Jonas F
Medlem
Är det någon som hunnit använda SAS Counscious traveler bagage-tagen på resa ännu?
Jag tänkte vi kan dela erfarenheter av användning av denna i ny tråd istället för i samlingstråden för conscious traveler som ju handlar om ullbollar och så mycket annat också!
Jag kan börja!
Jag checkade in en väska på Arlanda mot Gdansk idag med mellanlandning i Köpenhamn och allt gick fint vid incheckningen och skanningen av väskan och den åkte iväg så glatt på bandet i självservice-disken. Jag var redo att följa dess resa med Airtag:en i väskan, vilket strax skulle visa sig vara klokt. Jag vet inte vart kvittot för incheckad väska hamnar och jag hittade det inte i appen och det kom inget mail som det brukar göra när man checkar in på normalt sett heller. Är det någon som vet?
I Köpenhamn hade jag ungefär en timmes bytestid till nästa flyg. Relativt gott om tid. Jag såg när jag satt på nästa flyg att bagaget fortfarande var kvar inne i terminalen. Oklart om det lastats ut på rullbandet för ankommande flyg från Stockholm eller vart det tog vägen men med på flyget såg det inte ut att ha kommit i alla fall.
Väl i Gdansk kunde jag se i Airtag-appen att väskan mycket riktigt fortfarande låg kvar i Köpenhamn. Jag gick direkt till bagageservice men var tvungen att vänta på att alla väskor hade levererats ut på bandet innan jag kunde fylla i en PIR-rapport. Enligt agenten fanns inte mitt väsknummer och eftersom jag inte hade något kvitto fick jag förklara att det var den nya digitala tagen och tillslut gick det bra. Dock är inte numret på PIR-rapporten samma som jag har på tagen så jag vet inte exakt vad han tittade i för system för att få fram det numret?
Nu återstår att se hur det går att hitta väskan och få hit den innan jag åker tillbaka på lördag igen! Måste vara lite bökigare för bagagelastarna när det inte står tryckt någon destination på tagen, även om streckkoden kanske är det som används främst ändå? Jag vet inte?
Så såhär långt kanske inte någon succé men väskan kanske hade blivit kvar ändå, vem vet?
Jag tänkte vi kan dela erfarenheter av användning av denna i ny tråd istället för i samlingstråden för conscious traveler som ju handlar om ullbollar och så mycket annat också!
Jag kan börja!
Jag checkade in en väska på Arlanda mot Gdansk idag med mellanlandning i Köpenhamn och allt gick fint vid incheckningen och skanningen av väskan och den åkte iväg så glatt på bandet i självservice-disken. Jag var redo att följa dess resa med Airtag:en i väskan, vilket strax skulle visa sig vara klokt. Jag vet inte vart kvittot för incheckad väska hamnar och jag hittade det inte i appen och det kom inget mail som det brukar göra när man checkar in på normalt sett heller. Är det någon som vet?
I Köpenhamn hade jag ungefär en timmes bytestid till nästa flyg. Relativt gott om tid. Jag såg när jag satt på nästa flyg att bagaget fortfarande var kvar inne i terminalen. Oklart om det lastats ut på rullbandet för ankommande flyg från Stockholm eller vart det tog vägen men med på flyget såg det inte ut att ha kommit i alla fall.
Väl i Gdansk kunde jag se i Airtag-appen att väskan mycket riktigt fortfarande låg kvar i Köpenhamn. Jag gick direkt till bagageservice men var tvungen att vänta på att alla väskor hade levererats ut på bandet innan jag kunde fylla i en PIR-rapport. Enligt agenten fanns inte mitt väsknummer och eftersom jag inte hade något kvitto fick jag förklara att det var den nya digitala tagen och tillslut gick det bra. Dock är inte numret på PIR-rapporten samma som jag har på tagen så jag vet inte exakt vad han tittade i för system för att få fram det numret?
Nu återstår att se hur det går att hitta väskan och få hit den innan jag åker tillbaka på lördag igen! Måste vara lite bökigare för bagagelastarna när det inte står tryckt någon destination på tagen, även om streckkoden kanske är det som används främst ändå? Jag vet inte?
Så såhär långt kanske inte någon succé men väskan kanske hade blivit kvar ändå, vem vet?