Senaste nytt

ESTA till USA om man blivit dömd?

Skumt! Antingen har de bättre koll än vi tror, eller så är det just en slumpgrej. Har dock själv aldrig hört att det skulle vara slumpmässigt på något.

Om de verkligen har koll i den meningen att de har tillgång till svenska officiella register undrar jag vilken förordning som stödjer detta.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att de trålar tidningar efter information och proaktivt lägger en del personer i sina register(som kändis är man nog utsatt) som tex Tommy Körberg.

Om Piscatus/Acta Publica kan ha en rättsdatabas med innehåll sedan 2001 kan nog jänkarna också ha det... De behöver nog inte ha direktkoppling till det "officiella" belastningsregistret för att gräva fram uppgifter eftersom vi är ett så härligt öppet land.

Om de verkligen har koll i den meningen att de har tillgång till svenska officiella register undrar jag vilken förordning som stödjer detta.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att de trålar tidningar efter information och proaktivt lägger en del personer i sina register(som kändis är man nog utsatt) som tex Tommy Körberg.

Ur belastningsregistret får enbart privatpersonen själv hämta uppgifter, och sökningar får enbart ske om det har koppling till en sådan förfrågan eller om det har koppling till ett ärende hos polisen. MEN!

De kan ju samla data på andra sätt än att göra förfrågningar i svenska officiella register. Detta är ju så klart enbart en typ av konspirationsteori, men kanske inte helt osannolikt att de har bättre koll än vad vi tror, i alla fall.

@trskial kan ju testa att fråga på ambassaden varför hans ESTA blev nekad... Det är ju en automatiserad process som stämmer av svaren. Vid tveksamheter sker en manuell kontroll, varefter ESTA kan bli godkänd eller nekad (och då får man söka visum).

Due to security/privacy laws, U.S. Customs and Border Protection cannot tell you the reason for your denial of ESTA authorization. However some of the most common reasons are as follows:
  • On a previous visit, you stayed in the U.S. longer than you were authorized.
  • On a previous visit, you came as a visitor, but engaged in unauthorized work.
  • You were previously denied entry or a visa to the U.S. (See "Answers others found helpful" below).
  • You answered incorrectly to another VWP eligibility question. (See "Answers others found helpful" below), or
  • You are using a passport number for a passport that you previously reported lost or stolen (but later found).
In the first four examples, you may not be eligible to visit the U.S. under the Visa Waiver Program, but you may be able to come with a visa. If the problem is with your passport number, it may be resolved by getting a new passport with a new number.

ESTA application denied

@trskial svarade du "no" på alla frågorna på slutet? Du kan dubbelkolla dina svar på deras hemsida om du har ditt ansökningsnummer kvar.

Alltså, jag skulle inte vara det minsta förvånad om USA har tillgång till uppgifter som inte är offentliga. De har resurser att skaffa sig tillgång utan att motparten frivilligt lämnar ut uppgifterna om man säger så...

Det är det man inte kan inom 5 år, ingen nyhet direkt.
Frågan var rent hypotetisk, hur vet dom om att du har varit där?

Därför att du redan meddelat dem. Du har till exempel använt amerikanska betalningssystem(som VISA, Mastercard m.fl.), det finns en pnr någonstans hos NSA med dina uppgifter om din resa osv, osv.

Därför att du redan meddelat dem. Du har till exempel använt amerikanska betalningssystem(som VISA, Mastercard m.fl.), det finns en pnr någonstans hos NSA med dina uppgifter om din resa osv, osv.

Bara så jag klargör, jag har inte tänkt att lura dom Amerikanska myndigheterna, och har inga "fula stämplar" i mitt pass heller, mest nyfiken då tidigare inlägg i denna tråd handlade om liknande ämnen. Vilken koll har dom egentligen?

Gällande VISA&Mastercard, så är det ex inte möjligt att använda dom i varken Iran eller Nordkorea.

• Gilla
Reactions: Gus
Du kan använda VISA och Mastercard för att betala resan.

Räkna med,och jag har läst om folk på Flyertalk som drabbats, att om du kopplat ihop de dåliga länderna med USA genom samma PNR eller något annat(och jag skulle inte utesluta samma bonuskort) så kommer USA att veta detta då de får APIS-uppgifter från flygbolagen.

Det är förstås anekdotisk bevisföring från min sida men om någon vet något annat så får de gärna korrigera mig.

Toppen