Senaste nytt

Ersättning avbokat flyg?

JockeS

Medlem
Fick idag vid 19:00 ett mail från Lufthansa att vårat flyg mellan Got-FRA-RSW som skulle avgå kl 11:40 från GOT blivit inställt.
Paniken är ett faktum här hemma då väskorna står packade i hallen och har taggade ungdomar som längtar till Florida.

Under tiden jag ringde till Lufthansa så fick jag ombokning till 14/7 istället vilket kändes surt då vi har planerade dagar.
Killen i telefon som jag pratade men lyckades hitta en resa den 13/7 istället som gick GOT-FRA-MCO istället. Bättre än inget så det bokas in och vi väntar just nu på att bokningen ska bekräftas ordentligt.

Men till ersättningsfrågan.
Vi har tidigare haft liknande med SAS och fick då ersättning enligt EU 261, då 600 Euro per passagerare och för extra kostnader då vi fick boka om hyrbil vilket blev dyrare och även hotellkostnader som blev extra.

Då detta är Lufthansa så gäller ju EU 261 också.
Nu har vi fått avboka 1 hotell för 1300:- som vi får betala för då det var för tätt inpå.
Ev. får vi betala för hyrbilen då det även här är för tätt inpå för avbokning.

Men då vi fått ombokning av LH på begäran, men till en annan flygplats. vi har väl samma rättighet till ersättning enligt EU 261?

Hoppas ni förstår mitt snurriga inlägg som skriv just nu i ren deppighet och trötthet efter att jagat lösningar i ren panik.

Lufthansa ska ta er till den flygplats ni bokat, mer än 3h senare dit och ni bör kunna få EU261/2004 ersättning.

Utgå från det, fokusera mindre på utgifter nu och njut av semestern. Ta kampen sen efter ni kommit fram eller kommit hem.

Tack för svar.

Ringde tillbaka till LH då vi såg att det gick ett plan redan idag. Men fick inte boka om från ombokat utan att betala mellanskillnaden mm.

Men fick tips om att ringa in vid senare tillfälle när resan imorgon var bekräftad för att se om dom kunde boka om oss till en dag senare för hemresan så vi iaf får dom 11 dagarna.

Tack för svar.

Ringde tillbaka till LH då vi såg att det gick ett plan redan idag. Men fick inte boka om från ombokat utan att betala mellanskillnaden mm.

Men fick tips om att ringa in vid senare tillfälle när resan imorgon var bekräftad för att se om dom kunde boka om oss till en dag senare för hemresan så vi iaf får dom 11 dagarna.
Skitsnack, ni ska inte betala nåt emellan!
Testa att ringa igen och nämn "invoulantary rerouting" och "cancelled flights"

Skitsnack, ni ska inte betala nåt emellan!
Testa att ringa igen och nämn "invoulantary rerouting" och "cancelled flights"
Osäkert.
Först fick vi ombokning till 14/7.
Då ringde jag och sa att vi kan åka till MCO istället. Då bokade han in oss den 13/7 till MCO via FRA.

Men nu är det ändå försent för oss att åka idag. Planet går om 2 timmar.

Dock så borde hemresan kunna gå att flytta framåt en dag eller två kanske?

Osäkert.
Först fick vi ombokning till 14/7.
Då ringde jag och sa att vi kan åka till MCO istället. Då bokade han in oss den 13/7 till MCO via FRA.

Men nu är det ändå försent för oss att åka idag. Planet går om 2 timmar.

Problemet är väl att det inte är dagliga avgångar RSW-FRA? Dubbelkolla om flighten finns de datum du tänker och föreslå proaktivt det så finns det möjlighet.

Sidospår, om inte MCO är bättre pga okänd anledning finns det ju daglig förbindelse mellan FRA-TPA/MIA med LH-gruppen. Spar man in lite tid i bil samt tidigare avgång från FRA

Njae möjligt är det men man har ingen rätt enligt EU261/2004 att flytta på returen bara för att utresa ställs in.

Ert problem nu är troligtvis att ni gått med på en ändring och då vill de nog inte ändra igen. Det står dock inget om hur många ggr man får ändra, bara att man så snabbt som möjligt ska bokas om till destinationen.

Toppen