Senaste nytt

Eurobonus, hur funkar det?!

evr

Medlem
Hej!

Funderar på att skaffa ett Amex med eurobonus, har kollat runt lite och försökt få klart för mej hur det fungerar. Jag läser på sas att en T/R till usa i business kostar 100.000p (plus ca 400kr i avgifter), är detta ett fast pris på alla destinationer i usa, eller är det ett från-pris?

Hittar också kampanjer på diverse olika butiker där man kan tjäna 50/100/200p/100kr, plus intjäningen på betalkortet, Svensson i Lammhult tex hade 50p/100kr

Så, om jag skaffar ett eurobonuskort köper lite möbler på Svensson för 200kkr, kan jag då flyga till LAX T/R i business för 400kr i avgifter?

Har jag dessutom en 2-4-1 voucher så kan jag ta med en person till, och betala 2x400kr i avgifter?

Det låter ju onekligen väldigt bra, var är haken? Har inte "orkat" skaffa EB tidigare för jag har inte trott att det skulle vara så mycket att hurra för, men stämmer detta kan man ju flyga massvis i princip gratis...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Hej!

Funderar på att skaffa ett Amex med eurobonus, har kollat runt lite och försökt få klart för mej hur det fungerar. Jag läser på sas att en T/R till usa i business kostar 100.000p (plus ca 400kr i avgifter), är detta ett fast pris på alla destinationer i usa, eller är det ett från-pris?

Hittar också kampanjer på diverse olika butiker där man kan tjäna 50/100/200p/100kr, plus intjäningen på betalkortet, Svensson i Lammhult tex hade 50p/100kr

Så, om jag skaffar ett eurobonuskort köper lite möbler på Svensson för 200kkr, kan jag då flyga till LAX T/R i business för 400kr i avgifter?

Har jag dessutom en 2-4-1 voucher så kan jag ta med en person till, och betala 2x400kr i avgifter?

Det låter ju onekligen väldigt bra, var är haken? Har inte "orkat" skaffa EB tidigare för jag har inte trott att det skulle vara så mycket att hurra för, men stämmer detta kan man ju flyga massvis i princip gratis...
Priset är till alla SAS destinationer, dvs 100k i Business på longhaul. Vill du flyga med andra bolag än SAS blir det lite mer poäng samt högret skatter/avgifter men ändå billigt. Sen kvarstår dock att hitta award-platser vilket kan vara lättare sagt än gjort. Los Angeles är väldigt populärt som destination så man måste ofta vara ute långt (ca 330 dagar) i förväg för att säkra dessa platser då det oftast bara släpps 2 business awards per flight.

Nu känner jag inte till vad man tjänar på Svensson i Lammhult, men om det stämmer att det är 50p/100kr så är det korrekt att du får 100k poäng för ett sådant inköp (har ingen koll på om det finns ett maxtak, men det tror jag inte). Dessa poäng räcker för en person i Business med SAS till Los Angeles.

Om du även har skaffat Amex (Premium eller Elite) så kommer du tjäna ytterligare 15/20p per 100 kronor spenderade beroende på kort. Det är dock inte säkert att du kan göra så höga köp med ett SAS Amex då det är ett kreditkort och den limit du får sätts av Amex.
Med 150k spend under ett kalenderår så får du en voucher som ger 50% rabatt för upp till två personer på en awardresa bokad med dina eurobonus poäng. Antingen kan du åka själv för halva priset eller ta med en till person utan att behöva betala mer poäng än ordinarie pris för en person.

Förslagsvis ser du till att bli värvad till Amex också utav en vän eller så kan någon på forumet säkert hjälpa dig, mer om detta kan du läsa här
Regler för värvning till Amex | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Fördelen med att bli värvad är att du får en bättre signup bonus samt att den som värvar dig får lika många poäng också.

Det finns ingen hake, det är bara att skaffa eurobonus. Det är gratis så du har absolut inget att förlora på det.
En hake med det hela kan ju vara att man lätt triggas till att köpa en massa resor som man absolut inte hade en aning om att man skulle göra, många här på forumet ser dock detta som positivt och inte negativt.
 

evr

Medlem
Priset är till alla SAS destinationer, dvs 100k i Business på longhaul.

Tack för utförligt svar! Ja det känns ju onekligen som en no-brainer, jag får be om ett kort helt enkelt. Jag kan nog dessvärre inte bli värvad till amex eftersom jag är befintlig kund, dessutom ingår amex EB gratis om jag önskar.

Behöver jag först regga mej för EB hos SAS, eller sköts det per automatik om jag får ett amex EB kort?!

Jag ligger på spend runt 2-3mkr så förhoppningsvis får jag en rimligt nivå på kreditkortet, även om jag hellre sett att det var betalkort, eller iaf fanns som valbart alternativ.
 

palmen

Moderator
Tack för utförligt svar! Ja det känns ju onekligen som en no-brainer, jag får be om ett kort helt enkelt. Jag kan nog dessvärre inte bli värvad till amex eftersom jag är befintlig kund, dessutom ingår amex EB gratis om jag önskar.

Behöver jag först regga mej för EB hos SAS, eller sköts det per automatik om jag får ett amex EB kort?!

Jag ligger på spend runt 2-3mkr så förhoppningsvis får jag en rimligt nivå på kreditkortet, även om jag hellre sett att det var betalkort, eller iaf fanns som valbart alternativ.
Tror du måste skaffa EuroBonus konto först, det är fixat på en minut på SAS hemsida.
Antar att du har Platinum i dagsläget och då får ett Premium gratis tack vare det.
Om du väljer Elite kan det vara värt att använda någons värvningslänk, worst case scenario så får du inte signup poängen, den som värvar får dock poäng ibland för det.
 
  • Gilla
Reactions: evr

evr

Medlem
Tror du måste skaffa EuroBonus konto först, det är fixat på en minut på SAS hemsida.
Antar att du har Platinum i dagsläget och då får ett Premium gratis tack vare det.
Om du väljer Elite kan det vara värt att använda någons värvningslänk, worst case scenario så får du inte signup poängen, den som värvar får dock poäng ibland för det.

Nu har jag reggat mej för EB, och fått EBG av en kompis som har EBP. Ska be om ett elite kort på måndag, kommer dom 20k grundpoängen kunna räknas mot EBD direkt eller måste jag först upp i 45k poäng?

Har även 5+m MR poäng, dom är ju "värda" typ 25k i kronor, för jag över dom till EB får jag ca 500k poäng, det blir ju sjukt mycket värdare, kan ju flyga hur mycket som helst nästan :)

Kollade på skoj en t/r till MIA som fanns platser att boka för poäng i business på SAS, exakt samma flight skulle kosta 4.3m MR om jag bokade via amex Travel, det blir ju 4.3ggr dyrare än att föra över 1m mr till EB.
 

agehall

Medlem
Du måste samla ihop 90k poäng för att nå EBD. Lite snålt av din polare att inte ge dig EBD direkt kan jag tycka.
 
  • Gilla
Reactions: evr
Toppen