Senaste nytt

Ersättning från mer än flygbolag vid försenat bagage

Då jag inte använt Amex:et och försenat bagage så lämnar jag det osagt men har tidigare alltid fått ut från kortförsäkring (Swedbank, Mastercard) samt hemförsäkring (IF- med extra rese). Hemförsäkringen ger ett fast belopp för själva baggageförseningen medan Mastercard ersätter relevanta inköp mot uppvisande av kvitto för dessa inköp till ett belopp som anges. Att kombinera dessa två går utmärkt i alla fall. Ifall man sedan även kan begära från flygbolag har jag ingen erfarenhet av men det är väl lite om de ersätter enligt schablon eller för utlägg. Känns ju inte som man kan få ersättning för samma utlägg från två parter men schablon belopp bör ju gå.
Lika för mig. Amex (Premium) ersatte gjorda utlägg mot kvitto och från Länsförsäkringar fick jag ett schablonbelopp.

Jag har hört att försäkringsbolagen ställer i sin tur krav mot flygbolaget när resenärens incheckad väska är försenad eller helt borttappad.
I så fall, det är nog inte bra idé att skicka ersättningskrav både till försäkringsbolaget och till flygbolaget.

Jag har hört att försäkringsbolagen ställer i sin tur krav mot flygbolaget när resenärens incheckad väska är försenad eller helt borttappad.
I så fall, det är nog inte bra idé att skicka ersättningskrav både till försäkringsbolaget och till flygbolaget.

Skulle tippa på att de är lite mer noga när den är borttappad då det rör som om betydligt mer pengar o troligtvis då de även jagar flygbolagen om de nu gör det. Aldrig tappat men vid förseningar på mindre tid så har ju IF en fast schablonersättning och när jag anmält det har jag inte ens behövt skicka in bevis på när jag fått väskan vilket man behövt till t.ex. Mastercard. Så de har inte haft några uppgifter alls för att kunna ta något vidare med flygbolag (behövde inte ens berätta vilket flyg jag var med etc.) och det lär i vilket fall kosta mer i arbetstid än vad de betalar ut då det rör sig om rätt småpengar för schablonbeloppen vid förseningar.

Skulle man kunna sammanfatta det till att extra resförsäkring (antingen från kortbolag eller hemförsäkring) inte ger något extra ekonomiskt värde för konsument? I alla fall när det kommer till försenat bagage.
Eftersom flygbolaget ersätter dina utlägg (direkt eller indirekt) får du samma ersättning oavsett om du tecknar extra resförsäkring

Skulle man kunna sammanfatta det till att extra resförsäkring (antingen från kortbolag eller hemförsäkring) inte ger något extra ekonomiskt värde för konsument? I alla fall när det kommer till försenat bagage.
Eftersom flygbolaget ersätter dina utlägg (direkt eller indirekt) får du samma ersättning oavsett om du tecknar extra resförsäkring
Håller inte med. Kanske om väska förstörs men inte om den bara är försenad.

Väldigt osäker på vad flygbolagen egentligen ersätter. SAS kanske ger en ersättning men när mitt bagage var försenat var de med Air Berlin o med tanke på hur mycket strul allt var med dem i övrigt o att de försökte ta betalt för samma biljett 3 gånger mm. så tror jag aldrig jag fått nån ersättning av dem för ett försenat bagage.

O nån sa att SAS tänkte 750kr/dygn om jag inte tänker fel. Med Swedbank Platinum så är de 2k direkt o ytterligare 4k efter 12h. Sedan ytterligare 4k efter 48h så blir rätt mycket mer. O finns ju kort som ger betydligt mer också. Med uppvisande mot kvitto. Men behöver man köpa vettiga kläder så går de ju snabbt några k.

Tvärt om min erfarenhet är att det är mycket enklare att ha att göra med en reseförsäkring än med ett flygbolag. Skulle aldrig resa utan bra reseförsäkring.

Håller helt med. Försäkring är en djungel och även om man har rätt är det svårt att få berättigad ersättning och därmed kan man med gott samvete betala för att få en smidigare och tillförlitligare process.

Tvärt om min erfarenhet är att det är mycket enklare att ha att göra med en reseförsäkring än med ett flygbolag. Skulle aldrig resa utan bra reseförsäkring.
Instämmer till 100%. Att bara komma i kontakt med SAS (eller annat bolag) kan innebära ett väntande i flera timmar, för att sedan stöta på ngn tratthatt som gör allt för att göra livet surt för en, när man står i långbyxor, skjorta och kavaj i +35C (och alla shorts/pikéer är kvar i Frankfurt). :cool: Betydligt enklare, och snabbare besked, från försäkringsbolag/kortföretag.

Toppen