Senaste nytt

Eurobonus blir eget bolag från 1 juli

Är inte uppdaterad på strukturen i SAS Group men som jag förstår det så kommer både Eurobonus och de andra bolagen höra till samma moderbolag. Det torde betyda att om flygdelen av SAS Group går i konkurs så kommer så kan SAS Group sälja Eurobonus för att få in kapital till skulderna. Så potentiellt är en lösning att vi resenärer får behålla poängen men att vi blir uppköpta av ett annat flygbolags program.

Det spelar ingen roll om de tillhör samma koncern, varje dotterbolag och moderbolaget är egna juridiska personer och bär själva ansvaret för sina eventuella skulder. Vad som händer med den ena påverkar egentligen inte den andra i särskild hög grad och därför kommer det således ej att bli såsom du säger.

Det spelar ingen roll om de tillhör samma koncern, varje dotterbolag och moderbolaget är egna juridiska personer och bär själva ansvaret för sina eventuella skulder. Vad som händer med den ena påverkar egentligen inte den andra i särskild hög grad och därför kommer det således ej att bli såsom du säger.
Du har rätt i att de är enskilda juridiska enheter. Dock kan det visst bli så att SAS Group säljer Eurobonusbolaget om flygbolagsdelen går i konkurs. Nu kan det ju vara så att du sitter i SAS Groups styrelse och därmed har insiderinformation men annars kan varken du eller jag sia om vad som skulle ske vid ett sådant hypotetiskt scenario.

En möjlighet med bolagisering av en del av verksamheten är väl att den delen nu går att lämna som säkerhet till långivare. Möjligen kan de på så sätt få ett mer attraktivt lån.

Med tanke på hur många vänner jag har som samlar EB poäng men inte satt sin fot på en SAS flight så verkar det vara rimligt att låta EB få fortsätta utvecklas som ett "livsstils" program. Eller vad man ska kalla det.

Toppen