Senaste nytt

EuroBonus Award på överbokad Thai-flight - vågar man chansa?

Jag känner igen mig i din oro, men jag tycker att du skall vara lugn.

Bokningen är gjord, så du bör låta den ligga! Ett bra tips är dock att vara förberedd. Åk till flygplatsen tidigt och checka in.
Skulle det vara något problem någonstans på vägen är det alltid bra att vara förberedd med alternativ routing och dina rättigheter.

Allt brukar alltid gå att lösa. :)

I somras flög jag award med Thai. Inte överbokat men vi blev sena från FRA till BKK så anslutningen var missad.

Stog en kvinna och väntade när vi klev av, våra namn på en skylt, golfbil, immigration, incheckningsdisken för ombokning, några timmar på Novotel och middag.

Så Thai sköte det exemplariskt!

Har du inget inbokat vid ankomst som är superviktigt, sitt lugn och se vad som händer. Kan ju bli en intressant resa om du blir ombokad via andra bolag.

• Gilla
Reactions: Gus
Framför allt, kolla över alternativ routing som ni kan tänka er. Blir det denied bording så är det stor fördel att kunna presentera alternativ, typ SQ arn-sin-bkk eller Finnair arn-hel-bkk.

Framför allt, kolla över alternativ routing som ni kan tänka er. Blir det denied bording så är det stor fördel att kunna presentera alternativ, typ SQ arn-sin-bkk eller Finnair arn-hel-bkk.

Problemet lär väl bli att det mesta är fullbokat (eller så gott som). Men tack, får undersöka rejält när det närmar sig!

Nu vet jag ju inte exakt vilket datum ni ska åka eller hur många poäng/vouchers du har kvar just nu, men ett alternativ som kan vara värt att undersöka är ju att se om det går att hitta awardtillgänglighet för er båda en eller två dagar efter er ursprungliga utresa och boka den som en backup ifall ni stöter på patrull med er nuvarande bokning. Om ni kan checka in och får en plats på flyget till Bangkok (eller om Thai kan boka om er på vettigt sätt) så ringer du och bokar av backupbokningen, annars har ni ett alternativ att resa på så att ni kommer iväg på semestern även om ni tappar en dag eller två.

I och med att ni vill resa på högsäsong så är det väl tyvärr osannolikt att ni kan hitta tillgänglighet för att göra en bokning enligt ovan, men kan vara värt att kolla upp i alla fall.

Nu vet jag ju inte exakt vilket datum ni ska åka eller hur många poäng/vouchers du har kvar just nu, men ett alternativ som kan vara värt att undersöka är ju att se om det går att hitta awardtillgänglighet för er båda en eller två dagar efter er ursprungliga utresa och boka den som en backup ifall ni stöter på patrull med er nuvarande bokning. Om ni kan checka in och får en plats på flyget till Bangkok (eller om Thai kan boka om er på vettigt sätt) så ringer du och bokar av backupbokningen, annars har ni ett alternativ att resa på så att ni kommer iväg på semestern även om ni tappar en dag eller två.

I och med att ni vill resa på högsäsong så är det väl tyvärr osannolikt att ni kan hitta tillgänglighet för att göra en bokning enligt ovan, men kan vara värt att kolla upp i alla fall.

Tack! Ska kolla men tror att det blir tufft som du skriver... Har gott om både poäng och vouchers så det är inga problem iaf.

Skulle inte heller oroa mig och kan ju även tillägga att även om det ser överbokat ut på vissa flighter finns det ändock platser.

Ett exempel är när jag fastnade i Köpenhamn på grund av flygstrejk och hittade inte ett enda alternativ via Expertflyer (fullt i alla bokningsklasser) men trots detta lyckades SAS boka in mig på en flight med Austrian.

Toppen