SmilingFlying
Medlem
Den tanken slog mig också! Kanske redan var fullbokad?Varför inte ombokning till SAS?
Den tanken slog mig också! Kanske redan var fullbokad?Varför inte ombokning till SAS?
Jeg tror du har helt ret. Agenterne KAN i teorien booke om, men i praksis MÅ de nok ikke.Jag tror att i situationer som detta agerar en handling agent som Menzies enbart på de direktiv som antigen Uniteds Station Manager på Arlanda ger, eller Uniteds Operations Center i Chicago ger. Jag är ganska övertygad om att Menzies har väldigt begränsade befogenheter vad de får göra.
Ikke helt korrekt. Star Alliance-flyselskaberne har en "EWA" - Endorsement Waiver Agreement. Man kan altså booke om til alle andre Star Alliance flyselskaber som så overtager kuponen og dermed også (del)betalingen for den pågældende sektor. Tidligere er dette blevet clearet gennem IATAs clearing center, jeg er dog usikker på hvordan det foregår i dag.Fördelen med United till Nordamerika är deras deltagande i Joint Venture. Per definition spelar det ingen roll om man flyger med United, Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels eller Air Canada. Alla intäkter och kostnader är redan bestämda. Så det logiska i detta avseende hade varit att ta fram ett alternativ via någon av ovan partners.
Vad jag uppfattar är att om man bokar över på ett annat bolag utanför dessa, inklusive SAS måste man köpa plats till det pris som finns för tillfälle. Jag krävde detta av SAS i 2013 då de fick köpa plats på Lufthansa mellan BGO-FRA-ARN då SAS inte hade meddelat att flighten var inställt två dagar innan. Så alternativet att flytta till BA eller IcelandAir som föreslogs är nog sista utväg.
Jag tror också denna utväg och detta alternativ beror helt på resenärers status, bokningsklass och kabinklass. Man köper kanske inte en fullprisbiljett till en strandsatt EBB i ekonomiklass på en billig biljett (vet inte alls om detta är fallet i detta case, men använder det som exempel).
Jag har fått uppleva den positive effekten av Joint Venture vid IrrOPS under mellandagarnas storm 2010 då vi flyttade en del resenärer över på de flighter som faktisk gick...
När jag kollade en timme senare var SK943 fullt till bristningsgränsen enligt ExpertFlyer så jag tror det var en av anledningarna till att det inte var ett alternativ.
Tittar man på united.com idag så är det två planerade avgångar EWR-ARN (UA069 och UA2064) men enligt samma sida är UA2064 inställt, så nu får nog agenterna bita i det sura äpplet och boka om folk till vad tusan som flyger annars kommer de få en hel del sura miner.
Skall bli intressant att höra hur trådskaparens kompis hanteras. Förhoppningsvis löser sig det mesta hyggligt bra och hhen kommer till Las Vegas.