Senaste nytt

Ersättning vid inställt flyg

Snabba ryck när det kommer igång, svar idag.
Vi är mycket nöjda! Tack SAS :)

>>>>>>>>>>>>>>
Hej Magost,

Tack för ditt svar! Jag har nu gjort en registrering på 5000 EB poäng vardera på de angivna EB konton, samt satt in er kompensation på totalt 1200 EUR (10.432 SEK) på ditt konto: 9150-xxxx, så att ni själva får dela upp summan mellan er efteråt. Detta kommer att nå er inom 3-5 arbetsdagar. Bifogar även ett förseningsintyg.

Ha en fortsatt trevlig dag!

>>>>>>>>>>>>>>
Hej Magost,

Tack för ditt svar! Jag har nu gjort en registrering på 5000 EB poäng vardera på de angivna EB konton, samt satt in er kompensation på totalt 1200 EUR (10.432 SEK) på ditt konto: 9150-xxxx, så att ni själva får dela upp summan mellan er efteråt. Detta kommer att nå er inom 3-5 arbetsdagar. Bifogar även ett förseningsintyg.

Mycket trevlig läsning! :)

>>>>>>>>>>>>>>
Hej Magost,

Låter som om SAS skötte det här by the book!
Snyggt!

Väcker liv i gammal tråd.

2013-02-07 åkte jag ARN-TMP (Tammerfors) - ARN och hemresan blev inställd.

TMP-ARN SK4245 16.00 - 15.55 INSTÄLLD

Blev reroutad
TMP-HEL AY2266 17.05-17.40
HEL-ARN SK725 19.30-19.30

Dvs försening totalt 3h35m
Ingen orsak till inställningen gavs på TMP. Jag fick en voucher på flygplatsen på 6€ för mat/dryck

1/ Kan jag begära ersättning nu ett halvår senare?

2/ Vad är rimligt att få? Vad jag kan läsa här: http://www.sas.se/upload/Global/Travel%20Info/SAS_1709-000_8.pdf
Så är jag berättigad till 250€

3/ Hur går jag enklast tillväga?

/ Nybörjare på IRR-ops :)

Last edited:
Väcker liv i gammal tråd.

2013-02-07 åkte jag ARN-TMP (Tammerfors) - ARN och hemresan blev inställd.

TMP-ARN SK4245 16.00 - 15.55 INSTÄLLD

Blev reroutad
TMP-HEL AY2266 17.05-17.40
HEL-ARN SK725 19.30-19.30

Dvs försening totalt 3h35m
Ingen orsak till inställningen gavs på TMP. Jag fick en voucher på flygplatsen på 6€ för mat/dryck

1/ Kan jag begära ersättning nu ett halvår senare?

2/ Vad är rimligt att få? Vad jag kan läsa här: http://www.sas.se/upload/Global/Travel%20Info/SAS_1709-000_8.pdf
Så är jag berättigad till 250€

3/ Hur går jag enklast tillväga?

/ Nybörjare på IRR-ops :)

Hej,
1/ JA, det kan du.
2/ Läs på om http://www.businessclass.se/forum/f...-eus-regler-om-passagerares-raettigheter.html.
3/ Du kontaktar SAS via deras customer care eller e-mail om du är EBG.

Nya problem för min del,

Har bokat en resa Köpenhamn - Split 24-28 april.
Var inne och tittade på bokningen idag för att förseata oss då jag upptäckte att leg 3 (Split - Wien) är inställd

Resan går:

(Stockholm ARN - Malmö MMX med SAS 23/4 egen bokning)

24 apr Köpenhamn CPH - München MUC LH6247 11.10-12.45
24 apr München MUC - Split SPU LH1716 14.40-15.55

/// Resmål ///

28 apr Split SPU - Wien VIE OU444 12.30-13.50
28 apr Wien VIE - Köpenhamn CPH 17.35-19.20
(28 apr Köpenhamn CPH - Stockholm ARN senare på kvällen 28/4 egen bokning)

* Resan är bokad via Expedia(ja, jag borde veta bätte agehall men det är inte jag som bokat)
* Utställd på LH-dokument 220

* Expedia har inte aviserat inställningen än så länge 11/4
* Det finns bra alternativ Split - Zürich - Köpenhamn med Croatia/Swiss samma tider (+-10 minuter)

Förutsatt att inte Expedia(eller någon meddelar oss inställningen innan tisdag 14/4 - dvs 14 dagar innan avresa

1/ Har vi rätt att få 250€ per person i ersättning, Tycker mig ha läst att de kan slippa betala ut vid liknande tidtabell
2/ Skulle ni redan idag kontakta Expedia för ombokning?
3/ Övriga kommentarer?

Tack på förhand och trevlig helg!

Förutsatt att inte Expedia(eller någon meddelar oss inställningen innan tisdag 14/4 - dvs 14 dagar innan avresa

1/ Har vi rätt att få 250€ per person i ersättning, Tycker mig ha läst att de kan slippa betala ut vid liknande tidtabell
2/ Skulle ni redan idag kontakta Expedia för ombokning?
3/ Övriga kommentarer?

Det beror väl på vad som är viktigt för dig... Om du är mest intresserad av att faktiskt komma dit du skall på den för dig avsedda tiden, så skulle jag kontakta Expedia och kolla upp bokningen / bli ombokad.

Om du däremot vill chansa, så kan du ju avvakta och ta det först på flygplatsen, chansen finns ju att du blir rejält försenad och kan kräva ersättning, men du kanske får kämpa för det.

Själv så brukar jag prioritera att komma fram som jag har tänkt mig, så jag hade nog alla gånger försökt reda ut det så snart som möjligt.

Om du blir försenad mer än två timmar bör du ha rätt till €250. Om du får rerouting och kommer fram inom två timmar från utsatt tid så har du rätt till hälften.

MEN, det finns undantag ifall du får veta om förändringen i förväg, så jag skulle iaf vänta tills rätt sent innan jag kontaktade Expedia, för gör du det så har de uppfyllt sitt krav på att informera dig...

Toppen