmar från och med idag och framåt som har haft ett oavbrutet Guld- och Diamant-medlemskap under minst tio år kommer att belönas med livstidsmedlemskap på Guld-nivå. Guld-medlemskap som har givits bort av en Diamant-medlem kommer inte att vara kvalificerade. Vi kommer att lämna mer detaljerad information efter introduktionen och vi kontaktar medlemmar som är kvalificerade för Guld-medlemskap personligen."

Som jag läser det här är det rätt klart att det gäller alla som har haft 10+ års EBG/D och fortfarande innehar EBG/D inom samma 10+ års följd. Nyckelordet är "haft"...

Dvs alla som är EBG/EBD idag och framåt OCH har haft 10 år oavbrutet EBG/EBD.
Varför skulle "ha" användas i perfekt form om man inte syftade bakåt i tiden?

Men som @agehall skrev tidigare i tråden, det är kanske inte meningsfullt att analysera texter från hemsidan på den här nivån. Det här stycket skrevs nog knappast av en lingvist.

Som jag läser det här är det rätt klart att det gäller alla som har haft 10+ års EBG/D och fortfarande innehar EBG/D inom samma 10+ års följd. Nyckelordet är "haft"...
Problemet är väl att man skulle kunna tolka "[...] från och med idag och framåt [...]" som att de nollställer räknaren idag.

Men som @agehall skrev tidigare i tråden, det är kanske inte meningsfullt att analysera texter från hemsidan på den här nivån. Det här stycket skrevs nog knappast av en lingvist.
Troligen är det där skon klämmer och man har helt enkelt bara komplicerat texten i onödan. Det finns ju dock en liiiiiten risk att det är fullt medvetet och att de faktiskt har vägt orden noga. :)

Första anhalten i min plan att bli EBG Lifetime klar, jag lyckades nå EBG innan mitt nuvarande kvalificieringsår går ut sista mars. Min fråga är, hur räknar man de här tio åren. Räknas apr 2016-mar 2017 som mitt första år eller räknas apr 2017-mar 2018 som mitt första (fullständiga) år? Någon som vet (enligt nuvarande regler då)? De nya reglerna är ju okända...

Någon som vet (enligt nuvarande regler då)?

Dom nuvarande reglerna är rätt okända också tyvärr, då jag frågade för några år sedan så sa dom så här:
- Varje år du har uppnått Guld krav räknas, dvs inte antal år du faktiskt är EBG (som kan vara fler)
- Du måste uppnå Guld krav genom poäng, segment räknas inte.
- Endast poäng som kommer från flyg räknas, inte extra baspoäng som man kunde få förr i tiden.
- om man sammanlagt har uppfyllt guldkrav under 10 år (behöver inte vara sammanhängande) så får man livstidsguld då man fyller 60 år.

Så enligt dom reglerna skulle Apr16 - Mar17 räknas som det första året. Det är nog ganska säkert att anta att det skulle gälla även med dom nya reglerna. En svårare fråga är hur Amex 20000poäng kommer att räknas, enligt de gamla reglerna så skulle de inte ha räknats med.

Disclamer: De "regler" jag hänvisar till har jag fått förklarade i mail från kundtjänst, jag har inte sett dom själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen