Senaste nytt

Erfarenheter vid skador på hyrbil som du orsakat i USA

mjulven

Medlem
Hej

För ett tag sedan var jag i Kalifornien USA och hyrde bil av Hertz. Efter ett rödljus där jag s'skulle svänga till höger kom jag något för långt ut till vänster och körde in sidan på en annan bil. Båda bilar fick mindre skador i karossen. Felet är helt uppenbart mitt som beroende på oaktsamhet och ingen polis var inblandad. Den ända lindrande omständigheten var möjligtvis att det inte fanns några markeringar i vägen som tydligt visa var man skulle hålla sig för att komma till rätt fil.

Efter byte av försäkringsuppgifter med föraren skrev jag en vehicle incident report som lämnades in när jag lämnade tillbaka bilen där jag beskrev händelsen enligt ovan. Detta efter rådfrågning på närmaste hertzkontor. Av gammal vana brukar jag acceptera alla försäkringar och hade således CDW, LIS, PAI, PAE etc då jag var i USA.

Vid tillbakalämnandet av bilen behövde jag inte betala något mer då jag ansågs vara fullförsäkrad.

Fick ett mail igår med följande innehåll (har strukit vissa detaljer som namn och datum):

Hi

My name is XYZ, I work here at ESIS. We are the 3rd party administrator for Hertz Corporation. I am the adjuster handling the accident you were involved in on date. I am attaching a written statement guide I would appreciate you filling out and returning so I can better understand the details of what happened in this accident.


Thank you


Är det någon som har erfarenheter av vad som kan tänkas hända sedan och risken för att jag på något sätt blir skadeståndsskylldig?
 

apknug

Medlem
Hej

För ett tag sedan var jag i Kalifornien USA och hyrde bil av Hertz. Efter ett rödljus där jag s'skulle svänga till höger kom jag något för långt ut till vänster och körde in sidan på en annan bil. Båda bilar fick mindre skador i karossen. Felet är helt uppenbart mitt som beroende på oaktsamhet och ingen polis var inblandad. Den ända lindrande omständigheten var möjligtvis att det inte fanns några markeringar i vägen som tydligt visa var man skulle hålla sig för att komma till rätt fil.

Efter byte av försäkringsuppgifter med föraren skrev jag en vehicle incident report som lämnades in när jag lämnade tillbaka bilen där jag beskrev händelsen enligt ovan. Detta efter rådfrågning på närmaste hertzkontor. Av gammal vana brukar jag acceptera alla försäkringar och hade således CDW, LIS, PAI, PAE etc då jag var i USA.

Vid tillbakalämnandet av bilen behövde jag inte betala något mer då jag ansågs vara fullförsäkrad.

Fick ett mail igår med följande innehåll (har strukit vissa detaljer som namn och datum):

Hi

My name is XYZ, I work here at ESIS. We are the 3rd party administrator for Hertz Corporation. I am the adjuster handling the accident you were involved in on date. I am attaching a written statement guide I would appreciate you filling out and returning so I can better understand the details of what happened in this accident.


Thank you


Är det någon som har erfarenheter av vad som kan tänkas hända sedan och risken för att jag på något sätt blir skadeståndsskylldig?

Tyvärr har får man väl säga är det en mycket intressant frågeställning du kommer med. Skador och försäkringsbolag i USA är en snprsnog. Min spontana reaktion blir, don't, hänvisa som mest bara tillbaka till vad du redan sagt i skaderapporten tidigare.

Du vet faktiskt inte alls vem eller vad detta är i nuläget.
 

mjulven

Medlem
Delgav dom den information jag gav hertz när jag lämna in bilen vilken var vag men där jag beskrev det som min oaktsamhet. Så vi får väl se vad som händer sen. Återkommer med uppdatering.
 

Berglund

Medlem
Vägra.

I första läget så låter du saken bero.

Det kommer så mycket fejkade mail om ditt och datt så vid en första kontakt låtsas du som om det aldrig kommit fram, gått i spamkorgen eller att du helt enkelt missat mailet. Var jobbig, låt dem höra av sig igen i så fall. Din tid är dyrbar, varför ska du ge bort den gratis genom att återupprepa samma sak som du redan skrivit en gång tidigare? Att de inte har bättre internkommunikation - är deras problem och inget du behöver ta ansvar för!

Ignorera mailet.
 
Det kommer så mycket fejkade mail om ditt och datt så vid en första kontakt låtsas du som om det aldrig kommit fram, gått i spamkorgen eller att du helt enkelt missat mailet.

Håller helt med! Att inte svara på ett mail kan knappast innebära några juridiska konsekvenser. Vill de något viktigt får de allt anstränga sig lite mer.
 

Homer

Medlem
Eftersom du varit försäkrad till tänderna borde det bara vara om du använt bilen på
ett sätt som brytit mot någon regel i kontraktet (brukar vara ganska extrema grejer)
som de kan kräva dig på pengar, finns säkert något liknande detta i det finstilta:

or you have an accident resulting from use of the car in a manner prohibited by paragraph 5. of the Rental Agreement, LDW is void and you will be responsible for damages to the car
 

mjulven

Medlem
Kan vara läge att uppdatera i detta ärende. Jag har inte hört något mer från Hertz, deras försäkringsbolag eller den andra i incidenten. Så jag antar att jag klarade mig helskinnad och att försäkringsbolaget löst det.

Blir intressant att se hur det går nästa gång jag behöver hyra bil i USA.
 
Toppen