Senaste nytt

Ethiopian Airlines börjar att flyga till/från Arlanda via München fr o m 2013-DEC-01

Olle A

Medlem
Konstigt att flygtiden är densamma trots att man tagit bort stoppet i MUC. Det kommer nog fler ändringar.
 

Palazzi

Medlem
Direktflyg ARN-ADD är givetvis att föredra, men vet inte om Ethiopian lockar på long haul. Finns många smidigare alternativ dit bolaget flyger, och ADD är väl ingen jättetrevlig stad att ha som slutdestination heller.
Om man inte ska till väldigt konstiga destinationer i Afrika har ju t.e.x Brussels Airlines bra täckning på kontinenten...

Som jag ser det finns det idag tre anledningar att välja Ethiopian:
1. Man ska till Seychellerna och flyger A*. Qatar i OW känns dock trevligare... (eller har de slutat flyga dit?)
2. Man vill nödvändigtvis ha 100% till sitt FFP när man flyger ekonomi. Bolaget erbjuder bra intjäning till de flesta FFP inom A*.
3. Man ska till en afrikansk destination (troligen ej semester) där det inte finns andra alternativ.

För de som reser från Afrika till Europa/Asien råder givetvis andra förutsättningar (om man inte bor i STORA städer).
 

maba

Medlem
Har tidigare flugit ARN-ADD med Ethiopian och inte alls uppskattat deras s.k. tekniska stopp i Kairo, speciellt inte på hemvägen då det stoppet infallit på natten så om de inför direktflight till ADD så är det en klar förbättring för passagerarna.
 

Dr. Miles

Expert
Ethiopian Airlines ändrade först routing från Addis Ababa-Kairo-Stockholm-Addis Ababa till Addis Ababa-München-Stockholm-München-Addis Ababa, men sedan ändrade det till Addis Ababa-Milan-Stockholm-Milan-Addis Ababa.
Inte nog med denna ändring heller så ändrade de tillbaka till Addis Ababa-Kairo-Stockholm-Addis Ababa

1.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

2.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

3.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

4.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Ethiopian Airlines Reversing Planned Italy / Sweden Service Changes in Nov/Dec 2013 | Airline Route

Airlineroute.net skrev:
As per 04NOV13 GDS timetable/inventory listing, Ethiopian Airlines has cancelled planned operational adjustment to Italy and Sweden. Previously, the airline planned to operate 3 weekly Addis Ababa – Milan Malpensa – Stockholm instead of Addis Ababa – Cairo – Stockholm, while Addis Ababa – Rome – Milan Malpensa reduces from 7 to 4 weekly from 20NOV13 to 10DEC13.
 

Kricka

Medlem
Direktflyg ARN-ADD är givetvis att föredra, men vet inte om Ethiopian lockar på long haul. Finns många smidigare alternativ dit bolaget flyger, och ADD är väl ingen jättetrevlig stad att ha som slutdestination heller.
Om man inte ska till väldigt konstiga destinationer i Afrika har ju t.e.x Brussels Airlines bra täckning på kontinenten...

Som jag ser det finns det idag tre anledningar att välja Ethiopian:
1. Man ska till Seychellerna och flyger A*. Qatar i OW känns dock trevligare... (eller har de slutat flyga dit?)
2. Man vill nödvändigtvis ha 100% till sitt FFP när man flyger ekonomi. Bolaget erbjuder bra intjäning till de flesta FFP inom A*.
3. Man ska till en afrikansk destination (troligen ej semester) där det inte finns andra alternativ.

För de som reser från Afrika till Europa/Asien råder givetvis andra förutsättningar (om man inte bor i STORA städer).

En ytterligare anledning att flyga med ET kan vara deras bagage allowance då man som vanlig Economy pax
får ha med sig 2x23 kg och iCloud Nine (Business) resp. som silver/guld i *A får ha med dig 2x32 kg. Ganska
generöst tycker jag och flera av mina kollegor flyger ET just därför.
 

Heja

Medlem
Ethiopian har ännu en gång ändrat tidtabellen för Stockholmslinjen. Från och med juni (som det ser ut just nu) kommer Addis Abeba - Wien - Stockholm trafikeras fyra gånger per vecka, och Addis Abeba - Stockholm non-stop tre gånger per vecka. Stoppet i Kairo norrut försvinner alltså. Merparten av avgångarna ska trafikeras med 767 istället för dagens 757:a. Alla avgångarna kommer upp i en tidtabellssökning på deras hemsida, men endast de flighter som går nonstop verkar gå att boka där just nu. Återstå att se om det blir fler ändringar.

Ethiopian Airlines once again has loaded operational schedule for Addis Ababa – Vienna – Stockholm route, starting 01JUN14. Reservations for Vienna service opened on 27FEB14.

ET724 ADD0020 – 0610VIE0725 – 0935ARN 757 16
ET724 ADD0020 – 0610VIE0725 – 0935ARN 763 34

ET725 ARN2000 – 2210VIE2310 – 0705+1ADD 757 16
ET725 ARN2000 – 2210VIE2310 – 0705+1ADD 763 34

ET does not have local traffic rights on Vienna – Stockholm sector. As a result of this service, ET714/715 service will switch to Addis Ababa – Stockholm nonstop in both direction, to 3 weekly. Overall frequencies to Stockholm remains unchanged at daily level.

ET714 ADD0020 – 0720ARN 763 257
ET715 ARN2100 – 0645+1ADD 763 257

Källa: Ethiopian Airlines Re-Opens Vienna Reservation due June 2014 | Airline Route
 

Unis

Medlem
Jag har en resa bokad med Ethiopian ARN-ADD i augusti, och jag får väl en tidtabellsändring ungefär var 3e vecka. Så jag skulle inte lita för mycket på den tidtabell som finns just nu.
 

Franco

Medlem
Det verkar som att Ethiopian nu har trafikrättigheter på sträckan Arlanda-Wien. Gjorde en sökning på Momondo och många resebyråer säljer denna biljett.

ET flyger ju till Stockholm dagligen. Tisdag, fredag och söndag är det non stop Addis-Stockholm-Addis, och måndag, onsdag, torsdag, lördag via Wien.
 
Toppen