Senaste nytt

EuroBonus Award på överbokad Thai-flight - vågar man chansa?

Lukas S

Medlem
Brände en 2-4-1-check och lite poäng på två bonusplatser i business med Thai ARN-BKK-ARN över jul och nyår. Biljetterna är bokade sen länge och bekräftade. Hade två platser på första raden i kabinen. Båda två är *G men tyvärr ingen status på Thai ROP och biljetterna är ju utfärdade av SAS.

Men sen när jag kollade i helgen hade våra platsreservationer försvunnit och seatmapen är full. Ringde SAS som säger "biljetterna är bekräftade, det är lugnt". Ringde Thai som säger "flighten är grovt överbokad i business och det finns inga platser, ni borde ringa SAS och se om de kan boka om för det finns alltså inga platser till er". Ringde tillbaka till SAS diamant och Tallinn men båda två sa "prata med thai". Ringde thai igen som sa "prata med sas". Härligt värre.

Eftersom vi åker i extrem högsäsong till Bangkok finns det inte direkt många alternativ. Givetvis inga bonusplatser men det finns business class med Air China via PEK till väldigt rimliga priser (drygt 30K för två pers). Air China är väl ingen höjdare men helt OK ändå, framför allt för priset, men det är ju ganska segt att byta flyg i PEK.

Som jag ser det har jag nu två alternativ:
1) Låt det ligga kvar som det gör nu. Försöka checka in så tidigt det bara går och hoppas att Thai kan ge oss två platser om vi är "först på plats" och båda har *G. Om Thai inte klarar det kanske de kan boka om oss med annan routing (men de flesta flygningarna är ju fullbokade så det blir nog kämpigt det med) och då ska vi ju få eu-ersättningen på 600 EUR per person plus omkostnader betalda. Lite rädd för att de ska erbjuda economy-platser istället, vilket jag i så fall kommer tacka nej till oavsett hur ersättningen än kan tänkas se ut. Om vi inte får några platser bokar vi av hotellet och stannar hemma (vilket jag verkligen inte vill).
2) Boka av bonusresan nu och istället köpa biljetter med Air China. Väldigt prisvärt men ändå irriterande givet att jag har massa poäng som måste brännas och några 2-4-1-checkar som snart går ut och kommer bränna inne. Dessa Air China-biljetter är heller inte avbokningsbara så man blir rätt inlåst.

Hotellet i Bangkok är fritt avbokningsbart fram till ankomstdagen (och jag har högsta status på kedjan som hotellet tillhör), så det bör inte ställa till med några problem.

Jag har aldrig varit med om det här förut. Vad tror ni andra? Har någon av er varit med om något liknande? Kan vi ha en chans att få platser om vi är så tidiga det går med incheckningen eller är det lika bra att boka av och köpa biljetter med Air China nu direkt?

Eller finns det någon annan jag bör vända mig till på SAS/Thai för att försöka få dem att boka om mig på någon annan flight som har lediga platser men inga bonusbiljetter?

Stort tack på förhand verkligen!
 

Tonton

Medlem
Sitt lugnt i båten. Det löser sig. Flighter är överbokade hela tiden.

Om det är inte är superviktigt att ni är där på en viss tidpunkt så luta er tillbaka, casha in ersättning för denied boarding och så blir ni säkert ombokade till ett senare flyg eller annat bolag.

Jag hade gjort som Hans. fördelen att vänta så länge är att när det väl sker så behöver inte Awardplatser finnas tillgängligt. Antingen får ni ett skönt direktflyg till BKK, alternativt ett litet äventyr och en större reskassa - ingen större skada skedd :)
 

oermen

Medlem
Ro på, det skal nok ordne sig. Irriterende at pladserne ikke længere er reserveret men jeg er sikker på at i nok skal komme afsted på Business Class.

Skulle det ske at i bliver ombooket kan i være heldige at få basispoint for de nye billetter
 

Senator

Moderator
Jag skulle också sitta lugnt i båten och låta Thai i värsta fall betala för en annan rutt. Den vet man aldrig om "no show", "missed connections" och dyl på avresedagen. Jag har stått på O'hare med en bonusresa med SAS SK946 där man ropar efter volontärer med +26 pax överbokning, men vi åker iväg med två tomma stolar.

Det finns en anledning till överbokning.
 

Lukas S

Medlem
Tack alla för snabbt svar!

Två snabba följdfrågor:
1) Ni tror inte det finns risk för downgrade? Vet att man ska få ersättning då men det är verkligen inget alternativ. Kan man neka i så fall eller är det något man "måste" ta om man erbjuds?
2) En gång var jag också på en överbokad flight i högsäsong och blev waitlistad på fyra olika flighter. Tog drygt två dagar extra att komma fram och blev otroligt meckigt. BKK över jul och nyår är ju tufft. Men något bör väl finnas?
 

palmen

Moderator
Tack alla för snabbt svar!

Två snabba följdfrågor:
1) Ni tror inte det finns risk för downgrade? Vet att man ska få ersättning då men det är verkligen inget alternativ. Kan man neka i så fall eller är det något man "måste" ta om man erbjuds?
2) En gång var jag också på en överbokad flight i högsäsong och blev waitlistad på fyra olika flighter. Tog drygt två dagar extra att komma fram och blev otroligt meckigt. BKK över jul och nyår är ju tufft. Men något bör väl finnas?
Det finns absolut en risk för downgrade, om ni vill åka med Thai flighten och inte kan tänka er några andra flighter.
Men när ni väl är i den situationen på flygplatsen så är det Thais ansvar att boka om er till en flight i business. Är tämligen säker på att något bolag har business platser kvar som går att boka om till (behöver inte vara awards). Om nu alla platser i business är slut på alla flighter så är det ju en annan sak men det lär inte hända.

Det är Thai som satt sig i denna situation då de överbokat, och det är också Thais ansvar att lösa problemet. Självklart vill de dumpa över problemet på SAS och få er att avboka för då slipper dom hantera det senare.
 

Skogi

Medlem
Tack alla för snabbt svar!

Två snabba följdfrågor:
1) Ni tror inte det finns risk för downgrade? Vet att man ska få ersättning då men det är verkligen inget alternativ. Kan man neka i så fall eller är det något man "måste" ta om man erbjuds?
2) En gång var jag också på en överbokad flight i högsäsong och blev waitlistad på fyra olika flighter. Tog drygt två dagar extra att komma fram och blev otroligt meckigt. BKK över jul och nyår är ju tufft. Men något bör väl finnas?

Jag tipsar om en tidigare tråd där TS situation är något liknande. Låt Thai lösa problemet, det är trots allt deras fel!

Edit: Verkar som att @palmen var snabbare än mig på att fördöma Thai. :p

Flygplansbyte och nedgradering, vilka rättigheter har jag? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

MTheC

Medlem
Spontant så är mitt resonemang också att man ska låta Thai lösa det då det är deras skyldighet men efter att ha läst (se här) om hur Lufthansa nu hanterar awardbiljetter så blir man ju lite fundersam. Visserligen var LH-fallet lite annorlunda då det var en missad anslutning men just hänvisningen till att det inte finns tillgängliga award-biljetter är ju lite oroande.

Jag hade dock precis som flera andra bara låtit det ligga kvar som det gör och hoppas att ni kommer med som ni ska och i annat fall se till att låta Thai sköta det. Kan ju dock vara bra att vara påläst om vilka alternativ som skulle funka bra för er så du har några alternativa routings att ge dem.
 
Toppen