Senaste nytt

Ersättning när en resas syfte "försvinner"

Amex försäkring ska inte ge någon ersättning enligt villkoren. Den gäller bara om personen du har som syfte att besöka blir sjuk.

Det finns ibland villkor för "onyttig resa" som reseföretag har. Det innebär att förseningen har orsakat att resan är onyttig och man avbryta resan och åka hem. Jag har bara använt detta på SJ men vet att andra bolag har liknande. När tåget har blivit sent och jag missat anslutningar till föreläsningar jag ska hålla i, så har jag kunnat få fri ombokning till nästa tåg tillbaka från en bytespunkt.

Men jag är osäker på ifall flygbolag har detta och jag är osäker på att det ger pengarna tillbaka. Däremot hundra på att hemförsäkringen inte gäller, men företag har ju försäkringar.

Resklar gäller för privata resor:
2. Förutsättningar
Försäkringen gäller för privata researrangemang vid resa som utgår från Norden [...]
men ger ingen ersättning utöver för själva förseningen då det inte finns medicinska orsaker.
Det Resklar ger i sådana här fall, under förutsättning att den gäller är:
9. Försening
Om allmänt färdmedel som du ska resa med eller reser med blir försenat och anländer försent till resmålet får du ersättning med (gäller per person) 600 kronor per person efter 6 timmars försening och ytterligare 600 kronor för var tolfte timme utöver det. Högsta ersättning är 5 000 kronor per person och du ska kunna visa upp intyg från researrangör eller trafikföretag.

Det du skall titta efter är en punkt som ger ersättning för missad anslutning. I min försäkring från AIG ersätts exempelvis "Missad avresa med allmänt färdmedel". Där finns i tredje punkten (som gäller om det inte går att komma ikapp):
Om anslutning vid utresa inte är möjlig, eller om resan avbryts för att man förlorar mer än halva restiden, lämnas ersättning motsvarande resans pris.

Jag har företagsförsäkring (från TryggHansa) på min firma och jag har pratat med kundtjänsten hos dem.
Han som svarade sa att om man har avbeställningsskydd (tilläggsförsäkring) till företagsförsäkring så täcks kostnaderna/omkostnaderna ifall resans syfte försvinner som t ex @Anders Östlings fall.
Då får man resans kostnader (flygbiljett, hotell och andra reserelaterade saker som man inte får tillbaka pengarna från arrangören) och kostnader som mässavgift.

Högsta ersättningsbeloppet varierar beroende på vilken nivå av avbeställningsskydd ditt företag har tecknat.

Det verkar som ERV Försäkring har också sådan försäkring.
ERV skrev:
Avbeställningsskydd - Ett tillval till Tjänstereseförsäkring Norden

Med tillvalet Avbeställningsskydd kan du få ersättning för dina avbokningskostnader för t.ex. flyg- och hotellkostnader om akut sjukdom, olycka eller något annat oförutsett inträffar som omkullkastar dina planer och gör att du inte kan åka iväg på din planerade tjänsteresa. Detta gäller även om kollega, kund eller leverantör blir akut sjuk eller råkar ut för en olycka så att resans syfte blir förstört.
Tjänstereseförsäkring Norden - Företagsresor i Norden

Jag har företagsförsäkring (från TryggHansa) på min firma och jag har pratat med kundtjänsten hos dem.
Han som svarade sa att om man har avbeställningsskydd (tilläggsförsäkring) till företagsförsäkring så täcks kostnaderna/omkostnaderna ifall resans syfte försvinner som t ex @Anders Östlings fall.
Då får man resans kostnader (flygbiljett, hotell och andra reserelaterade saker som man inte får tillbaka pengarna från arrangören) och kostnader som mässavgift.

Högsta ersättningsbeloppet varierar beroende på vilken nivå av avbeställningsskydd ditt företag har tecknat.

Det verkar som ERV Försäkring har också sådan försäkring.

Tjänstereseförsäkring Norden - Företagsresor i Norden

Be att få det skriftligt från Trygg H. Sitter själv med en (så kallad) företagsförsäkring där jag snart hållit på i 6 månader med att få svar. Och då fick jag först ett muntligt svar och skulle bara skicka in uppgifterna till skadeavdelningen. Där har allt totalt stannat av.

Toppen