Senaste nytt

ESTA: slarva inte.. kan få stora konsekvenser

Om man anländer USA landvägen behövs som sagt ingen ESTA. För något år sedan åkte vi Amtrak-tåg från Montreal till New York.
Ombord tåget fick vi fylla i blanketten I-94W. På blanketten ska man ange om man blivit nekad visum. Dock ingen fråga om eventuellt nekande av ESTA.
Jag kom in bilvägen förra året, men hade för mig det bara var en "denied entry". Hursomhelst, så lär de kunna se i sina datorer att man fått nekad esta... Absolut inte värt att chansa.

Ja, det ser inte så ljust ut. Polaren har följt alla steg rätt, inklusive öppnat en förfrågan för en "Expedited Appointment" men har inte fått svar. Vid 07.45 stod polaren utanför ambassaden, men dom vägrade släppa in honom utan ett bokat möte. Vi har talat med Suppporttjänsten som ser ärendet, men kan inte göra något.

Vi har öppnat ett "US Visa Request Ops Center" på Villa Källhagen ;) medan vi funderar på nästa steg. Just nu försöker jag köpa lite tid vid att boka om utresan till LX1255 i kväll, väntar på svar från Lufthansa First om dom är villiga att skippa ombokningsavgiften på €410 per person. Men Lufthansa visade sig från sin sedvanligt oflexibla sida. Så det gick inte..

Går det inte att söka igen efter 24h om man gjort ett genuint misstag?

Det beror på vilket misstag. I detta fall ett gravt sådant. Just nu är den svenska diplomatkåren inkopplat för att se om det finns en direktlina till Consular Service. Vi har nu exakt 6t på oss innan flyget går. Lufthansa skulle ha facila €11.000 per person för att boka om..

If you made a mistake on Questions 1 - Question 9 - If you made a mistake on Question 1 of the ESTA application form, you can wait 24 hours and try resubmitting a fresh application. If you answered Questions 2 - Question 9 incorrectly, you will need to telephone US Customs and Border Patrol on +1 (202) 325-8000 or email the ESTA technical team via their website and let them know of your error:

Det beror på vilket misstag. I detta fall ett gravt sådant. Just nu är den svenska diplomatkåren inkopplat för att se om det finns en direktlina till Consular Service. Vi har nu exakt 6t på oss innan flyget går. Lufthansa skulle ha facila €11.000 per person för att boka om..
Fy tusan, det var en hiskelig summa för ombokning. :eek::mad:

Håller tummarna för er!

If you made a mistake on Questions 1 - Question 9 - If you made a mistake on Question 1 of the ESTA application form, you can wait 24 hours and try resubmitting a fresh application. If you answered Questions 2 - Question 9 incorrectly, you will need to telephone US Customs and Border Patrol on +1 (202) 325-8000 or email the ESTA technical team via their website and let them know of your error:

Tack, men detta är redan testat och svaret var visum.

Är det någon som har en kontakt på SAS Ground Handling Arlanda? Det är vår chans att få flytta till LX1255 om jag inte skall behöva köra ut? Eller kanske någon är på Arlanda och vara förmedlare? ;)

Toppen