OBS, bonusresa
Den preliminära planen är att resa från Köpenhamn till Phnom Pehn och därifrån ta båten till Siem Reap och Angkor Wat för någon dag vid templen. Sedan vidare till kusten och avslappning större delen av resan (tar gärna emot tips på trevliga resmål längs kusten i både Kambodja och sydvästra Vietnam) för att sedan avsluta i Ho Chi Minh City.
Alla tips på upplevelser/hotell/resorts i Kambodja och södra Vietnam tas tacksamt emot, de enda saker vi inte vill missa är Angkor Wat och de, ur krigshistoriskt perspektiv, intressanta platserna kring Ho Chi Minh City (vilka är värda att besöka?).
Jag har tittat runt en hel del och har kommit fram till att EB routing vore möjligt enligt följande:
Ut - CPH-BRU-NRT(NH232)–PNH(NH817). Denna routing innebär 19h i Tokyo men kommer med en del frågor.
1. Hur är business på ANAs dreamliner (aldrig flugit ANA)?
2. NH817 tycks inte vara godkänd av myndigheterna än (Subject to receipt of government operating authority NRT to PNH NH817). Finns det några risker med en sådan bokning när man reser för poäng?
3. ANA tycks ännu inte ha släppt några awards tidigare än 9 januari och flickvännen är inte överdrivet intresserad av att missa möjligheten att resa över trettondags-helgen. Ni som varit med länge, hur stor är chansen att biljetter släpps för första veckan i januari?
4. Möjlighet finns att boka Swiss ZRH-NRT (LX160). Detta innebär dock att det blir kort stopover i Tokyo. Hur är business på Swiss A340?
Hem – SGN-ICN(OZ736)-LHR(OZ521)-CPH. Med denna routing får man ca 7h i Seoul vilket jag förstått räcker för några timmar i centrum, men även här finns några frågor:
1. OZ736 är red-eye med angle-lie-flat seats i business. Finns det möjlighet till alternativa routings med fully flat seats på intra-asia benet? Hört mkt blandade åsikter om Asianas business inom Asien och kan mycket väl tänka mig att besöka en annan stad än Seoul.
2. Är alla Asianas businesskabiner (B777-200LR) som trafikerar Seoul-London uppgraderade till ny kabin? Om inte, är de alls värda att åka med?
Sammanfattningsvis har jag en plan som jag är hyfsat nöjd med men är väldigt intresserad av att höra om någon kan komma på annan, rolig, routing med möjlighet att testa några olika bolag och besöka intressanta städer.
Om förslag finns tar jag gärna även emot tips på aktiviteter under stopover på samma sätt som jag, som tidigare nämnt, vore mycket tacksam för tips på aktiviteter och boenden i Kambodja/sydvästra Vietnam. Vi är öppna för det mesta men värdesätter mat (och dryck) mycket högt.
Ser fram emot spännande förslag, tack på förhand!
- Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
- Var är din destination? Önskar open-jaw, ut till Phnom Penh. Hem från Ho Chi Minh City, Hanoi, Bangkok eller Singapore.
- När vill/behöver du resa ut? Tidigast 5/1
- När vill/behöver du komma hem? Åter i Köpenhamn senast 22/1
- Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
- I vilken kabinklass? Business
- Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
- Vad är din budget? (per person) N/A
- Vad är det viktigaste för dig? 1. Upplevelse ombord. 2. Långa stopovers i Asien. 3. Restid.
- Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vill ha långa stopovers (<24h) både dit och hem med möjlighet att ta sig in till staden och hitta på något roligt.
Den preliminära planen är att resa från Köpenhamn till Phnom Pehn och därifrån ta båten till Siem Reap och Angkor Wat för någon dag vid templen. Sedan vidare till kusten och avslappning större delen av resan (tar gärna emot tips på trevliga resmål längs kusten i både Kambodja och sydvästra Vietnam) för att sedan avsluta i Ho Chi Minh City.
Alla tips på upplevelser/hotell/resorts i Kambodja och södra Vietnam tas tacksamt emot, de enda saker vi inte vill missa är Angkor Wat och de, ur krigshistoriskt perspektiv, intressanta platserna kring Ho Chi Minh City (vilka är värda att besöka?).
Jag har tittat runt en hel del och har kommit fram till att EB routing vore möjligt enligt följande:
Ut - CPH-BRU-NRT(NH232)–PNH(NH817). Denna routing innebär 19h i Tokyo men kommer med en del frågor.
1. Hur är business på ANAs dreamliner (aldrig flugit ANA)?
2. NH817 tycks inte vara godkänd av myndigheterna än (Subject to receipt of government operating authority NRT to PNH NH817). Finns det några risker med en sådan bokning när man reser för poäng?
3. ANA tycks ännu inte ha släppt några awards tidigare än 9 januari och flickvännen är inte överdrivet intresserad av att missa möjligheten att resa över trettondags-helgen. Ni som varit med länge, hur stor är chansen att biljetter släpps för första veckan i januari?
4. Möjlighet finns att boka Swiss ZRH-NRT (LX160). Detta innebär dock att det blir kort stopover i Tokyo. Hur är business på Swiss A340?
Hem – SGN-ICN(OZ736)-LHR(OZ521)-CPH. Med denna routing får man ca 7h i Seoul vilket jag förstått räcker för några timmar i centrum, men även här finns några frågor:
1. OZ736 är red-eye med angle-lie-flat seats i business. Finns det möjlighet till alternativa routings med fully flat seats på intra-asia benet? Hört mkt blandade åsikter om Asianas business inom Asien och kan mycket väl tänka mig att besöka en annan stad än Seoul.
2. Är alla Asianas businesskabiner (B777-200LR) som trafikerar Seoul-London uppgraderade till ny kabin? Om inte, är de alls värda att åka med?
Sammanfattningsvis har jag en plan som jag är hyfsat nöjd med men är väldigt intresserad av att höra om någon kan komma på annan, rolig, routing med möjlighet att testa några olika bolag och besöka intressanta städer.
Om förslag finns tar jag gärna även emot tips på aktiviteter under stopover på samma sätt som jag, som tidigare nämnt, vore mycket tacksam för tips på aktiviteter och boenden i Kambodja/sydvästra Vietnam. Vi är öppna för det mesta men värdesätter mat (och dryck) mycket högt.
Ser fram emot spännande förslag, tack på förhand!