Senaste nytt

Er expertis vid val av kreditkort

Isabel Aslam

Ny medlem
Hej,

Jag vet att det finns ett antal inlägg om kreditkort, jag har läst igenom forumet men skulle uppskatta råd och tips från er på ett mer individuellt plan, sliter mitt hår..

Behovet av ett kreditkort uppstod efter en situation med krångel hos hyrbilsfirma på grund av mitt debitkort. Det vore dessutom härligt att kunna få ett mervärde i form av deals på flyresor, därav känns ett nischat resekreditkort mer lockande än ett rent cashbackkort.

*Planen är att dela kortet med sambo och försöka betala större delen av alla inköp med kortet. Tror därför vi kommer upp i minst 150k/år.
*vårt resemönster: övervägande resor inom Europa, tippar på ca 3 ggr/år. Sällan long haul men tippar på 3 ggr/ år Arlanda - Marocko. Dessutom flertalet resor/år Arlanda - Östersund.
*Ett kort är att föredra, inte flera. Kortet ska accepteras överallt. Ser att ex Goldcar som vi ofta hyr bil av inte tar Amex. Känns väldigt ovärt.
*Kortet ska helst ha extrakort inkluderat och okej försäkringar. Norweigans har ex inte extrakort och rätt dålig försäkring som jag förstått det. Annars vore de kanske ett alternativ.

Är det värt att skaffa ett SAS MC premium trots den rel. höga avgiften och det faktum att vi flyger sällan med just SAS, annat än inrikes? Andra tankar? Vad skulle ni rekommendera baserat på ovan? Är även öppen för förslag som inte faller in under kraven :)

Många tack

Svårt med kort som har försäkringar som accepteras överallt, det är oftast Amex som är bäst då och där ingår extrakort.

Frågan är vad ni vill få ut från kortet? Är poäng till sas eller annat flygbolag viktigt över huvud taget? Av det du listar verkar det som du plockat russinen ur kakan från alla kort.

Att dela kort brukar vara emot reglerna för kort, var person ska ha ett eget och då fungerar extrakorten bra.

Tack för ditt svar. Kanske uttryckte mig otydligt, menar inte att vi ska dela kort utan att det ska ingå ett extrakort, som t ex inte Norw. har.

Förstår vad du menar om att plocka russinen ur kakan, det är därför jag vänder mig till er :) Om poäng är viktigt; Som jag skrev så skulle jag hellre "tjäna in" bra deals på flygresor än få cashback. Då är min fråga vilket kort som lämpar sig bäst, baserat på mitt resemönster ovan, dvs vilket kort som lönar sig att skaffa med tanke på avgifter kontra vad du faktiskt får för dina spenderade pengar, givet resemönstret.

När jag skrev att ett kort är att föredra menar jag att jag inte orkar kombinera ex SAS Amex premium med SAS MC som jag ser att många gör. Jag tänker att avgifterna också blir för höga.

Om du vill kunna flyga långt i business/first för betydligt lägre pris än vad det normalt sätt kostar rekommenderar även jag att kombinera SAS Amex + SAS MC. De få tusenlappar det kostar om året (jämfört med vad dessa resor kostar normalt sätt) får ni "tillbaka" vid första resan. Amex behövs för 2-for-1 vouchern (halvera poängpriset för två), sedan SAS MC som komplement där amex ej fungerar!

Om det är resa biligt i ekonomi ni är ute efter låter norwegians kort som ett ok val. Är väl bara skaffa varsitt om de ej har extrakort.

Scandic mastercard är ett alternativ med hyrbilsförsäkring, så tjänar man ju även in lite bonuspoäng till hotellnätter i norden.

Tack för ditt svar. Kanske uttryckte mig otydligt, menar inte att vi ska dela kort utan att det ska ingå ett extrakort, som t ex inte Norw. har.

Förstår vad du menar om att plocka russinen ur kakan, det är därför jag vänder mig till er :) Om poäng är viktigt; Som jag skrev så skulle jag hellre "tjäna in" bra deals på flygresor än få cashback. Då är min fråga vilket kort som lämpar sig bäst, baserat på mitt resemönster ovan, dvs vilket kort som lönar sig att skaffa med tanke på avgifter kontra vad du faktiskt får för dina spenderade pengar, givet resemönstret.

När jag skrev att ett kort är att föredra menar jag att jag inte orkar kombinera ex SAS Amex premium med SAS MC som jag ser att många gör. Jag tänker att avgifterna också blir för höga.
Jag skulle börja med amex premium, gratis att testa i 3 månader. Då märker du vilka ställen som tar det där ni brukar handla också. Om det sedan Inte är något som passar er kan ni säga upp inom 3 månader och har då inte kostat något.

Det är det absolut bästa kortet för gemene man som vill kunna resa på poäng i Business eller bättre.
Glöm inte att välja en värvning från forumet för lite extra signup poäng, finns en tråd i denna forumdel för det.

Nordic Choice Mastercard - hyffast bra försäkring, man tjänar poäng hos dem, bra sign-up bonus, är ni ofta i Östersund kan ni ju kombinera detta med alltid bo på Nordic Choice, alla poäng räknas mot lifetime gold/platinum, finns tyvärr inte extrakort.

Handelsbanken Platinum MmasterCard inkl extrakort - 2900kr/år (enl vissa på forumet skall det gå att förhandla ner om man flyttar lån osv. till dem), ingen kick-back tyvärr. Riktigt bra reseförsäkring (täcker för försenat bagage på hemresan, bilförsäkring mm). Ingår Priority Pass som kan sätt lite "lyx" på flygplats-tillvaron på Arlanda och ute i Europa.

Förstår inte om du menar att ni gör 3st ARN-Europa + 3st ARN-Marocko eller 3st ARN-Europa/Marocko per år - men kör ni 6st resor per år skulle jag nog påstå att Handelsbankens kort är riktigt bra 1450kr/person/år om försäkring och lite extra krydda på resan är det ni är ute efter.

Med ert resemönster och er spend skulle jag ändå säga att bästa kombo är varsitt kreditkort utan årsavgift som ger ren cashback i kontanter. T.ex. Shell Mastercard ger er 0,5% i kontanter, vilket ger 750kr i återbäring på ett år, samtidigt som ni har ett kort att använda för bilhyra och ni får en reseförsäkring.
Ni reser för lite och har för låg spend för att det ska vara vettigt att samla bonuspoäng hos t.ex. SAS eller lägga alla äggen i Norwegians korg. Vill ni ha en bra försäkring som komplement för hyrbilar skulle jag lägga pengarna på Icarhire.com istället.

Med ert resemönster och er spend skulle jag ändå säga att bästa kombo är varsitt kreditkort utan årsavgift som ger ren cashback i kontanter. T.ex. Shell Mastercard ger er 0,5% i kontanter, vilket ger 750kr i återbäring på ett år, samtidigt som ni har ett kort att använda för bilhyra och ni får en reseförsäkring.
Ni reser för lite och har för låg spend för att det ska vara vettigt att samla bonuspoäng hos t.ex. SAS eller lägga alla äggen i Norwegians korg. Vill ni ha en bra försäkring som komplement för hyrbilar skulle jag lägga pengarna på Icarhire.com istället.

Jag tycker amex premium är ett bra kort bara man kommer upp i 150k i spend per år. Använder man webshoppen lite, handlar på coop osv så byggs poängbanken upp ganska snabbt och så har man poäng och voucher till roliga resor.

Jag tycker amex premium är ett bra kort bara man kommer upp i 150k i spend per år. Använder man webshoppen lite, handlar på coop osv så byggs poängbanken upp ganska snabbt och så har man poäng och voucher till roliga resor.

Precis. Med lite optimerade poängbeteenden räknar jag med att vi som knappt har 2-3 privatresor per år får ihop ca 80 000 poäng per år innan vi pratar om laborering med värvningsbonus.

När det gick upp för mig hur enkelt det är att skrapa ihop en "gratis" C-resa för två blev avgiften för Amex Premium helt plötsligt väldigt acceptabel. Elite är lite svårare att rättfärdiga men det finns verkligen ingen bra anledning att tacka nej till Premium.

Toppen