Abbs
Medlem
Rådande reglementen samt aerodynamik dikterar hur en flygplanskropp ser ut. Det skulle vara väldigt effektivt med en flygande vinge för transportändamål tills det är dags för en nödutrymning.Det kan bra hända att designen för 737 MAX 8 är helt enkelt gjord från fel utgångspunkt - ännu en uppgradering av en mycket gammal skrovdesign. Jag är inte expert inom branschen, men i bland så tycker jag att Airbus och Boeing (d.v.s. de stora spelarna inom branschen) återvinner sina konstruktioner underligt många årtionden. Är det på riktigt alltid förnuftig återvinning av gammal design eller skulle det vara bra med lite större genombrott inom flygplansdesign?
Sen har det skett mycket, jämför en A350 och en A340 så kan även ett otränat öga se skillnader.
Du kan jämföra olycksstatistiken över århundrandet och se en korrelation med datoriserad kontroll och minskande dödliga incidenter. Jag litar hellre på ett datoriserat system än en pilot, men ser hellre piloten som en människa som ska hålla överseende och ingripa ifall systemen uppför sig abnormalt. Samverkan mellan ingenjörer och piloter är inte alltid helt enkel..Du är nu rakt på saken och tar upp en fråga som allmänt sett är värd att debateras. Hur mycket automatisering av flygplan är bra för säkerheten, ekonomin och resebekvämligheten? Finns det någon gräns för det? Har Boeing kanske gått för långt med det? Jag har inget svar, eftersom jag är ju bara en vanlig flygresenär, men jag förmodar att denna krasch kommer att väcka debatt om temat inom ICAO, FAA o.s.v.
Jag tycker ditt inlägg var av stor vikt. Jag själv tog redan tidigare indirekt ställning till ET:s säkerhet som flygbolag nuförtiden (olycksfrekvens o.s.v.), men du gick rakt in på sak.