Senaste nytt

Era bästa weekendresor

Jag skulle vilja slå ett slag för Bergamo (Milano) som en optimal weekendresa framförallt för ett (kärleks)par. Bor gör man bäst i gamla stan (Città Alta) som ligger på vacker höjd över landskapen. Här finner man mycket god mat, fina utsikter, ett fantastiskt lugn, men också närhet till puls (Milano) samt till Como-sjön för en dagsutflykt.

Och för all del stanna till och bo en natt på en av Franciacorta-vingårdarna som gör riktigt bra bubbel på champagnemetoden, och som ofta har ett trevligt kök.

Jag skulle vilja slå ett slag för Bergamo (Milano) som en optimal weekendresa framförallt för ett (kärleks)par. Bor gör man bäst i gamla stan (Città Alta) som ligger på vacker höjd över landskapen. Här finner man mycket god mat, fina utsikter, ett fantastiskt lugn, men också närhet till puls (Milano) samt till Como-sjön för en dagsutflykt.

Du har ju redan fått många riktigt bra tips =)

Vill man ha lite bättre klimat och i övrigt inte betala allt för mycket så är ju Budapest fantastiskt som många redan sagt. Blir en weekend dit för mig i sommaren igen.

Tror ingen har nämnt Malaga, visst ofta åker man ju dit för att ta sig till andra ställen sedan men blev väldigt positivt överraskad när jag var där förra året. Fanns väldigt mycket trevliga matställen där nu så är man ute efter en weekend med en hel del mat och dryck så tycker jag det är ett bra alternativ.

Undviker helt vanliga turiststäderna som Barcelona Rom m.fl. Med lågprisflygen har dessa blivit outhärdliga turistfällor anser jag. Sevärdheter ska bokas fasttrack veckovis innan. Mysiga restauranger är överprisade med dålig mat
Som många nämner besöker vi hellre mindre kända städer. Vilnius har nämnts. Bokat Belgrade i maj på rekommendation av vänner som varit där. Budapest förra månaden var positivt
Konkreta tips är Evian speciellt Hilton. Även bila runt Irlands västkust några dagar Synd SAS slutade flyga på Shannon. Är man flygnörd är besök Foynes ett måste och besöka museet där första Clipper sjöflygen över Atlanten startade. Finns bla en kopia på ett plan. Jämföra interiören från 30 talet mot dagens business var fascinerande. Ang Irland så är Belfast idag ett intressant och trevligt alternativ till Dublin. Kanske bäst bedöka innan brexit

Slår ett slag för Vilnius. Kort flygresa. Bra prisnivå generellt. Fina hotell. Trevligt att gå runt i gamla stan och ta en lokal öl. För utflykt kan man åka till slottet vid Trakai och paddla kanot på sjön. Käka Michelin-mat på rest. Amandus för halva sthlm-priset. Perfekt för en weekendresa!

Jag har besökt dom 3 baltiska huvudstäderna inom loppet av några månader och jag tycker att alla 3 är utmärkta weekendresemål. Nära, billigt och bra. Tallinn, Riga och Vilnius.

Trevlig tråd det här - men jag måste tyvärr hålla med ulagun:
Undviker helt vanliga turiststäderna som Barcelona Rom m.fl. Med lågprisflygen har dessa blivit outhärdliga turistfällor anser jag.
Jag själv kan emellertid inte avstå från Paris - är "beroende" av att besöka staden regelbundet sedan mer än 40 år (även om den också är negativt påverkad av massturismen).
Tyvärr är ju också städer som Prag och Budapest idag kraftigt påverkade av massturismen. Så låt mig därför föreslå 2 lite udda "bubblare":
- Minsk: (direktflyg från ARN) en storslagen stad på många sätt, tjusigt operahus, fantastisk cirkus, påkostat WW2 museum m m
- Chisinau: (direktflyg från CPH, men också bra förbindelse via WAW med LOT). Inte lika storslaget som Minsk - men t ex flera besöksvärda vingårdar runt staden.
Ett besök i dessa städer är också lite som "att resa bakåt i tiden".

Du har fått många bra tips; men de städer du nämner är väl värda att besöka;
- Paris och Amsterdam kan man åka närs som helst. Amsterdam kan vara lite kallt, råkallt (fuktigt), under vintertid
- Barcelona. nästan hela året. Senhösten kan vara regnig och lite kylig

Några till:
- Lissabon har nämnts och jag vill passa på att slå ett slag för stan'. Mycket trevlig, relativt billig, promenadvänlig (trots backar - finns elevadorer) och bra mat. Passa på att besöka Portvinsinstitutet.
- Madrid, en stad som jag vill besöka fler gånger.

Bra pris på biljetter? Svårt att säga, men att vara ute i god tid ger oftast bättre möjligheter att hitta biljetter till lägre priser. Närmare inpå, risk att mycket är fullbokat eller få platser kvar.

....
Tror ingen har nämnt Malaga, visst ofta åker man ju dit för att ta sig till andra ställen sedan men blev väldigt positivt överraskad när jag var där förra året. Fanns väldigt mycket trevliga matställen där nu så är man ute efter en weekend med en hel del mat och dryck så tycker jag det är ett bra alternativ.
Ja, och Alicante - båda ställena är bra platser att utgå ifrån om man hyr bil och tar sig lite längre utmed spanska sydkusten till exempelvis Agua Amarga (strax utanför Almeira). Dit tar det lite drygt två timmar med bil till från Alicante, från Malaga ca tre timmar - lämpligt resmål för en liten veckoslutstripp, kanske förlängd helg för den som vill komma ned i varv ...

Toppen