Senaste nytt

Erfarenhet av prisets påverkan av tid innan avresa

hg1980

Medlem
Hej,

Kollar på att eventuellt flyga till ORD 18/1 till 20/1. Vill flyga business men vill inte betala 36k som SAS tar just nu. Resan måste inte bli av, så jag tänker om priset går ner bokar jag. Hur troligt är detta? Är det någon som är insatt i prismatrisen. Min magkänsla från förr (fränst med BA/AA/DL/KL/AF) är att priserna bara ökar ju närmre avgång vi kommer. Vad jag inte förstått med detta är, det måste väl vara bättre att sänka priset sista dagarna än att åka med tomma stolar? Eller räknar de kallt med att det kommer komma affärsresenärer som måste åka, och i regel bokar någon/några dagar innan.

Så summerat, hur troligt är det att SAS eller LH kommer sänka priset på sina biljetter säg en vecka eller två innan?

Om detta varit uppe innan i 100 trådar så får ni gärna tillrättavisa mig, men jag har inte lyckats söka mig till det iallafall :)

Tack.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Abbs

Medlem
Tror inte det är troligt alls att priset sänks. De devaluerar ju produkten om man kan köpa sista minuten biz.
Jag påbörjar imorgon en resa till Shanghai och hem från Hong Kong i Business. I somras kostade biljetten runt 16k, nu vill SAS ha 24k för kalaset trots att benet till Shanghai är i Plus. Allt i svenska kronor.

Mina $0.02
 

Traveller

Medlem
Bifogar en skärmdump...
Skärmavbild 2016-12-19 kl. 18.33.15.png
 

AABack2ARN

Medlem
Nu anger du inte varifrån du vill resa men om vi utgår från Stockholm så får jag cirka priset 36000 SEK.

Det är det lägsta publicerade priset för denna sträcka eftersom du vill resa onsdag-fredag så det har inte med tillgänglighet att göra. Väljer du att åka hem på söndagen borde priset gå ner itll cirka 25000 SEK med SAS. Fortfarande dyrare än Finnair och du borde kunna hitta andra flygbolag som har bättre priser.

De fall priser kan gå ner närmare avresa är när tillgängligheten ändras till det bättre (eller man mot förmodan har en kampanj). Det är inte applicerbart i ditt fall skulle jag vilja påstå då i stort sett alla kampanjer inkluderar natt mellan lördag och söndag som krav.
 

AABack2ARN

Medlem
För övrigt är även Lufthansas och Finnairs och British Airways priser snuskigt höga när det kommer till en resa onsdag-fredag i Business.
 

hg1980

Medlem
Kan du inte stanna från 18 januari till 22 januari och flyga med Finnair för 16.608 kronor istället...?
Det var ett väldigt bra pris. Jag bugar och bockar för att du tog dig tid att söka åt mig. Tyvärr måste jag vara hemma söndag då jag flyger till Paris söndag kväll.

Nu anger du inte varifrån du vill resa men om vi utgår från Stockholm så får jag cirka priset 36000 SEK.

Det är det lägsta publicerade priset för denna sträcka eftersom du vill resa onsdag-fredag så det har inte med tillgänglighet att göra. Väljer du att åka hem på söndagen borde priset gå ner itll cirka 25000 SEK med SAS. Fortfarande dyrare än Finnair och du borde kunna hitta andra flygbolag som har bättre priser.

De fall priser kan gå ner närmare avresa är när tillgängligheten ändras till det bättre (eller man mot förmodan har en kampanj). Det är inte applicerbart i ditt fall skulle jag vilja påstå då i stort sett alla kampanjer inkluderar natt mellan lördag och söndag som krav.
Ninja-svar! Grymt bra, det där köper jag till 100%, och känner igen det där med natt mellan lördag och söndag.

För övrigt är även Lufthansas och Finnairs och British Airways priser snuskigt höga när det kommer till en resa onsdag-fredag i Business.
Japp, det är väl sämsta tänkbara vad jag fått för mig, att åka i två nätter mitt i veckan :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen