Senaste nytt

Ersättningsresa - vad gäller ?

Yes det blir morgondagens pyssel, lite oklart vad som menas med ersättning för ej nyttjade dagar (mitt hotell som inte går att boka av) och ersättningsresa. Sedan finns ju Amex som evt ger någon extra slant där hemförsäkringen tar stopp men det är rörigt och inget jag haft behov av tidigate.

Trist! Hoppas benet läker i första hand.

Rapportera sedan gärna kring vad försäkringen ger, har diskuterats kring olika bolag och eventuella nya resor vid just bonusresor.
Skannade lite snabbt pga nyfiken - under avsnitt 2 på s. 25 av villkoren framgår att researrangemang betalda med bonuspoäng inte ersätts.

Skannade lite snabbt pga nyfiken - under avsnitt 2 på s. 25 av villkoren framgår att researrangemang betalda med bonuspoäng inte ersätts.
Därför jag bytte till Länsförsäkringar, skall ersätta resor betalda med bonuspoäng. Var dock några år sedan jag kollade sist men tror inte att det ändrats. Hedvig täckte inte heller poängflyg.

När det gäller ersättningsresa så tror jag nog tyvärr att svaret är nej här.
Hade det handlat om en resa som var helt betald med pengar så hade du ju förhoppningsvis kunnat få majoriteten av dem tillbaka och då kunnat använda dem för att boka en "ersättningsresa". Nu verkar det ju inte funka enligt Folksams villkor för poängbokningen (har dock inte koll på vad Amex-försäkringen säger här, så värt att kolla den också).

Det de kallar ersättningsresa som de kan betala för verkar framförallt handla om en ny resa i det fall där ni faktiskt genomfört resan, men varit sjuka/skadade en stor del av resan så att ni inte kunnat genomföra planerade aktiviteter.

Om jag förstod rätt från din andra tråd så hade ni dessutom en stor försening på utresan, så ni borde ju rimligtvis kunna få 600 EUR per person i EU-kompensation också. Såvitt jag kan minnas så borde ni ha rätt till det trots att ni valde att avbryta resan innan ni kom till slutdestinationen.

Folksam skrev:
Ersättningsresa vid sjukdom eller skada på resan
Om du eller din medresenär (som försäkringen gäller för) blir sjuk eller skadad på resan kan du ha rätt till en ersättningsresa. Du kan få ersättning om du eller din medresenär ordineras vila på hotellrummet eller blir intagen på sjukhus mer än halva den planerade restiden.

OBS! Du måste ha skriftligt läkarintyg och ordination av opartisk, behörig läkare på vistelseorten och som motiverats av medicinska skäl.

Om du själv eller din medresenär måste återvända hem, under resans första hälft, kan du få ersättning för vad resan har kostat. Kom ihåg, hemresan ska godkännas i förväg av Folksam! Det finns vissa begränsningar, bland annat om vårdbehovet fanns redan innan resan började.

Kan rekommendera Sejfa (Länsförsäkringars digitala försäkring för hyresrätt/brf). Det är samma som Länsförsäkringars största försäkring, med utökat reseskydd. De täcker resor betalda med bonuspoäng och i det fallet bonuspoängen inte går att får tillbaka täcker de istället vad en motsvarande resa kostat om du betalat den. Det redan mycket konkurrenskraftiga priset går att få ner med en kod (40% i 12 månader, värde upp till 2000 kr).

Last edited:
Kan rekommendera Sejfa (Länsförsäkringars digitala försäkring för hyresrätt/brf). Det är samma som Länsförsäkringars största försäkring, med utökat reseskydd. De täcker resor betalda med bonuspoäng och i det fallet bonuspoängen inte går att får tillbaka täcker de istället vad en motsvarande resa kostat om du betalat den. Det redan mycket konkurrenskraftiga priset går att få ner med en kod (40% i 12 månader)
Eller koden EARLYBIRD så får man en biljett till Way out West i Göteborg (värde runt 2000kr).

Kan rekommendera Sejfa (Länsförsäkringars digitala försäkring för hyresrätt/brf). Det är samma som Länsförsäkringars största försäkring, med utökat reseskydd. De täcker resor betalda med bonuspoäng och i det fallet bonuspoängen inte går att får tillbaka täcker de istället vad en motsvarande resa kostat om du betalat den. Det redan mycket konkurrenskraftiga priset går att få ner med en kod (40% i 12 månader)
Ser inte var i villkoren det står något om bonusresor.

Toppen