Senaste nytt

EU parlamentet röstar för storleksstandarder för carry-on och förbud på avgifter

Jannes

Medlem
MEPs are pushing for carry-on baggage fees to become a thing of the past as the EU looks to simplify ticket pricing for air travel.

Lawmakers voted to support a resolution that calls on airlines to guarantee that passengers can carry "reasonable" sized cabin baggage free of charge.
 

Jannes

Medlem
Tror detta kan vara en allmänt ganska populär lag, men finns ju ett antal steg ännu före det blir nåt av det. Sen tror jag länder med mycket stolthet kring sin flag carrier gärna röstar för detta för att sätta käppar i hjulen på LCC/ULCC-flygbolagen.
För mig är standardiseringen av carry-on storlekar viktigare än att bli av med avgifterna på dem.
 
Känns spontant som en lite svår sak att lagstifta kring, men möjligtvis är det enklare att ge sig på marknadsföringen. Dvs man får inte marknadsföra ett pris som inte innehåller "ett rimligt minimum" tjänster relaterat till resan, men sen när man väl är inne och handlar kan jag tänka mig att det även i fortsättningen skulle kunna gå att välja bort. Lite på samma vis som att man inte får marknadsföra en tjänst mot konsumenter med ett pris exklusive moms, även om vissa (företagare) ändå kan köpa samma sak och dra av momsen...
 
  • Gilla
Reactions: hco

Jannes

Medlem
Instämmer. Framför allt storleken på personal item.
Jag tycker båda är lika viktiga. Stökigt att ha köpt en kabinväska och sen tycker RyanWizz att "nejnejnej den är två cm för stor". Bort med det.
Personal item är lite mer flexibelt, då den i princip bara äter ditt egna fotutrymme, men någon standard på att den måste rymmas under stolen framför är väl bra.
Känns spontant som en lite svår sak att lagstifta kring, men möjligtvis är det enklare att ge sig på marknadsföringen. Dvs man får inte marknadsföra ett pris som inte innehåller "ett rimligt minimum" tjänster relaterat till resan, men sen när man väl är inne och handlar kan jag tänka mig att det även i fortsättningen skulle kunna gå att välja bort. Lite på samma vis som att man inte får marknadsföra en tjänst mot konsumenter med ett pris exklusive moms, även om vissa (företagare) ändå kan köpa samma sak och dra av momsen...
Detta har jag lite funderat på, då jag inser att man med denna regel tar bort möjligheten för dem som vill resa lätt (och billigt), och tvingar dem att betala för en biljett med kabinväska.
Men din lösning är faktiskt ganska elegant, marknadsföringen bör vara för en viss rimlig minimum och sedan kan flygbolagen själv fundera hurdana rabatter man ger för de som väljer bort kabinväska. Skulle inte bli överraskad ifall det mitt i allt inte är så "dyrt" för flygbolagen att ha med kabinväskan ändå.
 

hco

Medlem
Även om jag också kan svära åt olika definitioner av vad som är tillåtet handbagage samt mer eller mindre rimliga tolkningar av 'personal item' så ser jag inget behov av lagstiftning på området.

God poäng från @Jane Insane att det är viktigt att reklam inte är vilseledande. Det ska den förstås inte vara.

Annars tänker jag att detta är något som vi inte behöver skapa politikerarbete kring. Även om marknaden inte kan lösa allting perfekt så tänker jag att det blir/är nog tillräckligt bra. Vi behöver inte politiker som detaljplanerar och detaljreglerar alla saker i våra liv.

Ingen har väl missat att det är viktigt att läsa det finstilta när man flyger med Ryan/Whizz eller deras kusiner. Och känner man inte till det så lär man sig efter den första resan. Sånt är livet.
 

Hachans

Medlem
Även om jag också kan svära åt olika definitioner av vad som är tillåtet handbagage samt mer eller mindre rimliga tolkningar av 'personal item' så ser jag inget behov av lagstiftning på området.

God poäng från @Jane Insane att det är viktigt att reklam inte är vilseledande. Det ska den förstås inte vara.

Annars tänker jag att detta är något som vi inte behöver skapa politikerarbete kring. Även om marknaden inte kan lösa allting perfekt så tänker jag att det blir/är nog tillräckligt bra. Vi behöver inte politiker som detaljplanerar och detaljreglerar alla saker i våra liv.

Ingen har väl missat att det är viktigt att läsa det finstilta när man flyger med Ryan/Whizz eller deras kusiner. Och känner man inte till det så lär man sig efter den första resan. Sånt är livet.

Om bolagen hade varit rättframma i sin prissättning, transparenta i sin marknadsföring och allmänt betett sig på ett schysst sätt så kan jag nästan garantera att frågan aldrig ens dykt upp på dagordningen. Nu har man visat många gånger om att man inte vill det, så då blir man reglerad, vare sig man vill det eller ej.
 

TP12

Medlem
Även om jag också kan svära åt olika definitioner av vad som är tillåtet handbagage samt mer eller mindre rimliga tolkningar av 'personal item' så ser jag inget behov av lagstiftning på området.

God poäng från @Jane Insane att det är viktigt att reklam inte är vilseledande. Det ska den förstås inte vara.

Annars tänker jag att detta är något som vi inte behöver skapa politikerarbete kring. Även om marknaden inte kan lösa allting perfekt så tänker jag att det blir/är nog tillräckligt bra. Vi behöver inte politiker som detaljplanerar och detaljreglerar alla saker i våra liv.

Ingen har väl missat att det är viktigt att läsa det finstilta när man flyger med Ryan/Whizz eller deras kusiner. Och känner man inte till det så lär man sig efter den första resan. Sånt är livet.
Håller med, vill inte hamna i en situation med sönderreglerad marknad med mindre flexibilitet och potentiellt högre priser.

Här betalar man faktiskt för att få något man vill ha (bagage eller specifikt säte) till skillnad från resort fees och destination fees inom hotellvärlden där det i stort sett bara är ett sätt att semi-lura konsumenter kring priset.
 
Toppen