jimmy_h
Medlem
Försenat bagage vid utresa har diskuterats men jag kan inte hitta exakt vad som gäller när det kommer till vilka parter man får söka ersättning eller kompensation för utlägg.
Bakgrund:
- Försenat bagage i tre dagar på utresa (Arlanda med destination Tokyo)
- Resa betald med AMEX
- Extra tecknad reseförsäkring på hemförsäkring
Får jag enbart begära ersättning/kompensation från en part (flygbolaget, kortbolaget eller hemförsäkringen), från två parter,
eller får jag söka från alla parter?
Vad jag hittar finns det två logiker som följs:
1. Enbart ersättning från en part då du enbart får söka ersättning för en ”skada” en gång
2. Ersättning från alla parter eftersom du betalar för försäkringen (premie) och kortet (årsavgift) samt att det är flygbolaget som orsakat skadan och därför bör kompensera.
I mitt huvud är ingen av logikerna 100% rätt men jag lutar mot logik 2.
Vad är det som gäller?
Bakgrund:
- Försenat bagage i tre dagar på utresa (Arlanda med destination Tokyo)
- Resa betald med AMEX
- Extra tecknad reseförsäkring på hemförsäkring
Får jag enbart begära ersättning/kompensation från en part (flygbolaget, kortbolaget eller hemförsäkringen), från två parter,
eller får jag söka från alla parter?
Vad jag hittar finns det två logiker som följs:
1. Enbart ersättning från en part då du enbart får söka ersättning för en ”skada” en gång
2. Ersättning från alla parter eftersom du betalar för försäkringen (premie) och kortet (årsavgift) samt att det är flygbolaget som orsakat skadan och därför bör kompensera.
I mitt huvud är ingen av logikerna 100% rätt men jag lutar mot logik 2.
Vad är det som gäller?