Senaste nytt

Eurobonus Award Planner

Hej alla poängjägare!

Nu är det dags att öppna upp för anmälningar till beta versionen av vårt hjärtebarn Eurobonus Award Planner.

Men först lite bakgrund till hur det hela började...

Efter alldeles för länge på backen, och väldigt många avbokade resor och därmed många inställda reseplaneringar, så började det gnaga i mig kring julen 2020. Suget efter att hitta det perfekta resmålet, bygga ihop en bra rutt och planera tiden på destinationen gjorde att jag började gräva i lite gamla mappar på datorn och ramlade över en karta (PDF) jag slängde ihop tidigare. Se tråd SAS Eurobonus - Award Zones for Star Alliance [MAP] | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Även om jag fått feedback att många uppskattat den, så kändes den grymt torr och omodern. Den postades på både en och två hemsidor, ibland med referens till tråden på BC, och ibland inte. Hur som helst, min inställning är att information skall vara fri - samtidigt som det ibland är grymt störande att lägga massor med tid för att bidra med kunskap till likasinnade, när vissa sedan bara roffar åt sig och kommersialiserar det. Hur som helst, jag är int’ bitter, även om det kanske låter som det :)

Strax efter nyår började jag leka lite med att digitalisera den tidigare kartan, samt dra nyttan av sånt man lätt kan göra med en databas och lite webbprogrammering. Jag bestämde ganska snabbt att bygga en webbtjänst för mina egna behov. När jag hade lagt grunden bollade jag mina idéer med @Mrniceguy, @palmen, @Tonton och @LSH (stort tack för ditt tekniska bollplank!). Responsen var inte överväldigande. Jag hade skapat en tjänst som berättade vad vi alla redan kunde rabbla i sömmen. (Star Alliance Award Pointchart). Visst, många som är nya när det kommer till bonusresor, skulle ha älskat detta. Men min målgrupp var mig själv och mina vänner, som vill ha det lilla extra. Skam den som ger sig.

Det var dags att sätta mig vid ritbordet igen och ta mig en riktig funderare. Jag kom fram till att jag ville skapa en tjänst som kan ge även en erfaren resebokare mervärde. Jag ville helt enkelt bidra till de som kan minst lika mycket som jag (jag är rätt ny i gemet själv, 2017), men framför allt till de stjärnor här på BC som ger och ger, men kanske sällan får någon ny kunskap tillbaka.

Jag tog kontakt med några personer som tidigare visat intresse för mitt arbete med kartan. Där fann jag en riktig bundsförvant i @Samosaguas. Tillsammans har vi under två månaders tid, på kvällar och helger, vridit och vänt på många stenar, samlat data, och lagt många timmars arbete på att skapa något användbart. Nu behöver vi er, både för att bekräfta om vi är på rätt bana, men även vad som kan göras annorlunda. Vi bjuder därför in er att anmäla intresse för att använda tjänsten. Ni kan skapar ett konto på länken nedan, och sitter sedan lugnt och fint och hoppas på att er ansökan blir godkänd (preliminär öppning 21 mars, 2021). Anledningen till att vi inte släpper på alla är för att alla tjänster på sidan inte är gratis för oss, utan vid stor volym så kommer det innebära eventuella kostnader, som vi i dagsläget vill begränsa. Detta är ingen kommersiell tjänst - det är för oss nördar. Vi lämnar självklart inga garantier för att det kommer vara soligt på din resa eller att all information alltid stämmer.

När du ansöker, ange ditt alias här på BC, samt om du eventuellt är intresserad av att kontinuerligt bidra till sidan (inte ekonomiskt).

Länk: Eurobonus Award Planner - Logga in (du får mejl när ditt konto aktiverats)

Hur som helst, än så länge har det resulterat i en tjänst som erbjuder följande.

Sökverktyg för Destinationer
  • Välj mellan vilka länder du vill resa och du får veta vad det kostar. Perfekt om du redan vet mellan vilka länder du ska resa.
  • Välj vilket land du vill resa till (oavsett avreseland) och du får veta vad det kostar från alla världens hörn. Perfekt om du vet vart du vill, men att det inte spelar så stor roll vart ifrån du reser. Exempelvis om du bygger ihop en resa med många stopp och vill leta sweetpspots.
  • Välj vilken eurobonuszon du vill resa till, och få information om alla länder/flygplatser samt poängkostnader till dessa.
  • Visa alla länder och flygplatser som trafikeras av ett Star Alliance bolag.
upload_2021-3-12_21-40-38.png


upload_2021-3-12_21-40-56.png


upload_2021-3-12_21-42-34.png


upload_2021-3-12_21-43-12.png


2. Sökverktyg för Poängbudget

Vart vill du resa ifrån och hur många poäng vill du spendera?
Lägg till parametrar som min/max medeltemp, voucher, världsdelar och månader du vill resa.

upload_2021-3-12_21-47-44.png


upload_2021-3-12_21-48-53.png



Följande data finns också med i databasen, och presenteras per land/zon
  • Lonley Planet´s Ultimate Travel List (700+)
  • Populära dykplatser runt om i världen (200+)
  • Michelin Guide 2020 (3100+)
  • Historiskt väder per flygplats/destination
  • Valutatrender 1/30/180/365 dagar (uppdateras dagligen) - inkl Big Mac Index.
  • Poängtabeller (Eurobonus)
  • Befolkningsmängd, Huvudstäder, Språk, Ambassader och Kriminaliets-index.
Exempel

upload_2021-3-12_22-3-37.png

upload_2021-3-12_22-3-49.png



Mycket nöje!
Mattias & @Samosaguas
 

Attachments

  • upload_2021-3-12_21-48-25.png
    upload_2021-3-12_21-48-25.png
    333,9 KB · Visningar: 430
Last edited:
Toppen