Senaste nytt

Erfarenhet av att flyga med spädbarn i bilbarnstol i eget säte

Wendestam

Medlem
Sitter och tittar på våra första långflight med infant och tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet att boka eget säte till barnet och ha det i bilbarnstolen under flighten? Ser att SAS skriver följande på sin hemsida:

RESA MED SPÄDBARN
Nedan följer nyttig information om resor med spädbarn.
- Hos SAS är ett spädbarn ett barn som ännu inte har fyllt två år, men är minst sju dagar gammalt.
- När du flyger med ett spädbarn måste ditt barn sitta i knät.

- Du kan också boka en separat sittplats för ditt spädbarn. Du betalar samma pris som för ett barn i 2–11 års ålder och du måste ta med din egen bilbarnstol. Kontakta SAS Sales & Service för att boka.

Någon som har någon erfarenhet/tankar? Behöver givetvis inte vara erfarenhet från långflight eller SAS...
 

Xilan

Medlem
Sitter och tittar på våra första långflight med infant och tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet att boka eget säte till barnet och ha det i bilbarnstolen under flighten? Ser att SAS skriver följande på sin hemsida:

RESA MED SPÄDBARN
Nedan följer nyttig information om resor med spädbarn.
- Hos SAS är ett spädbarn ett barn som ännu inte har fyllt två år, men är minst sju dagar gammalt.
- När du flyger med ett spädbarn måste ditt barn sitta i knät.

- Du kan också boka en separat sittplats för ditt spädbarn. Du betalar samma pris som för ett barn i 2–11 års ålder och du måste ta med din egen bilbarnstol. Kontakta SAS Sales & Service för att boka.

Någon som har någon erfarenhet/tankar? Behöver givetvis inte vara erfarenhet från långflight eller SAS...
När vår yngste var spädbarn bokade vi eget säte till honom, inrikes, och hade med en bilstol som vi tänkte ha honom i. Det var SAS Plus i en Boeing 737.
Kabinpersonalen var väldigt frågande till hur vi hade tänkt. Det slutade med att vi bilbarnstolen fick gå som vanligt bagage. Den finns inte plats i sätet och det fanns inte heller något annat utrymme för den i kabinen.

Kan hända att det funkar bättre på widebody-plan.
 

Agö

Medlem
Ja, jag har testat men endast med ett babyskydd (enligt bild nedan). Det fungerade fint. Ganska smidigt att ha med sig på flygplatsen också för den delen, bra vid gate och skönt att kunna ställa ned.
upload_2019-1-8_11-44-0.jpeg
 

ekf

Medlem
Flög FRA-BKK med Thai i Business (a380) för några veckor sedan. Det var en medpassagerare som hade med infant och en bilbarnstol som enligt henne var ”made for use on airplane” (det fanns visst någon märkning) och använd på flera Thai-flighter tidigare. Efter en lång diskussion med flera av kabinpersonalen och ground handling följt av ”we have to close the doors now” så lämnade hon mindre nöjd ifrån sig stolen för placering i hold. Efter en stund kom ground handling tillbaka med stolen som hon sedermera fick använda... Jag hörde tyvärr inte vad de gav för anledning till att det plötsligt var ok.
 

johan_fbg

Medlem
Har flugit med babyskydd i ekonomi några gånger, underlättar enormt. Bokade då A och C långt bak i planet för att hoppas på en ”soft block” av B-stolen. Funkade alla gånger.
 

squeezen

Medlem
Står i saxade texten ovan att man MÅSTE ta med egen bilbarnstol.

Antar de menar ”måste” som ifall man vill ha nån? Inte måste som i att du får inte flyga med annars?
Åker en intra eu flight i go om ett par månader där jag köpt eget säte till lillkillen som kommer vara 1.5 år. Pallar inte ha 13kg i knät. Men planen är att han sitter i knät vid take-off o landing o sen så helt enkelt sätter jag ner honom i sätet jämte.
 
Vi har bokat eget säte för vårt barn, och tagit med flyganpassad barnstol (babyskydd respektive lite större stol). Funkat alla gånger i short-haul och long-haul, SAS och några andra. För SAS bokade jag en gång eget säte per telefon, men åkte på avgift för det. Andra gången ljög jag om åldern på webbsidan (man kunde inte mata in korrekt födelseår på en <2-åring), men det gick bra ändå.
Numera (3 år) har vi kört med CARES-selet. Mycket smidigare.
 

Agö

Medlem
Står i saxade texten ovan att man MÅSTE ta med egen bilbarnstol.

Antar de menar ”måste” som ifall man vill ha nån? Inte måste som i att du får inte flyga med annars?
Åker en intra eu flight i go om ett par månader där jag köpt eget säte till lillkillen som kommer vara 1.5 år. Pallar inte ha 13kg i knät. Men planen är att han sitter i knät vid take-off o landing o sen så helt enkelt sätter jag ner honom i sätet jämte.
Det går alldeles utmärkt.
 

Agö

Medlem
Står i saxade texten ovan att man MÅSTE ta med egen bilbarnstol.

Antar de menar ”måste” som ifall man vill ha nån? Inte måste som i att du får inte flyga med annars?
Åker en intra eu flight i go om ett par månader där jag köpt eget säte till lillkillen som kommer vara 1.5 år. Pallar inte ha 13kg i knät. Men planen är att han sitter i knät vid take-off o landing o sen så helt enkelt sätter jag ner honom i sätet jämte.
Det enda (potentiella) bekymret är dock förstås om det är turbulent hela vägen. Då har du 13kg i knät under hela flighten.
 
Toppen