Det kan vara så att de har två crew ombord, har nämnts att Emirates har ett sådant system där ena crew startar och landar och det andra crewet flyger där emellan, åtminstone för piloter. Förhoppningsvis kan de komma iväg snabbt igen.011430121 skrev:Intressant och se hur länge hon blir på marken, har redan varit i luften 9 timmar.Kan bli något halvt dygns väntan innan personalen får börja att flyga igen, beror givetvis hur långt stopp det blir.Klicka för att utvidga...
011430121 skrev:Intressant och se hur länge hon blir på marken, har redan varit i luften 9 timmar.Kan bli något halvt dygns väntan innan personalen får börja att flyga igen, beror givetvis hur långt stopp det blir.Klicka för att utvidga...
"An Etihad spokeswoman told Express.co.uk the diversion was due to a medical emergency."Canadien skrev:Är väl sjuk pax i 99.9% av sådana här avvikelser?Klicka för att utvidga...
Canadien skrev:Är väl sjuk pax i 99.9% av sådana här avvikelser?Klicka för att utvidga...
Alf skrev:Då sätter man ju inte transponderkod 7700 utan flyger vidare på tilldelad transponderkod.Klicka för att utvidga...
Bryant skrev:Det finns ju ingen sqwak för sjuk pax. Alternativen är 76 eller 7700, det handlar väll om allvarlighetsgrad?Klicka för att utvidga...
Nu vet vi ju inte vem/vilka som eventuellt blivit sjuka ombord.henke12 skrev:Jag kan svara för flygledarkollektivet,I ett läge med en sjuk pax ombord på ett flygplan ändras normalt(jag har aldrig sett ett kodbyte iaf) inte transponder/squawk.Både flygplanet och piloten fungerar ju normalt så det är verkligen inget dramatiskt.I de fall jag haft med sjukdom på pax har det inte varit värre än en diversion vilket sällan är pulshöjande.Givetvis får flygningen prioritet och snabbaste/kortaste flygväg utan försening(som alla ambulansflygningar)Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Nu vet vi ju inte vem/vilka som eventuellt blivit sjuka ombord.Förändras detta något om någon av piloterna blir sjuka så att det bara skulle vara en pilot kvar? (var troligtvis inte så i just detta fall)Klicka för att utvidga...
Och då är det 7700 som gäller?henke12 skrev:Absolut, om en av piloterna blir sjuk är det ett nödläge!Givetvis inget nödläge att likställa med brand ombord eller motorbortfall men likväl en kraftigt ökad arbetsbelastning i cockpit.Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Och då är det 7700 som gäller?Klicka för att utvidga...