Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

Hm, istället för att lägga ban på barn på flyget skulle jag gärna lägga totalban på: dåligt flygplansunderhåll som skapar förseningar, konstiga typer som måste till jobbet nästa dag men sätter sig vid bulk-head dit bolaget brukar sätta barnfamiljer, idiotiska IFE där saknas AVOD och bra utbud av filmer för barn, korkade regler för att inte erbjuda eller tillåta sulkys fram till planet...:)
Tyvärr reser jag sällan själv med barnen, annars kunde listan varit mycket längre.
 

erc

Medlem
Har läst mängder av erfarenheter av barn på flyg, både short- och longhaul. Mest var det, såklart, inför min första flygning med barn. Jag, frun och vår så nio månader gamla första son skulle flyga till PHL med US. Rutten var simpel utan byten - OSL till PHL. Läste att det var en mardröm med långflygningar. Läste att det gick prefekt. Sanningen ligger någonstans däremellan.

På OSL kunde vi ta med vår sulky till gaten. På PHL väntade sulkyn vid ankomstgaten. Flighten, i Y, gick ungefär som man kan föreställa sig. Sonen sov mestadels. Vi hade A- och B-platser. Sonen inlap på infantbiljett. Den GT-törstiga norrmannen på C var en smula pratglad först men somnade sedan röddrucken.

Hem tackade vi faktiskt ja till en bumpning som innebar ruttning via MAN. Några extra timmar på MAN var såklart inge bekymmer och SAS-kärran från MAN till OSL hade tillräckligt med obokade stolar att sonen fick egen stol.

Inalles - en högst oproblematisk flygning.

Andra resan. Med samma son nu drygt 1,5 år gammal. ARN-DUB. Betydligt svårare att ha i knät. Gissar att det get gäller alla barn som börjat gå. Sulkyn behövde checkas in som specialbagage och vi fick låna en sulky på ARN. På DUB fick man bära runt på telningen till bagagebandet.

Tredje resan. Sonen 2,5 år gammal. Har nu en lillebror som var åtta månader. ARN-FRA-PHL. Att resa med två barn är en HELT annan sak. Lånesulkys på ARN. Ingen sulky alls på FRA. 2,5-åringen satt i egen stol och hade det kungligt trots Y-stol. Benutrymmet för någon som ännu inte mäter en meter är generöst. Såg på film. Sov. Såg ut genom rutan. Fönsterplats för barn norr om infant-biljett är ju vettig. Lärde sig att säga ordet flygplan. Lillebror klarade resan lika bra som storebror gjort nåt år innan. Men - som föräldrar kan man liksom inte dela jobbet utan man har alltid varsitt barn att ta hand om. Nu reste vi med den utökade familjen (barnens farmor och faster med sambo var med på samma resa) vilket gav oss möjlighet till toalettbesök etc.

Blöjbyten på flygplatstoaletter är kanske inget under av smidighet - men det funkar.

Jag kommer undvika ARN som utgångspunkt för resor med småbarn med sulky för all framtid.

Ombord är både SK, LH och US mycket barnvänliga. Då de flesta (undantaget tonåringar och manliga 20-åriga affärsresewannabes i Y) är toleranta mot barn upplever jag ingen problematisk stämning ombord - trots att barnskriken kan dyka upp på nattflighter.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Ricci

Medlem
Köper inte ditt resonemang. På en longhaul sitter det förmodligen ännu fler än 20-30 personer i Y som skall direkt till arbetet.

Det är sant att där troligtvis sitter fler på Y-klass som skall till arbetet, men de har betalat betydligt mindre för sin biljett....
Då många företag kräver att sina anställda skall gå direkt på sitt arbete OM de skall åka C-klass. Därför tycker jag att det är fel att tilllåta spädbarn i C-klass.
 
Intressant tråd!

Jag och frun håller just på att planera nästa sommars långresa till San Fransisco, med vår då 1-åriga son. Vi hade tänkt flyga SAS direkt från Köpenhamn, men det hade varit intressat att höra från er som flugit långt med små barn: skulle ni rekommendera en lång (>11h) direktflight eller en mellanlandning på vägen?
 
Åsikterna om infants i C/F är många, men hur ska man hantera vuxna som hinkar i sig omåttliga mängder sprit och somnar i gången eller pratar högt och oavbrutet i stolen bredvid? Ska man boka Y om man vet att man tänker dricka sprit eller prata också? Bara en fråga... :)

Själv ska jag åka till HKT med en infant till nyår i Y+/C, hittills har han skött sig bättre än genomsnittsmedpassageraren på de resor han gjort, men en dålig dag kan drabba alla...
 

henrik l

Medlem
Själv ska jag åka till HKT med en infant till nyår i Y+/C, hittills har han skött sig bättre än genomsnittsmedpassageraren på de resor han gjort, men en dålig dag kan drabba alla...

Misstänker att du har en poäng här. På vissa destinatiioner misstänker jag att det inte är "infanterna" som är de mest störande elementen, utan de som inte kan hantera fri servering, eller att man är på väg på solsemester.
 
Det är sant att där troligtvis sitter fler på Y-klass som skall till arbetet, men de har betalat betydligt mindre för sin biljett....
Då många företag kräver att sina anställda skall gå direkt på sitt arbete OM de skall åka C-klass. Därför tycker jag att det är fel att tilllåta spädbarn i C-klass.
Kanske går det att utesluta barn från F kabin men inte från C: det blir så många stämningar att flygbolagen blir tvungna att starta en sidoverksamhet för att sälja sina skjortor och byxor för att hålla "arbetare" i C kabin belåtna :D :D :D
 
Toppen