Senaste nytt

Etihad matchar ditt guldkort

Senator

Moderator
En fråga av ren nyfiken... Om ni hade fått matchning, hur många här inne (handen på hjärta) hade då köpt en resa med Etihad?

Jag har gjort en matchning i mitt liv: Senator mot Flying Blue Platinum. Var på den tiden övertygad att det skulle bli en del KLM/AF. Jag hade väl några resor under året:
BGO-AMS-BHX
BHX-CDG-SIN
SIN-AMS-ARN
ARN-AMS-ARN
alla i C men knappt nog till ett silverkort på FlyingBlue.

Jag förstår hur t.ex. FlyingBlue skulle vara intresserat av en BAEC, EBG eller SEN bosatt i Sverige. Jag har lite svårare med Etihad, och hur intressanta vi skulle vara för Etihad och hur intressant Etihad skulle vara för oss.

Kanske är det inte själva Etihad som är intressant, men deras växande bilaterala imperium av partners som är intressant? I alla fall, jag är bara nyfiken utöver att använda den eventuella hävstång av matchning mot annan matchning (t.ex. Etihad till QR eller EK som båda flyger från Stockholm), vad tänker ni använda detta kort till, eller är det enkelt bara ett snyggt kort till i plånboken? :)
 
Last edited:

karho

Medlem
Svar till Senator: Jag såg (ser) det som en möjlighet att eventuellt matcha detta kort mot någonting annat någon gång i framtiden. Har inga direkta planer på att flyga Etihad närmsta tiden.
 

johhenrik

Medlem
En fråga av ren nyfiken... Om ni hade fått matchning, hur många här inne (handen på hjärta) hade då köpt en resa med Etihad?

Av gammal vana tänkte jag hoppa på det, bara för att "man kan". Men sen insåg jag att om jag skulle flyga Etihad så skulle det bli i C iaf, så då orkade jag inte fibbla med scannern o screenshots helt enkelt. :)
 

Senator

Moderator
Jag ser att hävstångseffekten är ganska attraktiv: använda en rad Guldkort som hävstång mot det man kanske verkligen vill ha senare. Man vet aldrig hur resemönstret ändrar sig under tiden.
 

staff

Medlem
En fråga av ren nyfiken... Om ni hade fått matchning, hur många här inne (handen på hjärta) hade då köpt en resa med Etihad?
Etihad ar ganska stora i Australien och konkurrensen pa den "nya" kanguru-rutten via Mellanostern ar otroligt stor for narvarande med QR, EK och EY som alla standigt okar antalet avgangar och uppgraderar sin equipment. Etihad ska t.ex. flyga till bade SYD och MEL med A380 nar de far sina forsta leveranser i slutet av 2014.

Jag ar gjort AU-EU 5-6 ganger t/r de senaste 2 aren med EY eftersom de har haft den basta upplevelsen i Y med 8 saten pa bredden i A346 (har i princip varit enda alternativet for mig i Y tillsammans med SQ). Vi far se hur det blir pa A380, men eftersom Virgin Australia ("mitt bolag") har tatt samarbete med EY (delagare i VA) sa kan jag se att Etihad Guest Gold skulle kunna vara fordelaktigt for mig. Har dock inte kollat upp om Etihads guldmedlemmar har tillgang till en battre lounge i AUH an VA's guldmedlemmar.

Ar man baserad i Sverige/Norden sa kan jag forsta att det inte ar lika lockande da EY inte flyger dit annu. Ar val dock bara en tidsfraga innan vi ser dem pa CPH och ARN.
 

ACervin

Medlem
En fråga av ren nyfiken... Om ni hade fått matchning, hur många här inne (handen på hjärta) hade då köpt en resa med Etihad? :)

Jag håller med om att de flesta matchningar i regel är ganska meningslösa. Förhoppningsvis har man redan valt ett program som passar resemönstret från början och att blanda in en ny spelare ger ganska lite. Till skillnad från staff har jag valt Qantas och har egentligen inte den naturliga kopplingen till Virgin Australia. Men jag flyger en del inrikes på Virgin när tiderna passar bättre och där är jag i nuläget statuslös. Ett Etihad guldkort skulle ge lounge access under ett år. Men jag skulle troligen inte välja Etihad på mina ca 5 tor BNE-CPH årligen, då jag vill ha så få stopp som möjligt. Ett stopp möjligt endast med EK, TG eller SQ.
 
Toppen