Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

Xilan

Medlem
Det skulle vara intressant att höra vilka erfarenheter som finns här på forumet när det gäller att resa med små barn.

För egen del har det i år blivit en tur till medelhavet, en till London och en inrikes med vår 1-åring. Det har fungerat väldigt bra. Man får ladda upp med bra leksaker, böcker och en stor påse majskrokar. Men hur är det att flyga långdistans?

Till nästa års Amex 2-4-1 har jag planer på att åka C-klass med SAS med fru och en som då är drygt 2 år. Hur är det att åka business med små barn. Jag inbillar mig att toleransen för skrikande barn är omvänt proportionell mot kostnaden för flygbiljetten, dvs ju högre pris desto lägre acceptens. Stämmer det?
 

Gnopps

Medlem
Att resa långflyg med småbarn har fungerat bra för oss. Jag dock rekommendera att undvika att göra det med barn mellan 1 och 2 år eftersom de i denna åldern varken vill sitta still eller acceptera muntliga nej utan man måste fysiskt stoppa.

En livräddare har varit lite appar eller egeninspelade filmer på familj & hem på telefonen.
 

Ricci

Medlem
Tja...
För min egen del tycker jag att man inte borde få sitta med spädbarn i C eller F klass även om man betalt för barnet.
I t ex C-klass kan det finnas 20-30personer som skall direkt till arbetet och då tycker jag det är respektlöst av flygbolaget att tillåta detta.

Om jag inte missminer mig helt finns det antal flygbolag som har en åldersgräns i att sitta i C-klass.
Men som sagt är det min åsikt...:)
 

Senator

Moderator
Tja...
För min egen del tycker jag att man inte borde få sitta med spädbarn i C eller F klass även om man betalt för barnet.
I t ex C-klass kan det finnas 20-30personer som skall direkt till arbetet och då tycker jag det är respektlöst av flygbolaget att tillåta detta.

Om jag inte missminer mig helt finns det antal flygbolag som har en åldersgräns i att sitta i C-klass.
Men som sagt är det min åsikt...:)

Hade vi inte en lång diskussion om detta förra året här inne? :cool: Med väldigt blandade åsikter?
 

henrik l

Medlem
Hade vi inte en lång diskussion om detta förra året här inne? :cool: Med väldigt blandade åsikter?

Vill minnas det och kontentan var väl att håller man pli på ungjäv... så var det väl ok.

Jag hade som sagt med mina (5,5 respektive 8) in i loungerna när vi reste med AB till PMO, men även när vi åkte till LYR. Är dom i den åldern så se till att ha en lap-top och sedan sitter de som klistrade vid favoritspelen. Vet man att samma funkar på long haul så är det helt ok, tycker jag.

Men jag kanske är gammalmodig, men jag tror även att vi landade i att det faktiskt är föräldrarna som har ansvaret för ungarna: Vet man med sig att dom inte går att ha i möblerade rum och inte lyssnar på tillsägelser, då bör man hålla sig borta från F och C. Är dom "normalvilda" och man vet att dom sköter sig hyfsat, ser jag inga problem med F och C.
 

Svenska73

Medlem
Min son som är 5 har vi/jag gjort följande resor med:
ARN-BKK -18 månader. Den resan var jobbig och åkte i ekonomi.
ARN-BKK Nästan 3 år-ekonomi, helt ok
ARN-BKK Nästan 4 år åkte i Business, han skötte sig exemplariskt
ARN-BKK 4.5 år Samma som ovan
ARN-ORD-CUN, 5 år samma som ovan
ARN-PEK-SIN-DPS 5.5 år samma som ovan.

Som Henrik säger så beror det nog på barn. Jag skulle inte åka Business med barn under 2 år eftersom jag skulle vara superstressad över att störa andra. Över 2 år så har vi åkt nästan enbart Business med vår son som har tittat på film, lekt på Paddan, etc.
 
Toppen