Senaste nytt

Ethiopian seat selection?

mha

Medlem
Passade på att göra en award-bokning med SAS till Ethiopian innan de lämnade Star Alliance. Allt är confirmed och ticketed, dock lyckas jag inte få upp seat selection varken via SAS eller Ethiopian. Lite rolig bokning då det verkar som att vi får pröva deras 787-9, 777-200LR & 737-8 i C.

Ringer SAS: "Det verkar som Ethiopian blockerar detta för oss. Du måste kontakta dem"
Ringer Ethiopian: "Ditt PNR är inte giltigt. Får endast innehålla bokstäver. Ditt ticketnummer tillhör Scandinavian. Vi kan inte göra något med det. Ring dem"
Ringer SAS: "Vi har inget annat bokningsnummer än ditt PNR och vi kan inte välja säte. Ring Ethiopian"

SAS:
1727440955489.png

Ethiopian:
1727441000011.png

Någon med erfarenhet om dessa olika PNR mellan bolag och hur man lättast gör? Kanske bara att vänta tills incheckning? :) Alternativt har de inte valt plan för rutten ännu. Kan inte heller ladda seatmap via SeatGuru vilket även talar för att de kanske helt enkelt inte har preppat allt så långt fram.

Testa skriv till SAS via chat för att få fram Ethiopians PNR, det har jag gjort varje gång.
När du lyckats få fram ETs PNR, ladda hem deras app och försök lägg in bokningen där för att ändra sätesval.

• Gilla
Reactions: mha
Testa skriv till SAS via chat för att få fram Ethiopians PNR, det har jag gjort varje gång.
När du lyckats få fram ETs PNR, ladda hem deras app och försök lägg in bokningen där för att ändra sätesval.
Provade precis chatten. Väntade 30 minuter på någon agent efter deras AI-robot hade "hjälpt till". :D Försökte starta om den men det tillåts tydligen inte.

1727443689024.png

Hang up and try again fungerade. SAS kunde nu ge mig Ethiopians bokningsreferens! :D En nyckelfråga agenten ställde var hurvida bokningen innehöll en distans med SAS, varpå svaret "ja" uppföljdes med "Då kommer jag kunna se det!".

Last edited:
Intressant sidonotis: Mitt M&M Senator matchas som Silver hos Ethiopian.

MIKAEL (Adult)​

Silver Member LH: 222016649XXXXXX

Fick följande icke-addresserande svar från deras servicemejl när jag frågade om varför det matchades som Silver;

Dear Esteemed Customer XXXXXX, Mikael
Thank you for contacting Ethiopian!

I hope this email finds you well. Please be informed that you a star alliance gold member, meaning you are eligible for all star alliance benefits.

Kind regards,
Muluken B,

Kul att se boardingkort i nästa år som @Jonas C benämner.

Toppen