Mhm, blandat ihop det. De har dock startat ett nytt dotterbolag med två E170, o de VILL konkurrera med Flybe mfl för att leverera kapacitet åt SAS. Intervju med VD - dock inget färdigt kontrakt med SAS....
Utan att ha testat Estonian så tar jag hellre detta än de förbenade AT72'orna SAS ersatt CR9orna med på GOT-CPH. Propellrar har man på helikoptrar och båtar.Flög med en Estonian maskin CPH - GOT för två veckor sedan som opererade som en SAS flygning...
Ja, det är ju denna kärra som går på Örnsköldsvik.The plot thickens, jeg flyr ARN-TLL om 1 uke, fikk mail om at flyvningen er operert av Nextjet (!!) saab 340. Så estonian tjener tydeligvis så mye på å leie ut flyene sine til høga kusten + SAS at de ikke klarer å dekke opp sin egen produksjon, og må leie inn kapasitet fra nextjet![]()
Japp, och det ska sägas att @Lallarn flög Air Lituanica mellan Oslo och Tallinn för någon månad sedan. Det verkade ha varit ett riktigt skräpflygplan.Estonian har ju reducerat sin egen trafik rätt kraftigt jämfört med för något år sedan, så flottan är för stor.
Utöver Övik-upplägget så flyger en av de andra Embraer maskinerna permanent för det kommunala Vilnius projektet Air Lituanica.
Saaben från Nextjet brukar flyga Bromma-Tallinn så frågan är om det är en engångsflytt av maskin från Arlanda eller om det är något som blir permanent även därifrån.