Etihad EY103 ser ut att landa i Reyjkavik (KEF)

011430121

New member
EY 103 en A388 ser ut att behöva gå ner på Island på sin väg till JFK

b16aeced-30d3-4013-b38d-0e54bb3f1bbd-jpeg.74244

Keflavik hade väl kapacitet för B52'or under kalla kriget så de borde väl klara en A380. Från FR24s twitter:¨¨

Etihad flight #EY103 from Abu Dhabi to New York is squawking 7700 (emergency) and looks like it will be diverting to Keflavik. https://fr24.com/ETD41B/10c1c293

Intressant och se hur länge hon blir på marken, har redan varit i luften 9 timmar.

Kan bli något halvt dygns väntan innan personalen får börja att flyga igen, beror givetvis hur långt stopp det blir.

011430121 skrev:Intressant och se hur länge hon blir på marken, har redan varit i luften 9 timmar.Kan bli något halvt dygns väntan innan personalen får börja att flyga igen, beror givetvis hur långt stopp det blir.Klicka för att utvidga...
Det kan vara så att de har två crew ombord, har nämnts att Emirates har ett sådant system där ena crew startar och landar och det andra crewet flyger där emellan, åtminstone för piloter. Förhoppningsvis kan de komma iväg snabbt igen.

011430121 skrev:Intressant och se hur länge hon blir på marken, har redan varit i luften 9 timmar.Kan bli något halvt dygns väntan innan personalen får börja att flyga igen, beror givetvis hur långt stopp det blir.Klicka för att utvidga...

Var en stund sedan jag läste på i ämnet men så länge det inte blir mer än 3h stopp så borde man klara rest times iom att det är dual crew ombord?

3h baseras på att FAA rules säger 9h flygtid och att de flugit 9h men borde ha nånstans runt 6h till JFK från KEF.

Alf skrev:Då sätter man ju inte transponderkod 7700 utan flyger vidare på tilldelad transponderkod.Klicka för att utvidga...

Det finns ju ingen sqwak för sjuk pax. Alternativen är 76 eller 7700, det handlar väll om allvarlighetsgrad?

Bryant skrev:Det finns ju ingen sqwak för sjuk pax. Alternativen är 76 eller 7700, det handlar väll om allvarlighetsgrad?Klicka för att utvidga...

Nej, just därför flyger man vidare på tilldelad kod. 7600 gäller fel på radiokommunikation och 7700 gäller nödläge med flygplanet och inte medic. Vad säger flygledaren, exv @Voyager?

Jag kan svara för flygledarkollektivet,

I ett läge med en sjuk pax ombord på ett flygplan ändras normalt(jag har aldrig sett ett kodbyte iaf) inte transponder/squawk.

Både flygplanet och piloten fungerar ju normalt så det är verkligen inget dramatiskt.

I de fall jag haft med sjukdom på pax har det inte varit värre än en diversion vilket sällan är pulshöjande.

Givetvis får flygningen prioritet och snabbaste/kortaste flygväg utan försening(som alla ambulansflygningar)

henke12 skrev:Jag kan svara för flygledarkollektivet,I ett läge med en sjuk pax ombord på ett flygplan ändras normalt(jag har aldrig sett ett kodbyte iaf) inte transponder/squawk.Både flygplanet och piloten fungerar ju normalt så det är verkligen inget dramatiskt.I de fall jag haft med sjukdom på pax har det inte varit värre än en diversion vilket sällan är pulshöjande.Givetvis får flygningen prioritet och snabbaste/kortaste flygväg utan försening(som alla ambulansflygningar)Klicka för att utvidga...
Nu vet vi ju inte vem/vilka som eventuellt blivit sjuka ombord.

Förändras detta något om någon av piloterna blir sjuka så att det bara skulle vara en pilot kvar? (var troligtvis inte så i just detta fall)

palmen skrev:Nu vet vi ju inte vem/vilka som eventuellt blivit sjuka ombord.Förändras detta något om någon av piloterna blir sjuka så att det bara skulle vara en pilot kvar? (var troligtvis inte så i just detta fall)Klicka för att utvidga...

Absolut, om en av piloterna blir sjuk är det ett nödläge!

Givetvis inget nödläge att likställa med brand ombord eller motorbortfall men likväl en kraftigt ökad arbetsbelastning i cockpit.

henke12 skrev:Absolut, om en av piloterna blir sjuk är det ett nödläge!Givetvis inget nödläge att likställa med brand ombord eller motorbortfall men likväl en kraftigt ökad arbetsbelastning i cockpit.Klicka för att utvidga...
Och då är det 7700 som gäller?

Finns det reglerat eller är det upp till piloten att bedöma om signalen ska skickas?

Squawking 7700—In-flight Emergencies from a Pilot’s Perspective – Flightradar24 Blog

"It may be an aircraft problem, medical issue, or something else."

"Ninety-nine percent of the “emergencies” observed on websites like FlightRadar24 are very benign events. Unfortunately, Twitter seems to go nuts when an aircraft squawks 7700. “Emergency” doesn’t necessarily mean passengers and crew are in a life and death struggle worthy of the evening news."

Back