Senaste nytt

Eurobonus Gold på Turkish

alediver

Medlem
Hej, jag ska flyga till Istanbul med Turkish Airlines på söndag och är Eurobonus gold.
Ger det mig ett extra baggage på 20 kg eller måste jag ha ett Star Aliance Gold kort för att få den förmånen?

Finns det något annnat att dra nytta av som Eurobonus Gold på andra flygbolag än SAS och Wideröe?

Hej, jag ska flyga till Istanbul med Turkish Airlines på söndag och är Eurobonus gold.
Ger det mig ett extra baggage på 20 kg eller måste jag ha ett Star Aliance Gold kort för att få den förmånen?

Finns det något annnat att dra nytta av som Eurobonus Gold på andra flygbolag än SAS och Wideröe?
Eurobonus Guld är Star Aliance Guld, finns inget eget kort för Star Aliance Guld.

Du har redan Star Alliance Gold i och med att du är Eurobonus Gold (se den lilla logotypen som på mitt kort står längst upp till vänster). Generellt kan du nyttja alla förmåner som är märkta med den logotypen i hela alliansen.

Här en en sida om förmåner som alla flygbolag i Star Alliance minst kommer ge dig: Benefits and Privileges - Star Alliance

Nu vet inte jag om det var Star-gold som gjorde att jag fick en behaglig dag i Istanbul eller ej.

Hade ett byte på Istanbuls nya flygplats för några veckor sedan, mellan FRU och TGD, och en 6 timmar väntan innan fru Planning skulle dyka upp med ankommande flyg från ARN.

Långtråkigt värre att vänta tänkte jag och gick sonika igenom passkontrollen och stämplade in i Turkiet, och gick ner till TK vid ankomsthallen och frågade om dom hade något transit hotell.

"Boarding pass please", vänta där borta fick jag som svar...efter en 10-15 minuter så kommer det en kille och ropar upp mitt namn, och 6-8 personer till, "följ med mig" var det enda han sa, och vi gick ut till en mindre buss.
I detta skede så har alltså ingen sagt något alls till mig vad som sker, och bussen kör in mot stan, sak samma tänker jag då tiden går, och i värsta fall äter jag något inne i Istanbul och tar en taxi tillbaka till flygplatsen.

Vi kör uppemot 45 min -1 timme innan vi anländer till ett 5* hotell, och mitt namn ropas upp igen, fick ett rum på 28 våningen med fin fin utsikt och så sade incheckningen på hotellet att det är lunch 12,30, och att jag kommer bli upphämtad kl 15.

Åkte ner till restaurangen och satte mig vid ett bord (det satt några personer till utspridda) , och förrätt, brödkorg, huvudrätt, och efterrätt kom in utan att jag eller någon annan sa något alls :rolleyes:

Åkte upp till rummet och vilade, innan jag åkte ner till bussen som planenligt kom och hämtade mig i tid och körde tillbaka mig och några till som redan fanns på plats i bussen till flygplatsen.

Gick in igen, och mötte upp fröken som precis anlänt, och vi väntade ytterligare knappt 2 timmar innan nästa flyg gick.

När man läser om Turkish regler gällande transit hotell, så hade jag enligt reglerna allt för få timmar att vänta.
Det var dessutom en helt vanlig "boskapsbiljett". (inte ens en C biljett hade kvalificerat sig)

Humorn i det hela, att absolut ingen säger någonting, utan det bara rullade på utan att jag betalade en endaste Lira :cool:

Nåväl, "det här gjorde ni bra Turkish airlines" :)

Toppen