Senaste nytt

Ersättning för försenad ankomst och skadat bagage

Hej!
Jag skulle behöva lite tips med hur man kan gå vidare med en incident gällande skadat bagage och försenad ankomst till slutdestination. Gjorde en award resa till USA i december och lyckades dels att få en Rimowa-väska skadad på resan och en försenad ankomst till LA på ca 5h. Dessutom blev vi nedgraderade till ekonomi på sista flighten utan ersättning.

Eftersom resan var bokad via SAS/eurobonus så försökte vi anmäla direkt till dem men fick bara svaret att kontakta Lufthansa (helt rimligt). Vi kontaktade Lufthansas kundtjänst i den 9/12 men bara fick autosvar från Lufthansa att de hanterar vårt ärende så snabbt de kan. Vi har inte hört något sen dess.

Min fråga gäller hur man smidigast går vidare med ärendet? Är det värt att tex eskalera förfrågan till Europeiska Kommissionen (Tvistlösning på nätet | Europeiska kommissionen då det har gått så pass långt tid eller finns det någon annan instans man kan vända sig till?

Någon som har varit i en liknande sits och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Dessa claims tar tyvärr lång tid ibland, även om det låter lite väl länge med 4 månader utan svar.
Har ni något ärendenummer hos Lufthansa? Ni kan ju alltid testa att chatta med dom via messenger och se vad de säger om ärendet finns eller inte.

Om väskan har gått sönder så ska det anmälas på flygplatsen där man upptäcker den trasiga väskan. Det går inte att göra i "efterhand", det viktiga är att det skapas en PIR-rapport som då är ert bevis på den skadade väskan och sen ska flygbolaget som utför sista flighten ersätta detta. Gissar att det var United som flög sista flighten och att ni hade en connection i USA?

Hur var resan bokad? Lufthansa till USA och sedan vidare resa med United eller annat amerikanskt bolag? Blev ni ombokade som gjorde att ni nedgraderades till ekonomi? Hade ni bokat Business eller First och hade detta bekräftat på inrikesflighten i er bokning?
 
Dessa claims tar tyvärr lång tid ibland, även om det låter lite väl länge med 4 månader utan svar.
Har ni något ärendenummer hos Lufthansa? Ni kan ju alltid testa att chatta med dom via messenger och se vad de säger om ärendet finns eller inte.

Om väskan har gått sönder så ska det anmälas på flygplatsen där man upptäcker den trasiga väskan. Det går inte att göra i "efterhand", det viktiga är att det skapas en PIR-rapport som då är ert bevis på den skadade väskan och sen ska flygbolaget som utför sista flighten ersätta detta. Gissar att det var United som flög sista flighten och att ni hade en connection i USA?

Hur var resan bokad? Lufthansa till USA och sedan vidare resa med United eller annat amerikanskt bolag? Blev ni ombokade som gjorde att ni nedgraderades till ekonomi? Hade ni bokat Business eller First och hade detta bekräftat på inrikesflighten i er bokning?

Tack för snabbt svar! Vi har ett ärendenummer så ska absolut testa att chatta med dem.

Ja, vi upptäckte inte skadan på väskan innan vi kommit fram till vårt boende så vi anmälde det i samband med "det andra" ett par dagar senare. Så det var ju lite klantigt av oss förstås.

Vi missade vår connection i Frankfurt och blev ombokade via Denver till LA. Lufthansa till Denver och United sista biten. Självklart var de försenade ut från FRA också så vi missade flighten i Denver som hade bokats åt oss i FRA. Så de bokade bara in oss på nästa flight till LA i Denver.
 
Tack för snabbt svar! Vi har ett ärendenummer så ska absolut testa att chatta med dem.

Ja, vi upptäckte inte skadan på väskan innan vi kommit fram till vårt boende så vi anmälde det i samband med "det andra" ett par dagar senare. Så det var ju lite klantigt av oss förstås.

Vi missade vår connection i Frankfurt och blev ombokade via Denver till LA. Lufthansa till Denver och United sista biten. Självklart var de försenade ut från FRA också så vi missade flighten i Denver som hade bokats åt oss i FRA. Så de bokade bara in oss på nästa flight till LA i Denver.
Är lite osäker på downgrade biten, då det inte verkar som att ni blivit nedgraderade väl vid flyget utan ombokningen gjordes i ekonomi från första början. Jag tror att ni inte har så mycket att hämta där då ni har godtagit det nya alternativet, ni hade ju kunnat stått på er och krävt att de bokade in er i business/domestic first, men då hade ni kanske fått vänta ytterligare en dag om det inte fanns några sådana biljetter.

Ni ska dock ha ett klockrent fall för ersättning enligt 261/2004 på 600€ per person om inte förseningen i sig berodde på extraordinära omständigheter (vilket i så fall Lufthansa måste bevisa). Då ni har ett ärendenummer så är det nog bara att vänta, men skadar som sagt inte att höra av sig för att se hur det går med ärendet. Jag har själv ett ärende med SAS pga ombokning och det anmäldes i november utan att de löst det, de har dock svarat 2 gånger med nonsens svar som jag direkt svarat tillbaka på. Det går med andra ord långsamt för flera bolag att hantera claims.

Om man inte märker skadan på väskan förrän man lämnat flygplatsen så har man typ 14 dagar på sig att anmäla skadan tror jag. Den ska i vilket fall anmälas till United och det är deras ansvar att kompensera för en ny väska eller laga befintlig väska.
 
Toppen