Senaste nytt

EU har öppnat en speciell sida nu när länder öppnar upp

Jag läste att sidan framförallt ska vara gjord för mobilapplikationer, men när jag försöker att bruka den i Safari mobile, så är den hopplös. Den har dock potential, skönt med en samlingssida. Tidigare har jag främst brukat swedenabroad.

Jag läste att sidan framförallt ska vara gjord för mobilapplikationer, men när jag försöker att bruka den i Safari mobile, så är den hopplös. Den har dock potential, skönt med en samlingssida. Tidigare har jag främst brukat swedenabroad.

Samma här, men efter en re-load av sidan så kom jag in. Chrome verkar vara bäst för denna. Det tror jag med, här läggs det in info regelbundet för varje land stod det. Blir intressant att se.

Jag undrar om man kan lita på informationen. För Tyskland står det "Från ett EU-land eller från Norge, Schweiz, Island och Liechtenstein, kan jag komma in eller lämna detta land för turism? Svar JA." men när jag kollar på bl.a. tyska myndigheters hemsidor framgår att svenskar inte får åka till en hel del tyska delstater utan att sitta i karantän. I och för sig sant att man får resa in i Tyskland i syfte att turista men om informationen om karantän för svenskar utelämnas på den svenska versionen av EU:s informationssida blir jag tveksam.

Jag undrar om man kan lita på informationen. För Tyskland står det "inga begränsningar för att resa in i landet som turist" men när jag kollar på bl.a. tyska myndigheters hemsidor framgår att svenskar inte får åka till en hel del tyska delstater utan att sitta i karantän. I och för sig sant att man får resa in i Tyskland i syfte att turista men om informationen om karantän för svenskar utelämnas på den svenska versionen av EU:s informationssida blir jag tveksam.
Det finns väl ingen begränsning på nationell nivå i Tyskland, utan det är de respektive delstaterna som lagt in begränsningar. Och det har de väl missat att få med stöd för :/

Jag undrar om man kan lita på informationen. För Tyskland står det "Från ett EU-land eller från Norge, Schweiz, Island och Liechtenstein, kan jag komma in eller lämna detta land för turism? Svar JA." men när jag kollar på bl.a. tyska myndigheters hemsidor framgår att svenskar inte får åka till en hel del tyska delstater utan att sitta i karantän. I och för sig sant att man får resa in i Tyskland i syfte att turista men om informationen om karantän för svenskar utelämnas på den svenska versionen av EU:s informationssida blir jag tveksam.
Det finns väl ingen begränsning på nationell nivå i Tyskland, utan det är de respektive delstaterna som lagt in begränsningar. Och det har de väl missat att få med stöd för :/

Ungefär så.

När man väljer Tyskland så står detta:
"Reserestriktionerna för 31 europeiska länder, inklusive EU:s medlemsstater, upphävs och ersätts av individuella reserekommendationer".

Utöver det så står det följande:
"Texten är för närvarande delvis maskinöversatt. Allt innehåll kommer att kontrolleras av professionella översättare inom de närmaste dagarna. Vi ber om ursäkt om det orsakar problem och strävar efter att kontinuerligt förbättra användarupplevelsen."

Min tolkning är följande:
  • De har noterat att den nationella reserestriktionerna har upphävts och att det nu är upp till varje delstat/region/län i Tyskland att bestämma inreseregler.
  • Hemsidan har inte tillgång till de enskilda reglerna för varje delstat/region/län
  • Översättningen är troligtvis maskinöversatt, och är i mitt tycke inte perfekt.. De kunde varit tydligare på "Ersätts av individuella reserekommendationer".

Intressant att Slovenien inte tillåter Danskar, men däremot folk från Friuli-Venetia i Norditalien, en region med typ 3x dödstalen mot Danmark...

Någon som har koll på var man enklast kan se vilka tyska delstater som infört karantän för inresande från Sverige?
Så gott som alla, enligt Utrikesdepartementet, vilken jag för övrigt tycker har den bästa aktuella informationen om vad som gäller för resor till respektive land.

"Sedan den 4 juni klassificerar det tyska Robert-Koch-Institutet Sverige i kategorin rött, dvs. med mer än 50 nya smittfall per 100.000 invånare under den senaste sjudagarsperioden. Därmed gäller i samtliga tyska förbundsländer - förutom Brandenburg och Nordrhein-Westfalen - att kravet på 14 dagars karantän vid inresa från Sverige träder i kraft.

Även om det inte har meddelats officiellt gäller kravet på karantän i samtliga dessa förbundsländer. Robert-Koch-Institutets klassificering leder i vissa fall till att kravet på karantän träder i kraft automatiskt, dvs. utan att förbundslandet informerar särskilt om detta."

Ambassadens reseinformation - Sweden Abroad

Toppen