Senaste nytt

Ett dygn i Jerevan, Armenien

erc

Medlem
Ni vet hur det är. Ena stunden finns det en tom helg i kalendern. Andra stunden sitter man och försöker reda ut transitreglerna från icke-schengen på Warszawa Chopin...

Den här reserapporten får börja idag trots att det är en vecka kvar till avresa.

Igår kväll satt jag som vanligt och betade av nya inlägg här på forumet. Efter att tröttnat på att efterregistrera saknade poäng från Avis-hyror och leta bruk för min Unitedvoucher började jag leka lite med Google Flights och den nya och ovana gränssnittet på ITA Softwares Matrix. Kanske kunde man hitta något att fylla nästkommande helt tomma helg med?

Sökte inom Europa och kände mig oskönt bortskämd när jag inte riktigt gick igång på någonting. Insåg att jag ville iväg och se något nytt. Bocka av ett nytt land. Så fort jag hittat något slogs jag tillbaka av covidrestriktioner som skulle döda all glädje.

Men så dök resultatet upp. Oslo - Jerevan, Armenien med LOT via Warszawa. Avresa fredag 1 april. Nio och en halv timmes connection på utresan. Ankomst mitt i natten. Avresa följande dag/natt vilket ger 25 timmar på destinationen. Allt i Economy (Standard på utresan och Saver på hemresan). Perfekt - eller hur? :)

Pris för flygbiljetten t/r: SEK2800 bara en vecka innan avresa får anses riktigt prisvärt. Verkade gå att spara några hundralappar genom allehanda OTA - men nej tack.

Fredagen kommer alltså i huvudsak spenderas på WAW och det är glädjande att tillträde till lounge bara kostar PLN130 (knappt SEK300). Där kommer det arbetas innan det blir dags för nattflygningen till Jerevan. Avresa 22:15 och ankomst 03:50.

Bokade in mig på Radisson Blu och fick nyss ett positivt svar på min fråga om en extremt tidig check in kunde erbjudas. Om det accepterades på grund av Platiumstatus eller inte vet jag inte.

Pris för hotellet: AMD 40500 (strax under SEK800) för ett standardrum.

Så - nu sitter jag och försöker tolka reglerna kring transit från icke-schengen till schengen på WAW. Nuvarande tolkning är att jag behöver ha med mig ett negativt testresultat från Armenien. Och det ska väl gå att ordna... :)

Uppdaterar löpande och tar gärna emot råd och tips.

Bra val av resmål, Yerevan är en riktigt trevlig stad!

Yandex appen är bra när du behöver en taxi.

Staden är riktigt billig gällande taxi (Yandex) mat & dryck.

Däremot så är läget på ditt hotell inte det bästa, ju närmare Marriot som referenspunkt, desto bättre.

Bra val av resmål, Yerevan är en riktigt trevlig stad!

Yandex appen är bra när du behöver en taxi.

Staden är riktigt billig gällande taxi (Yandex) mat & dryck.

Däremot så är läget på ditt hotell inte det bästa, ju närmare Marriot som referenspunkt, desto bättre.

Radisson Blu-hotellets geografiska läge är inte optimalt. Fick för mig att istället för att installera och komma igång med Yandex så hyr jag helt sonika en bil. Trehundra kronor för att kunna styra själv. Rimligt. :)

Insåg att jag ville iväg och se något nytt. Bocka av ett nytt land
Spännande. Såg igår kväll på ett program på NHK World, en kille cyklade från London (UK) till Tokyo. Han hade problem med visum till Iran, så han fick nyttja sitt irländska pass. Men 8 månader senare var han framme och tog en extra sväng i Japan innan slutmålet.

Jerevan är trevligt! Promenaden från Radisson till stan går brant nedåt i trappor och är trevlig. Dagtid kan man ta hemvägen som ett träningspass men kvällstid efter middag och lite vin brukar jag ta Yandex. Kostar ca 15kr om jag minns rätt.

Under en dag vill du förmodligen promenera ned till "republic square" (där Marriott som nämnts ligger). För middag och nattliv brukar jag hålla till i de norra delarna (i närheten av trappan). Se till att äta traditionell Armenisk mat (och kanske Georgisk). Den trevliga vinbaren "In vino" har ett stort utbud av lokalt vin.

Har tolkat det som så att jag behöver ha ett maximalt 24 timmar gammalt test på fickan på väg tillbaka för min connection på WAW. Verkar också som att det finns möjlighet att ankomsttesta på WAW. Har en kort connection på ca 1,5 timme.

Som Hylve sier, nå slipper du testing på returen :)

https://www.lot.com/no/en/explore/coronavirus-travel-information/entry-restrictions

Skjermbilde 2022-03-30 kl. 01.13.55.png

Hej från Boleroloungen på Warsaw Chopin!

Här pågår störande högljudda telefonsamtal oavbrutet. Men som den betallounge den är (PLN150/ca SEK340) tycker jag det ändå är det bästa sättet att kunna få undan lite jobb. Det är ändå lugnare än på McDonalds...

Segment ett avklarat och kan sammanfattas som en trevlig och med dagens mått mätt generös intraeuropeisk economyflygning. Lämnade ett soligt och kallt Oslo ungefär enligt tidtabellen och landade i ett snöigt Warzsawa.

Underhållningen ombord bestod av en självutnämnd VIP-resenär som tyckte sig ha rätten att välja säte på eget bevåg. Mitt 4F fick han lämna. Strax efteråt fick han lämna 4C. När han började cirkulera kring businesskabinens rad tre (ja, konfigurationen var faktiskt tre raders 2+2 business längst fram) reagerade kabinpersonalen och skickade resenären till sin plats långt bak i kabinen. Fascineras av sånt här beteende och undrar var det kommer ifrån...

Segment: OSL - WAW
Flight: LO482
Flygmaskin: Boeing 737-800
Kabin: Economy, längst fram på plats 4F
Service: Kaffe, vatten och ett ganska ätbart bakverk med äppelsmak serverades i princip direkt efter att säkerhetsbältesskylten släckts. Något senare erbjöds lite salt snacks eller choklad. Givetvis erbjöds ett utbud med prislapp och fredagen till ära lockades jag av kombinationen Heineken och Pringles för knapp 40 kronor.

Covidpåverkan: Hittills inga anpassningar/rekommendationer/krav över huvud taget. Enstaka bar mask på OSL. Några få här på WAW. Inget krav på mask ombord - för första gången på två år för mig. Befriande!

Toppen