Senaste nytt

Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

Tillslut

Medlem
efter olyckan med Ethiopian Airlines
9674b6a20583cea265aa3086d033c371.jpg
 

Flying Finn

Medlem
Så en större motor is no bueno, för att lösa detta så har man flyttat ut motorerna längre ut på vingen. för att dom inte ska nudda marken. Detta leder till att vid low speed flight eller STALL så är kärran instabil till skillnad från 737 Classic och NG.

Det kan bra hända att designen för 737 MAX 8 är helt enkelt gjord från fel utgångspunkt - ännu en uppgradering av en mycket gammal skrovdesign. Jag är inte expert inom branschen, men i bland så tycker jag att Airbus och Boeing (d.v.s. de stora spelarna inom branschen) återvinner sina konstruktioner underligt många årtionden. Är det på riktigt alltid förnuftig återvinning av gammal design eller skulle det vara bra med lite större genombrott inom flygplansdesign?

Så med det avklarat så går vi vidare till problemet som är Automation i flyg .
Boeing som för övrigt är förbannat duktiga på det dom gör, har dock i detta fallet installerat ett system och det står INGENTING om systemets vara eller icke vara i flygplanets manualer. Ett beslut togs där man valde att inte burden the pilots with to much information!!

Du är nu rakt på saken och tar upp en fråga som allmänt sett är värd att debateras. Hur mycket automatisering av flygplan är bra för säkerheten, ekonomin och resebekvämligheten? Finns det någon gräns för det? Har Boeing kanske gått för långt med det? Jag har inget svar, eftersom jag är ju bara en vanlig flygresenär, men jag förmodar att denna krasch kommer att väcka debatt om temat inom ICAO, FAA o.s.v.

Jag tycker ditt inlägg var av stor vikt. Jag själv tog redan tidigare indirekt ställning till ET:s säkerhet som flygbolag nuförtiden (olycksfrekvens o.s.v.), men du gick rakt in på sak.
 
Toppen