Senaste nytt

Erbjuda dricks vid hyrbilsdisken?

erc

Medlem
Hemkommen efter en trevlig resa till Kalifornien. Som så ofta är jag begränsat nöjd med hyrbilsprocessen.

Nåväl. Ni vet vad jag pratar om. Hyrbilsdisken. De sura minerna när jag som medveten resenär inte behöver några av de extratjänsterna de erbjuder. Jag uppfattar att de misslyckas med sin merförsäljning och därmed ger mig den sunkigaste Chevy Malibun i garaget. Precis som när man (jag) ibland glömmer bort drickskulturen...

Är det helt otänkbart att erbjuda dricks där vid hyrbilsdisken? Typ: detta var väldigt trevlig service, här får du $20. USA är ju dricksens förlovade land.

Dricks är belöning för bra service - inte en muta. Jag skulle ha dricksat shuttle bus-chauffören som brukar vara hjälpsamma med väskor eller den anställde som är vänlig och hjälper till med att visa bilen och bära väskor. Absolut inte den buttre agenten som inte hjälper till. Om man vill ge hen pengar i detta läge så är det ej dricks, anser jag,

Du har uppenbarligen inte spenderat tillräckligt med tid i USA sista 10 åren. Dricks har inget med nivån på servicen att göra utan ska mer ses som en avgift du förväntas betala.

Tack, jag har spenderat mycket tid där och känner mig väl förtrogen med drickssystemet som jag ogillar men följer när jag är där.

Min poäng är att det är skillnad på peng och peng. Att ge dricks på restaurang, i taxi eller till en städerska är en sak. Att sticka till en person bakom en hyrbilsdisk (eller hotelreceptionist etc) en tjugodollarsedel i hopp om uppgradering är en annan sak. Jag säger inte att det inte funkar - men där någonstans går min gräns för vad som är dricks kontra light-korruption. Jämför hyrbilsdisken med en flygincheckning - någon som skulle komma på tanken att lägga $20 på disken vid incheckning hos United inrikes och fråga om det finns bättre platser?

Du har uppenbarligen inte spenderat tillräckligt med tid i USA sista 10 åren. Dricks har inget med nivån på servicen att göra utan ska mer ses som en avgift du förväntas betala.

En gång för ca tjugo år sen gick jag ut ur en Applebees efter att ha betalat för mig. Glömde dock att lämna dricks, men det var ingen fara för servitrisen sprang ut efter mig och påminde ropandes om det........

En gång för ca tjugo år sen gick jag ut ur en Applebees efter att ha betalat för mig. Glömde dock att lämna dricks, men det var ingen fara för servitrisen sprang ut efter mig och påminde ropandes om det........
Fast rent krasst hade du ju inte betalat för dig då det var ju rätt. Du hade betalat ägaren men inte personalen...

Jämför hyrbilsdisken med en flygincheckning - någon som skulle komma på tanken att lägga $20 på disken vid incheckning hos United inrikes och fråga om det finns bättre platser?

använder du curbside check-in förväntas du lämna dricks, skulle inte alls förvåna mig om någon försöker få bättre säten
genom att lämna mycket dricks...

använder du curbside check-in förväntas du lämna dricks, skulle inte alls förvåna mig om någon försöker få bättre säten
genom att lämna mycket dricks...
Det enda som får mig att tro att det inte sker är att i princip alla tvingas checka in via automater nuförtiden vilket gör det svårare att muta personalen.

En särskillnad mellan dricks och "muta" borde vara när i tidsordning den erbjuds, före eller efter tjänsten/varan har betalats. Muta före, dricks efter. Alltså borde det vara omöjligt att dricksa sig till en bättre vara.

En särskillnad mellan dricks och "muta" borde vara när i tidsordning den erbjuds, före eller efter tjänsten/varan har betalats. Muta före, dricks efter. Alltså borde det vara omöjligt att dricksa sig till en bättre vara.

God poäng men det finns alltid undantag. Jag brukar dricka hotellstäderskan efter första natten vid längre vistelse vilket möjligen går emot min princip ovan. Tycker dock att det känns rimligt och har hittills inte upplevt att jag mutat mig till bättre bäddad säng.

Toppen