Etihad fortsätter att ta över världens luftrum
.
Equity-bolagen har bidragit till otroligt många linjer mellan Europa o Abu Dhabi, och det fortsätter att växa.
Bekräftade inom alliansen:
- Berlin (2x Air Berlin)
- Stuttgart (1x Air Berlin)
- Düsseldorf (1x Air Berlin, 1x Etihad)
- Wien (1x Niki/Air Berlin). Nikis första långlinje, och dessutom med C-klass.
- München (2x Etihad)
- Zürich (1x Etihad) Anslutningar med Etihad Regional (fd Darwin)
- Frankfurt (2x Etihad)
- Paris (1x Air Seychelles) Mahe via AUH. Kommer kompletteras med direktflygning i höst/vinter.
- Belgrad (1x Air Serbia)
Förväntade inom alliansen:
- FCO med Alitalia
- MXP med Alitalia
- VCE med Alitalia
Möjligen stundar även ytterligare två linjer, då utomeuropeiska har trafikrätter till fem flygplatser/EU-land. I Tyskland är den kvoten fylld. Stora destinationer i Italien är gott sammanlänkade med tågnätet, och därför utesluts Turin, Florens o Neapel från diskussionerna, samt troligen även Bologna.
Palermo känns som en given kandidat, med den vakanta platsen till antingen Genoa eller Bari.
Dessutom som codeshare utanför alliansen:
- RIX (Air Baltic)
- ATH (Aegean)
Etihads egna linjer:
- Amsterdam
- Bryssel
- Istanbul
- Larnaca
- London
- Geneve
- Manchester
- Minsk
- Moskva
Konkurrenterna:
KLM - Amsterdam
LH - Frankfurt
BA - London
TK - IST
Av drygt 40 dagliga avgångar mellan Europa o AUH kontrollerar Etihad och dess partners alla utom fyra!!! För över hälften av de flygplatser de betjänar måste resenären göra ett byte för långflygningar, även med konkurrenterna.
Jag förväntar mig att Air Berlin och Alitalia båda kommer lämna sina alliansen, när nätverket växt sig så stort. Otroligt att vi skulle se en blandning av SkyTeam, One World och statuslösa bolag i den nya Equity-alliansen.
Idag räknas t.e.x inte flygningar med Air Berlin som kvalificerade flygningar till Etihads FFP trots att bolaget, med "converting bonds" äger 49.9 % av bolaget. Kvalificerade flygningar får man däremot genom Air Seyschelles, Etihad Regional o Air Serbia.