Senaste nytt

Erfarenheter från användning av SAS nya Counscious traveler bagagetag?

Jonas F

Medlem
Är det någon som hunnit använda SAS Counscious traveler bagage-tagen på resa ännu?

Jag tänkte vi kan dela erfarenheter av användning av denna i ny tråd istället för i samlingstråden för conscious traveler som ju handlar om ullbollar och så mycket annat också!


Jag kan börja!

Jag checkade in en väska på Arlanda mot Gdansk idag med mellanlandning i Köpenhamn och allt gick fint vid incheckningen och skanningen av väskan och den åkte iväg så glatt på bandet i självservice-disken. Jag var redo att följa dess resa med Airtag:en i väskan, vilket strax skulle visa sig vara klokt. Jag vet inte vart kvittot för incheckad väska hamnar och jag hittade det inte i appen och det kom inget mail som det brukar göra när man checkar in på normalt sett heller. Är det någon som vet?

I Köpenhamn hade jag ungefär en timmes bytestid till nästa flyg. Relativt gott om tid. Jag såg när jag satt på nästa flyg att bagaget fortfarande var kvar inne i terminalen. Oklart om det lastats ut på rullbandet för ankommande flyg från Stockholm eller vart det tog vägen men med på flyget såg det inte ut att ha kommit i alla fall.

Väl i Gdansk kunde jag se i Airtag-appen att väskan mycket riktigt fortfarande låg kvar i Köpenhamn. Jag gick direkt till bagageservice men var tvungen att vänta på att alla väskor hade levererats ut på bandet innan jag kunde fylla i en PIR-rapport. Enligt agenten fanns inte mitt väsknummer och eftersom jag inte hade något kvitto fick jag förklara att det var den nya digitala tagen och tillslut gick det bra. Dock är inte numret på PIR-rapporten samma som jag har på tagen så jag vet inte exakt vad han tittade i för system för att få fram det numret?

Nu återstår att se hur det går att hitta väskan och få hit den innan jag åker tillbaka på lördag igen! Måste vara lite bökigare för bagagelastarna när det inte står tryckt någon destination på tagen, även om streckkoden kanske är det som används främst ändå? Jag vet inte?

Så såhär långt kanske inte någon succé men väskan kanske hade blivit kvar ändå, vem vet?
 
Är det någon som hunnit använda SAS Counscious traveler bagage-tagen på resa ännu?

Jag tänkte vi kan dela erfarenheter av användning av denna i ny tråd istället för i samlingstråden för conscious traveler som ju handlar om ullbollar och så mycket annat också!


Jag kan börja!

Jag checkade in en väska på Arlanda mot Gdansk idag med mellanlandning i Köpenhamn och allt gick fint vid incheckningen och skanningen av väskan och den åkte iväg så glatt på bandet i självservice-disken. Jag var redo att följa dess resa med Airtag:en i väskan, vilket strax skulle visa sig vara klokt. Jag vet inte vart kvittot för incheckad väska hamnar och jag hittade det inte i appen och det kom inget mail som det brukar göra när man checkar in på normalt sett heller. Är det någon som vet?

I Köpenhamn hade jag ungefär en timmes bytestid till nästa flyg. Relativt gott om tid. Jag såg när jag satt på nästa flyg att bagaget fortfarande var kvar inne i terminalen. Oklart om det lastats ut på rullbandet för ankommande flyg från Stockholm eller vart det tog vägen men med på flyget såg det inte ut att ha kommit i alla fall.

Väl i Gdansk kunde jag se i Airtag-appen att väskan mycket riktigt fortfarande låg kvar i Köpenhamn. Jag gick direkt till bagageservice men var tvungen att vänta på att alla väskor hade levererats ut på bandet innan jag kunde fylla i en PIR-rapport. Enligt agenten fanns inte mitt väsknummer och eftersom jag inte hade något kvitto fick jag förklara att det var den nya digitala tagen och tillslut gick det bra. Dock är inte numret på PIR-rapporten samma som jag har på tagen så jag vet inte exakt vad han tittade i för system för att få fram det numret?

Nu återstår att se hur det går att hitta väskan och få hit den innan jag åker tillbaka på lördag igen! Måste vara lite bökigare för bagagelastarna när det inte står tryckt någon destination på tagen, även om streckkoden kanske är det som används främst ändå? Jag vet inte?

Så såhär långt kanske inte någon succé men väskan kanske hade blivit kvar ändå, vem vet?

Tack för din rapport.

Det var precis detta jag var rädd för.

Möjligt att väskan ändå stannat kvar, men den hade varit lättare att hitta med papperstagg som gett dig kvitto. Jag vet inte heller var kvittot gömmer sig i appen.
 
Uppdatering:

Av någon anledning har väskan skickats tillbaka till Arlanda kunde jag se i airtag-appen. Och strax efter jag såg det ringde någon från SAS och meddelade att de trodde att jag skulle åka hem imorgon så de hade skickat tillbaka väskan dit. Oklart hur det hade gått till för i rapporten står det till på lördag.

Vi får väl se om de hinner skicka ner den till sista planet mot Gdansk ikväll eller hur det går. Jag gissar att den fått en vanlig tag på sig nu (hur ska det gå med dubbla?) så då kanske det går enklare? Snyggt att de ringde upp i alla fall!

Fortsättning följer.
 
Tack för din rapport.

Det var precis detta jag var rädd för.

Möjligt att väskan ändå stannat kvar, men den hade varit lättare att hitta med papperstagg som gett dig kvitto. Jag vet inte heller var kvittot gömmer sig i appen.
Det öppnar ju dock upp för ersättning vid försenat bagage som kan bli väldigt förmånligt...
 
Uppdatering igen! Bagaget hittade hit! Och de hade fått en ny bagagetag av traditionell modell ditsatt också utöver counscious traveler-tagen. Så det var ändå relativt snabbt jobbat. Jag får se om jag vågar checka in någon väska på hemvägen eller hur det blir. Kan ju vara skönt att få den hemskickad om inte annat istället för att släpa den själv från Arlanda.
 
Komisk historia. Men lite typiskt SAS att HK inför en ny grej som ingen på golvet känner till i början. Du borde dela den här story till SAS efteråt så att de som jobbat fram detta med taggarna får veta.
Exakt. Vi kan väl skratta lite åt det här men hade jag som vanlig resenär fått Jonas upplevelse hade jag kastat CT-taggen i soporna (tänker att brännbart blir bra) och sagt aldrig igen.

CT-taggen är väl troligtvis tillverkad av fossil-plast också (jag är inte så bra på plast)... eller?

Har SAS publicerat någon livscykelanalys för CT-taggen? Jag har inte sett någon.

Personligen är jag ett stort fan av den lilla mini-taggen som kommer med den vanliga bagagetaggen. Känns alltid bra att klistra på mini-taggen någonstans på väskan utifall den vanliga bagagetaggen skulle åka av. Med CT-taggen blir det single point of failure. Känns aldrig bra tycker jag!
 
Jag provade checka in en väska med taggen, gick bra. Men jag fick ändrade planer och bokade om vid en disk på flyget.
Sen när jag skulle checka in på nytt så fanns inte taggen med i appen, så jag fick fixa en vanlig remsa och sätta på väskan.
Verkar att tag valet försvinner precis som möjligheten att byta säte när man bokar om på flygplatsen.
 
Toppen