Senaste nytt

Ersättning när byrån bokar om till annat bolag ?

plover

Medlem
Hej, inställt flyg med SAS på ARN-OSL igår, trist historia och jag hade en GO bokad via byrån. Nästa flight 2 tim senare var fullbokad trots EBG. Fick plats på näst- nästa med tre timmar senare avgång. Då kunde byrån istället erbjuda en DY på samma tid som den fullbokade sas fkighten, dvs två timmar efter den inställda flighten. Hade en företagsbiljett som de då refundade och så fick jag betala ett högre ppris för DY biljetten. Kom fram drygt tre timmar sent men hann till möte. Har jag rätt till någon ersättning när jag själv bytt bolag för att vinna tid ?

Du har ingen rätt från sas. Huruvida du har något att hämta hos byrån regleras i avtalet ni har med dem. Och isåfall blir det för dem att ta det vidare.

Du har rätt till kompensation enligt 261/2004 under förutsättning att SAS inte kunde erbjuda dig en flight så att du kunde nå Oslo senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden. Av det du skriver verkar det som att du inte erbjöds plats av SAS på någon flight som gjorde att du skulle landa i Oslo senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden (du skriver att nästa flight, två timmar senare, var fullbokad och jag förmodar därför att SAS inte uppfyllde detta krav). Därför har du rätt till kompensation. Det krävs förstås också att anledningen till att flyget ställdes in inte berodde på extraordinära omständigheter.

Det spelar ingen som helst roll att du avbokat frivilligt, det står dig fritt att göra utan att för den delen förlora rätten till kompensation i ett sådant här fall där flyget ställts in så sent.

I denna post har du länkar till relevanta bestämmelser i förordningen. Artikel 5 och orden "och" är nycklar här.

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 490 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vad bra, för trots min EBG så fick jag inte plats på 1630 utan 1735 istället, lite surt faktiskt. Ordinarie avg 1425 inställd pga tekniskt fel. Men dp skickar jag in och kräver pengar. Nör det gäller merkostnad för norwegian biljetten så fick jag ju tillbaks sas pengarna så den får jag nog stå för själv.

Två emot och en för ersättning samt lite lajks på det. Det går.från klarhet till klarhet.

Bara att hoppas att moderatorerna är alerta och rensar upp lite i denna tråd så ingen fattar fel, beslut.

Vad bra, för trots min EBG så fick jag inte plats på 1630 utan 1735 istället, lite surt faktiskt. Ordinarie avg 1425 inställd pga tekniskt fel. Men dp skickar jag in och kräver pengar. Nör det gäller merkostnad för norwegian biljetten så fick jag ju tillbaks sas pengarna så den får jag nog stå för själv.

Hm jag funderar lite. Vet du att ditt EBG är inlagt rätt i bokningen? Visst, är det fullt så är det ju fullt och det hjälps inte ändå, men ändå tänker jag. Men om det var nästan fullt och man skyller på "att det är fullt" så börjar jag undra. Har man som kund bokat via resebyrå lägre status vid sådana här tillfällen trots att man är statuskund hos SAS?

Hdj, på mitt boardingkort till det inställda planet så var EBG och prio korrekt, så jag tror att det syntes direkt, blev ändå förvånad att det inte hjälpte. Ser att den körran som jag inte fick plats på landade nöra en timme efter tidtabell... osktat detta så har Berglund och Agö rätt. Det skall ersättas även om jag bokar själv, dock inte biljettkostnaden.

Två emot och en för ersättning samt lite lajks på det. Det går.från klarhet till klarhet.

Bara att hoppas att moderatorerna är alerta och rensar upp lite i denna tråd så ingen fattar fel, beslut.
Jag är 100% med @Agö här - ett inställt flyg är ett inställt flyg. Vad som händer därefter är av ”mindre betydelse”, är det inställt så är det inställt, punkt.
Jag får pudla och också hålla med agö. Så länge inte av/ombokningen gjordes innan flighten ställdes in bör man kunna få för det. Den ställdes ju faktiskt in dessutom, och var inte vara försenad.

Däremot lär man inte få för mellanskillnaden i pris när man själv bokar om.

Toppen