Senaste nytt

Er första första klass resa

Det där stämmer ju dock inte (nedan är exempelpriser från Stockholm till Chicago i november, random datum).
SAS Business kostar ca 35.000 om man inte är borta över en helg, Lufthansa First kostar då ca 50.000.
Är man borta även över helgen så är priserna för SAS Business ca 25.000 och Lufthansa First ca 35.000.
Sen finns det självklart kampanjer som gör att LH F kan bli ännu billigare, men det finns kampanjer med SAS i business till USA för ca 11-12000 från Stavanger till Houston om man nu ska leta billigaste priserna.
Jag håller med om att SAS inte på något sätt är billiga i business på longhaul, men man verkar fylla sinakabiner rätt bra i alla fall, med andra ord ingen anledning att sänka priserna.
Sammenligningen bliver nok lidt skæv her...

At sammenligne SAS New Business med Lufthansa er rimeligt nok, da begge produkter i udgangspunktet er 1-2-1 og fully-flat. Når man så hiver SAS PrivatAir Slip 'n Slide monkey-business med ind, så skrider det...

Fra København og mod vest er Lufthansa First kun 15-25% dyrere end SAS Business. Fra Stockholm er det givetvis anderledes, men det skyldes nok at SAS altid har "rea" fra Stockholm.

Sammenligningen bliver nok lidt skæv her...

At sammenligne SAS New Business med Lufthansa er rimeligt nok, da begge produkter i udgangspunktet er 1-2-1 og fully-flat. Når man så hiver SAS PrivatAir Slip 'n Slide monkey-business med ind, så skrider det...

Fra København og mod vest er Lufthansa First kun 15-25% dyrere end SAS Business. Fra Stockholm er det givetvis anderledes, men det skyldes nok at SAS altid har "rea" fra Stockholm.
Notera att LH har normalt sett 2-2-2 konfig, utom på upper deck B747-8 som har 2-2 samt vissa B747-400 på main deck som har 2-3-2.

Notera att LH har normalt sett 2-2-2 konfig, utom på upper deck B747-8 som har 2-2 samt vissa B747-400 på main deck som har 2-3-2.
Upper deck på 747-400 är väl numera också 2-2, efter att de plockat bort first där.

Så SAS 1-2-1 är i princip bättre än allt det LH har att erbjuda i Business. Om man däremot tittar på LH first så är det ju en helt annan sak förstås :)

Min förste: BA LHR-LAS i en 744 med new first...var stort, men ikke fantastisk.

Min stewards beteende var som folk i Kansas tror böger beter seg...två armer som svinger fra side til side når han gikk, pekefingeren på hakan när han snakkade med meg og store mengder blink med ögon/ lyft av ögonbryn. Legg på en brutal skotsk dialekt på dette så har du mine 10 timer...jag tyckte det var lite jobbigt.

Hårdvaran var bra men ikke sååå supermega mycket bättre en club world.

Hem var det old first. Riktig skit, men 4 hårde dygn i Vegas gjorde at jag somnade direkt efter takeoff og vaknade over Cardiff...

Lufthansa som jag flög på min tredje og enn så lenge siste F var något helt annat....men det vet ni...ingen over, ingen ved siden ( sier jag som bare kan jämföra med BA....)

Asiana FRA-ICN-NRT-ICN-FRA 2012
Gick direkt in i chock, en ny värld öppnades plötsligt Åker First 2-3 ggr per år sedan dess, mest awards men betalar gärna om det är bra pris. Ser fram emot första LH resan, hoppas på HKG i oktober.

Första var Frankfurt till Seattle ToR med Lufthansa på poäng våren 2014. Det gav mersmak så det blev en betald resa Frankfurt-Toronto förra vintern (också med Lufthansa). Efter den kände jag att det räckte för ett tag, men nu börjar suget komma igen.

Toppen