Senaste nytt

ESTA till USA om man blivit dömd?

Då är det inte omöjligt att dom har mer koll än vad vi vet.

Alltså, ett bra tips är att vara ärliga när ni söker visum.
Att ljuga på ansökan kan säkert vara värre än själva anledningen till att man behövde ljuga ens.

Då är det inte omöjligt att dom har mer koll än vad vi vet.
Det kan man nog räkna med. Det finns så läskigt många sätt vi lämnar digitala spår efter oss numera att det förefaller väldigt otroligt att ett land som USA inte har extremt bra koll på de flesta individer som söker ESTA/VISA.

Alltså, ett bra tips är att vara ärliga när ni söker visum.
Att ljuga på ansökan kan säkert vara värre än själva anledningen till att man behövde ljuga ens.
+1 på den.

Hur fungerar det med reglerna gällandes vilka länder man har besökt?

Nytt pass, så har du inte besökt något av "5 års länderna"

Sedan 2012 har jag endast besökt

Turkiet
Grekland
Thailand
Sverige

Hur fungerar det när min prick försvinner från belastningsregistret våren 2018? Kan jag kryssa i då att "jag har aldrig blivit dömd? om jag reser till USA?

Jag har en kompis vars vän är polis och jag frågade h*n vad som syns när min prick försvinner ur systemet, ja då försvinner den sa h*n. När polisen gör en slagning på mig när pricken är borta så står det i systemet "aldrig dömd".

Jag kan inte säga att jag vet hur det faktiskt fungerar, men spontant skulle jag säga nej, du måste även fortsatt svara ja på den. Frågan är ju om du har blivit dömd, och svaret är ja. Att sedan svenska polisen har strukit det ur sina register bryr de sig nog inte så mycket om.

Sedan kanske det går att komma undan med det även om det är fel. Men det är knappast svenska polisens register de söker i.

Jag har en kompis vars vän är polis och jag frågade h*n vad som syns när min prick försvinner ur systemet, ja då försvinner den sa h*n. När polisen gör en slagning på mig när pricken är borta så står det i systemet "aldrig dömd".

Lite OT kanske, men pricken försvinner inte ur systemet. Den gallras. När polisen gör en slagning i belastningsregistret kommer de kunna se hela din "historik" (oavsett hur långt bak i tiden), dock kommer ett utdrag inte ta med något som har gallrats.

Kan tipsa om att läsa igenom FAQ på ESTA-hemsidan, som innehåller lite tips om hur frågorna om tidigare brott ska besvaras. Där framgår det att de inte bryr sig om precis alla typer av brott.

Vad svensk polis har i sina register lär inte spela så stor roll, för amerikanska myndigheter har (iallfall inte officiellt) möjlighet att slå i dessa register. Däremot skulle de kunna ha egna register som de jämför med....

Vad svensk polis har i sina register lär inte spela så stor roll, för amerikanska myndigheter har (iallfall inte officiellt) möjlighet att slå i dessa register. Däremot skulle de kunna ha egna register som de jämför med....

Exakt. Plockar man hela databasen en gång per år så kan man ju välja själv om man vill gallra eller inte :)

Det som förvånar mig är att trskial brott räknas som allvarligt brott.
Då tror jag trskial haft otur helt enkelt att brottet har uppmärksammat, men det borde iaf inte räknas som allvarligt tycker jag, men men.

Säger ESTA nej så är det så, bara hoppas att det går bra med visum, det gäller väl ett antal år som lite tröst.

Det som förvånar mig är att trskial brott räknas som allvarligt brott.
Då tror jag trskial haft otur helt enkelt att brottet har uppmärksammat, men det borde iaf inte räknas som allvarligt tycker jag, men men.

Säger ESTA nej så är det så, bara hoppas att det går bra med visum, det gäller väl ett antal år som lite tröst.

Nej, det är inte allvarligt. Jag är inte dömd för mord, grov misshandel, bankrån eller våldtäkt :)

Skrev för snart tio år sedan inlägg på ett diskussionsforum på internet om vad jag tyckte och tänkte om invandringen till Sverige. Det fanns folk som visste vem jag var. Dem gjorde en polisanmälan på mig för hets mot folkgrupp och jag fick villkorlig dom och ett strafföreläggande. Pricken försvinner nu i November 2019, då har den suttit där i tio år.

Toppen