Senaste nytt

ETC har startat tågbokningssajt ihop med All Aboard

Jag hittade den här nya tågbokningssajten: Boka din drömresa redan idag – ETC Tåg

Bra initiativ för svenskar som vill ut och resa med tåg i Europa. Ger förslag på resvägar, priser och stopp och det går sen lätt att boka. Smidigt att ändra datum och lägga till stopp under planeringen. Säljer också Interrailkort för "orginalpris".

Säga vad man vill om ETC och Johan Ehrenberg men påhittigheten för att skapa nya klimatsmarta lösningar är det inget fel på :)
 
Ser att man kan göra tillval som egen kupé och första klass. Här har nog ETC gått bort sig för jag ser direkt obehagliga klyftor i standard mellan olika resande.
Onödig kommentar!

Men ja man kan välja 1:a klass i nästa steg och blanda olika klasser för varje resa. Har aldrig sett liknande funktion för bokning av varken tåg eller flyg förut, så detta borde BC gilla!
 

gdaily

Medlem
Jag gjorde en testbokning Stockholm-Barcelona. Det kom upp faktiskt ganska intressanta alternativ, så motorn fungerar bra. Problemet är ju att det krävs 2-3 stopp på vägen, så det är ju inget alternativ till att flyga. Men om resan är målet, ocm vill göra stoppen på vägen och kanske övernatta några dagar på varje ställe så är det ju en jättebra tjänst.

Hittade dock inga nattåg på min sökväg, det hade ju varit ett bra sätt att få ner totalpriset rejält, om man kunde slippa hotellnätterna. Men kanske jag som sökte dåligt.
 
Vi hör om knökat på Europas flygplatser, men väldigt lite om hur knökat det är på Europas tåg. Många har köpt Interrail och rest ut i på kontintenten.

Enligt vänner som tågluffat ner till Framkrike och vidare mot Italien har det varit svårt att ta sig fram. På snabbtåget TGV krävs det platsbiljetter, vilka har varit slutsålda. Alternativet är regionaltåg med många byten.

Här hemma har det varit diverse olika problem med tågtrafiken också.

Hur har ni andra upplevt tågsommaren 2022?
 

Hachans

Medlem
Vi hör om knökat på Europas flygplatser, men väldigt lite om hur knökat det är på Europas tåg. Många har köpt Interrail och rest ut i på kontintenten.

Enligt vänner som tågluffat ner till Framkrike och vidare mot Italien har det varit svårt att ta sig fram. På snabbtåget TGV krävs det platsbiljetter, vilka har varit slutsålda. Alternativet är regionaltåg med många byten.

Här hemma har det varit diverse olika problem med tågtrafiken också.

Hur har ni andra upplevt tågsommaren 2022?

TGV har varit svårbokat om ens möjligt i flera decennier, det är inget nytt. Likaså att det är sjukt mycket folk Köpenhamn-Hamburg pga tågbrist. Tyskland har ju mycket folk på vissa sträckor, men väldigt få på andra i och med den nya biljetten.

I övrigt är det, som jag förstått det, inte så stor skillnad mot tidigare år. Resandet är på prepandeminivåer ungefär.
 

toer00

Medlem
Alternativet är att boka platsbiljetter 3 mån på alla tåg. Kanske inte det mest flexibla sättet att resa på, men för en gammal tågfreak som jag är detta oerhört upplyftande…
 
Toppen