Senaste nytt

Erfarenhet av Kastrups inköpsförening IFKL

intuition

Medlem
Det är ett litet långskott, men eftersom det finns ganska många med kunskap om Kastrup här prövar jag att fråga.

Är det någon som har erfarenhet av IFKL?
Som svensk är jag främst ute efter att kunna tanka på Strandvejen eller vid terminal 1. Vad brukar rabatten ligga på? Eller egentligen, hur mycket lägre blir slutpriset jämfört med en billig mack i Köpenhamnsområdet?

Eftersom jag inte tror att jag kommer att dra väldigt mycket nytta av övriga förmåner är det främst på diesel jag behöver räkna hem om det är lönt att bli guldmedlem.

Jag körde förbi en IFKL-mack vid Kastrup för en dryg vecka sedan. Exakt samma pris som övriga mackar jag såg (11.99 DKK för diesel). Det stod att medlemmar har 50 öre rabatt.

Tankade själv full tank på Ingo och tjänade runt 350:- jämfört med om jag hade tankat i Sverige. Bor man i Malmö och har Brobizz och tankar diesel är det "gratis" att köra till Köpenhamn och göra det istället. (Läs: kostnaden för en snabbtur är lägre än skillnaden i pris för tankningen).

Ja, 50 öre är vad jag sett som någon sorts standard rabatt, och då och då flaggar de högre rabatt, upp till en krona. Men man behöver ju också veta vilket list-pris de kör för att kunna räkna ut om det är lönt.

Om man antar att IFKL generellt ligger 50 öre under lägsta marknadspris i närheten så är ekvationen med IFKL 500 liter innan break-even första året, därefter 400 liter. Det blir svårt att motivera medlemsskapet då, iaf på den diesel-förbruukning jag har. På 1kr under blir det 250 liter resp 200 liter, lite mer nåbart, men fortfarande inte en super-deal om man inte tankar väldigt ofta i Danmark.

Den stora vinsten ligger såklart i att danska diesel-skatten är betydligt lägre. Men att det skulle bli gratis att köra till Köpenhamn håller jag inte riktigt med om, om man inte redan pendlar eller kör på snabbtur väldigt ofta.
Om man kör över 6 gånger om året blir kostnaden för årsabonnemang + snabbtursrabatt 371kr per tur. Kör man 12 gånger om året 335 kr per tur.

Räknar jag på nuvarande kurs och dieslepriser och får jag fram att man sparar cirka 200 kr per tankning. (alla priser SEK). Då räknar jag 50 liter per tankning och får det svårt att gå ihop. Sedan kan man ju räkna på andra sätt, tex att man redan har årsabonnemanget och inte räknar in det i kostnaderna. Eller att man ändå skulle göra en tur till Köpenhamn av annan anledning och passar på att tanka då.

Så här räknar iaf jag:

Ingo dk: 12,09 DKK ≈ 17,25 SEK (≈17,50 om man räknar in valutaavgift i sitt kreditkort)
Ingo se: 21,67 SEK
Sparar 4,42 SEK/liter
Tank 55 liter, men svårt att tajma så att man kan tanka exakt fullt. Anta att man ändå lyckas tanka 50 liter varje gång: Sparar 221 SEK.

Snabbtur: 298 SEK
Årsavgift: 440 SEK

12 resor om året: 335 SEK i broavgift i snitt per gång, dvs det blir dyrare att tanka i Danmark om man inte har något annat ärende dit.

Säg istället att man nöjesåker till Danmark 6 gånger om året. Broavgift 371 kr. Spara 221 på diesel. Broavgift netto 150 kr. Det känns som ett OK pris för vissa utflykter. Sedan kanske snabbtur inte alltid räcker till, tex för besök Zoo eller Tivoli. Då hoppar det upp till 543 kr minus 221kr, netto 322.

Last edited:
[..]Men att det skulle bli gratis att köra till Köpenhamn håller jag inte riktigt med om, om man inte redan pendlar eller kör på snabbtur väldigt ofta.[..]

Jag tjänade rätt exakt 350:- på att tanka i Danmark för en dryg vecka sedan och snabbturspriset är 298:- så mitt tidigare resonemang håller i mitt fall i alla fall.

Är man sen stordrickare så kan man alltid svänga inom t.ex. Bilka och köpa lite alkohol för att göra ekvationen ännu mer fördelaktig.

(Sen hade jag givetvis inte lagt tiden det tar att åka över bara för att tjäna 50:-. Dessutom kostar det några tior i diesel att köra t.o.r.)

Fast.. Circle-k är ju alltid 10 öre dyrare än Ingo. (Det är ju samma ägare i bakgrunden)
Så när Ingo tar 12,09 DKK tar Circle K 12,19.

12,09 DKK i Revolut kostar just nu 17,15, så hur man vänder på det är det omkring 4,5 SEK /liter man sparar just nu.

Toppen